rámy na Grafiku a Plakáty

Luxusní rám na grafiku - Ruben Ireland

rámování tisků a prací na papíře

 Plakáty, moderní serigrafie a občas i významné práce na papíře patří při rámování mezi ty nepodceňovanější. Pro mnoho lidí se jedná „jen“ o práce na papíře a něco pocitově méně cenného než tradiční obrazy a kresby. Jenže u rámování vůbec nezáleží na tom, kolik rámovaný obraz stál. Jediné na čem záleží, je co obraz znamená pro vás a jak důležité pro vás je, aby výsledek u vás v interiéru vypadal perfektně.

Jak se rámuje bažant

Michal Bačák, Bažant ve Stromovce, 100 x 70 cm, pigmentový tisk na litografickém papíru (gicleé)

Jednu dobu se téměř zdálo, jako by Michal Bačák nikdy nic jiného nevytvořil, než obraz Bažant ve Stromovce. Samozřejmě to dost možná bude tím, že sídlíme v Praze 7 a lidé jsou tu lokální patrioti. A tak přestože v době vzniku tohoto obrazu životem Prahy 7 hýbal spíše papoušek Alexandr v Holešovicích, rámování na Letné ovládal Bažant ve Stromovce Michala Bačáka.



Michal Bačák

Tisk vznikl ve dvou rozdílných rozměrech, tento je ten větší formát 100 x 70 cm. Díky velké velikosti obrazu a dostatečnému černému okraji nebylo při rámování nutné používat paspartu a mohli jsme jej umístit přímo do rámu. Zvolili jsme pro něj nádherný dřevěný rám s jemným profilem a především krásnou tlustostěnnou olivovou dýhou v barvě tmavého dubu. Abychom obraz dostatečně ochránili, je podložen nekyselou podložkou a od skla oddělen separační vložkou. Gicleé pigmentové tisky jsou velmi odolné proti UV záření, použili jsme proto klasické antireflexní sklo s nejnižším UV filtrem na úrovni 70%, aby barvy obrazu ani jeho atmosféra nebyly ničím rušeny, ale přitom rámování bylo cenově dostupné.

Zarámovaný obraz je nyní velice harmonický a nadčasový a báječně se hodí do modrého interiéru krásné ložnice mladého páru v Praze Dejvicích. Snad Bažantovi ale nebude vadit, že se takto přesunul z Prahy 7 do Prahy 6…

3D rám na reliéfní tisk

Olbram Zoubek, Ruce s ratolestí, Reliéfní tisk, 14 x 20cm

Charakteristická díla jedné z nejvýraznějších osobností české grafiky, jíž Olbram Zoubek bezesporu je, si zaslouží velice citlivé zarámování. Kvůli značné výšce a jemnosti slepotisků, je zapotřebí zvolit kazetové rámy. V tomto případě jsme zkombinovali jemné zlaté rámy s kvalitním galerijním sklem, které obrazy chrání a zároveň je ukazuje v pravém světle. Zarámovaný obraz je tak kompozičně vyrovnaný a barevně jemně sladěný se zlatým pigmentem na papíře.

Rámování Olbrama Zoubka

Jak moderně zarámovat litografii na papíře

Jan Lamr, Labyrinth I, litografie, 45 x 34 cm, 2022

Krásná černobílá litografie Labyrinth I od Jana Lamra vznikla jen ve 14 kusech a trochu se proto bojím, že ve většině případů skončí v nenápaditém černobílém rámování. Naštěstí tenhle konkrétní tisk má majitelka moc ráda a rozhodla se jej zarámovat sice moderně, ale přitom poměrně neobvykle a výrazně.

Moderní rámování totiž vůbec nemusí znamenat, že je rám čistý, hladký, minimalistický a v černé nebo bílé barvě. Tentokrát jsme zvolili rámování bez pasparty přímo do rámu. Luxusní modelový rám je sice tradičním způsobem ručně vyzlacený plátkovým zlatem a patinovaný, ale má velmi moderní výrazně špičatý tvar. Horní linka rámu je navíc v černé barvě, čímž se skvěle propojí s černou barvou v tisku obrazu.

Rámování je doplněno o nekyselou archivální podložku, antireflexní sklo, které je v obraze téměř neviditelné a je navíc od díla odděleno ještě i skrytou vložkou. Ta vytváří úzkou distanc a mezeru, takže může lépe cirkulovat vzduch a obraz se nemůže přilepit ke sklu ani se nijak nebude o sklo odírat.

Celé rámování je velice elegantní a „dospělé“ a ani tento poměrně výrazný rám obraz nijak nepřebije. Celek bude vypadat skvěle jak v moderním, tak i poměrně tradičním konzervativním interiéru. Díky své vysoké kvalitě rámování navíc zůstane po dlouhá léta v dobré kondici a bude nadčasové.



Luxusní obrazové rámy



Elegantní rám na litografii

Adolf Born, Řecký čas k obědu, litografie, 2012, 48 x 33 cm



Obrazy Adolfa Borna

Obrazy Adolfa Borna milujeme a je báječné, že mnozí berou rámování jeho obrazů vážně a chtějí pro ně krásné zarámování, které obrazy navíc bude po dlouhou dobu chránit.

K obrazu „Řecký čas k obědu“ se úžasně hodí velice elegantní stříbrný rám, který je doplněný o modrou paspartu. Je to barevně velice vyrovnané rámování, které navíc působí příjemně řeckým dojmem.

Tak, jak je při rámovaných cenných litografií zvykem, pasparta je plně archivální, dílo je doplněno o nekyselou archivální podložku a křišťálově průhledné galerijní sklo s UV filtrem. Díky tomu obrázek vypadá zcela nádherně nejen dnes, ale bude krásný i mnoha letech.

stylové Pop-art Rámování

Pop-art nabízí při rámování téměř neomezenou paletu možností tvarů barev i jejich kombinací, záleží jen na tom, jak moc se budete chtít omezovat vy sami a jak moc se budete bát nijak se neomezovat...

Typický moderním představitelem Pop-artu je Pasta Oner. Vždy je pro nás zajímavé pozorovat jak různí zákazníci při výběru rámu pro stejné obrazy nakonec zvolí zcela odlišné rámování. Hravé obrazy Pasty Onera jsme proto rámovali nejrůznějších stylů rámů – vysokých galerijních kazet, glamour rámů, new baroque stylu a samozřejmě i obvyklého zarámování do moderních jednoduchých rámečků.

Serigrafie Pasty Onera rámujeme natolik rádi a často, že jim raději věnujeme samostatnou kapitolu.

Pasta Oner - rámování

Jak zarámovat obrazy H.R. Giger

H. R. Giger, Z cyklu New York V., serigrafie, 1982, 70 x 50 cm, signováno A.Uldry, H.R.Giger

Rámováno do černého prostorového rámu série Frame-it Satriano, černá pasparta, galerijní antireflexní sklo s ochranou UV 92%



Speciální skla

Obrazy i serigrafie a kresby skvělého H.R. Gigera se u nás v Praze k rámování objeví bohužel jen zcela výjimečně. O to větší je to pak samozřejmě sláva. Po nádherné výstavě na Hluboké se občas ještě objeví nějaký plakát, ale to samozřejmě není ono.

Zarámovat obraz tohoto autora je vždy trochu výzva, protože přiblížit se k jeho stylu je vždy velice náročné a bylo by zároveň velice jednoduché rámování „přehnat“ a sklouznout k nějakému běžnému industriálnímu designu či dokonce minimalismu.

Adjustaci serigrafie ze série New York jsme proto pojali neutrálním ale dostatečně temným způsobem, který stále ještě navozuje vhodnou atmosféru, ale přitom je možné jej bez problému umístit do většiny interiérů v Praze i ČR. Použili jsme hluboký prostorový rám v matném hrubém provedení černé barvy, doplnili jej o uhlově černou paspartu a kvalitní galerijní sklo s vysokým UV filtrem.

Pop-art rámování plakátu

Vladimír 518, Aartt!, 2014, sítotisk, 50 x 35cm. Rámováno do mohutného italského rámu ze série Frame-it Imperio, muzeální sklo.

Není žádný důvod, proč používat mohutné ornamentální rámy na plátna, úzké dřevěné lišty na plakáty, technické hliníkové rámy na diplomy a jednoduché březové rámy na grafiku. Důležité je, aby zarámované dílo vyjadřovalo přesně to, co chceme, aby vyjádřilo a celek dobře „fungoval“.

Protože i sám autor Vladimír 518 je zcela nespoutaný, je nespoutaný i způsob zarámování jeho grafiky. Moderní černobílý obraz tak dostal výrazný a mohutný bílý ornamentální rám, který svým tvarem evokuje klasické rámy na obrazy a zrcadla, ale díky netypické bílé barvě je posunutý do zcela nového světla. Aby se celkový dojem zdůraznil, není použitá žádná pasparta a grafický list zůstal neoříznutý a tedy i nevycentrovaný. Vše je v rozporu se zažitými pravidly, ale přitom rámování grafiku prezentuje přesně tak, jak má a její majitelky jsou nadšené.







Restaurování a muzeální rámování cenného leptu

Krásný lept Paříž od Josefa Šímy k nám do rámařství Frameit přišel notně zaprášený a kyselý a zhnědlý foxingem. Před rámováním jej tedy nejprve do rukou dostala restaurátorka papíru a výsledek byl zcela perfektní, obraz prokoukl a odhalil svou původní krásu.

Díky tomu, že byl tento krásný lept opět černobílý, jej bylo možné zarámovat do bílé pasparty a do modernistického rámu kombinujícím lomenou bílou se stříbrem a černou patinou. A aby jeho nová krása byla zachována po mnohé další roky, jsou při rámování použity samé velice kvalitní materiály, především plnohodnotná muzeální pasparta Crescent RagMat Solid, archivální podložka Klug a muzeální sklo TruVue Museum.

Rámování krásného plakátu významného, ale v praze téměř neznámého umělce

Vždycky mě baví, když se u nás zarámování ukáže i dílo autorů, kteří, ač ve své domovině velice slavní, v Praze přeci jen zase až tak často k vidění nejsou. Je skvělé vidět naživo obrazy i tisky, které bychom jinak znali asi jen z fotografií na internetu.

Jedním z těchto autorů je i irský umělec Finbarr Notte tvořící pod jménem Fin DAC. Ač oceňovaný nejen pro street art, ale i pro volné obrazy, které jsou ve sbírkách po celém světě, tuším, že Praha jeho výstavu ještě neviděla a je otázka, jestli hned tak brzy uvidí. Alespoň jsme mohli zarámovat jeho autorský tisk Dojagi z roku 2019. Jak je pro autora typické, zobrazuje portrét euroasijské ženy s maskou přes oči a výrazným pohledem.

Rámování jsme samozřejmě udržovali v moderním hávu, přesto s výrazným a barevně odpovídajícím rámem. Použili jsme osobitý hnědý hranol s neobvykle hrubým povrchem a zlatou filetou. Rám jsme doplnili o kvalitní antireflexní sklo s vysokým UV filtrem 92%, které obraz dokáže po delší dobu ochránit před předčasným stárnutím a odlehčenou archivální podložku z čisté alfa celulózy.

elegantní rámování tisku

Ana Juan, Žena (Motýli), 2010 13 x 17 cm, digitální tisk

Ačkoli by se kombinace černé pasparty a černého rámu mohla na první dojem zdát příliš tmavá, k tisku černo červené grafiky španělské grafičky a ilustrátorky Any Juan vypadá velice krásně.

Malý tisk je zarámovaný do tzv. galerijní kazety, kdy zdánlivě volně pluje mezi paspartami a sklem. Hluboký rám má navíc jemné červené detail v barvě tisku. Díky tomu zarámovaný tisk působí tak elegantně.


Objektové rámy

Jak jsme rámovali asi největší filmový plakát, který se u nás v Praze objevil

Těžko spočítat, kolik nejrůznějších filmových plakátů jsme již rámovali, ať již se jednalo o dekorace do bytu, tak i o ceněné plakáty do význačných sbírek. Většinou ale měly všechny tisky celkem umírněné rozměry a plakáty s rozměrem nad metr bychom spočítali na prstech. Tak obrovské plakáty, jako byl tento k filmu Policajt nebo rošťák z roku 1979, se v Praze zkrátka nevídají tak často, navíc v originální verzi.

Plakát byl za ta léta trochu samozřejmě potrhaný a byl nalepený na plátně, celý se tedy vlnil a byl různě zprohýbaný. Aby měl v rámu volnost, pomohli jsme mu vysokou distanční lištou, která jej oddělila od skla a plakát se nyní může volně rozpínat a smršťovat podle změn teplot a vlhkosti v interiéru. U takhle velkého formátu je rozpínání již velmi citelné a je třeba jej bezpodmínečně vzít v úvahu.

Celý plakát měřil 120 x 161 cm, použili jsme proto dostatečně robustní dřevěný rám s neobvyklým stupňovitým profilem, který bez problémů unesl i váhu takto velkého galerijního skla s vysokým UV filtrem 92%. Samozřejmě jsme zadní stranu rámu pro jistotu ještě zpevnili, abychom měli jistotu, že bude v interiéru zcela bezpečně a stabilně viset.

Tento neobvyklý rám má v Praze navíc jen jeden jediný zákazník a tak to i nadále zůstane. To je prostě výhoda luxusního zakázkového rámování, kdy si můžete být jistí, že Vaše obrazy jsou nejen ve vhodných a kvalitních materiálech, ale nebudou zarámované tak, že to uvidíte v každém druhém bytě. Další tento rám totiž už nevyrobíme…



Bílý lesklý rám na serigrafii

Jiří Votruba, Madagascar, 2002, serigrafie, 80 x 55 cm

Jiří Votruba je velice všestranný a nespoutaný umělec a stejné by mělo být i rámování jeho děl – ať již se jedná o grafiky, serigrafie, či obrazy. Nespoutané.



Přestože by to většina lidí očekávala, moderní obrazy a tisky ve skutečnosti vůbec není nezbytně nutné rámovat do moderních a jednoduchých lišt. Je to sice takové rychlé a prvoplánové řešení, ale citlivější výběr vhodného rámování přinese grafice mnohem vyšší užitek.

Moderní grafika "Madagaskar" ve výrazných teplých barvách s motivy květin pro mnohé překvapivě dostala tradičně tvarovaný rám s motivem akantu, přesto ale ve velice netradičním provedení v bílé matné barvě. Toto neobvyklé propojení v rámu pomůže obrazu dodat hravý, ale zároveň i luxusní a moderní nádech. Obraz výrazně podpoří i bílá pasparta s červeným řezem a skvělý vzhled doplňuje výtečné galerijní sklo pro bezchybné zobrazení barev bez jakýchkoli rušivých odlesků.

Hravě elegantní rám na plakát

Tomski & Polanski, Peloton, tisk, 50 x 70 cm



Tomski & Polanski

Úchvatné barevné a vtipné ilustrace z rukou Tomski&Polanski si zaslouží zábavné, ale citlivé rámování. Tedy rámování, které nadále podtrhne hravost plakátů a tisků, ale zbytečně ji nestrhává do otřepané klasiky běžného a trochu dětinského rámování jednoduchých barevných a zbytečně ornamentálních lišt.

V případě limitovaného tisku cyklistického pelotonu Giro d'Italia jsme proto zvolili dřevěný italský rám v kombinaci pomerančové a krémové barvy, který skvěle podpoří barevnost obrazu. Rám je samozřejmě doplněn o archivální podložku a plně antireflexní sklo, aby obraz zbytečně nestárnul a nic nekazilo celkový skvělý dojem.

jednoduše luxusní rámování

K moderní výrazné a velmi působivé ilustraci Rubena Irelanda se skvěle hodí tenký, ale výrazně vysoký a do špičky tvarovaný modelový rám. Vysoce kvalitní rám je pro obraz vyroben zcela na zakázku a kombinuje patinované zlato s černou hranou. Rámování obrazu je doplněno o extra hlubokou paspartu v muzeální kvalitě a vysoce kvalitní muzeální sklo s vysokým UV filtrem.

Luxusní rámování nemusí nezbytně znamenat ornamentální rámy, lesklé zlato a opulentní rámování - luxusní znamená jedinečné, kvalitní a zcela na zakázku.


Luxusní rámy

Rámování kolorovaného leptu Zvěstování

Katarína Vavrová, Zvestovanie, 49 x 45 cm, kolorovaný lept

Jemný a vysoce imaginativní lept Zvěstování, který je pro grafičku a malířku Katarínu Vávrovou velice typický jak svou barevností, tak i celkovým pojetím a typickou poetickou figurativností bylo zapotřebí zarámovat rámem, jehož působení je v obdobném duchu a který bude s grafikou v naprosté harmonii.

Grafický list proto dostal neobvyklý rám, sice s  jednoduchým tvarem pravidelného hranolu, ale s velmi neobvyklou kombinací bílé barvy s černými červenými a zlatými detaily. Rám působí téměř nadpozemsky, skvěle ladí s obrazem a dokonale podtrhuje celkovou náladu vyvěrající z díla.

Barevný Rám na filmový plakát

Červený dřevěný rám na filmový plakát

Penzion pro svobodné pány, Autor neznámý, 1968, A3 – 42 x 30 cm, filmový plakát

Rámování filmového plakátu je možné pojmout spoustou odlišných způsobů, od téměř již tradičních černých rámů, přes jednoduché hliníkové rámy až po hravé rámování. Pro zarámování barevného plakátu k filmu Penzion pro svobodné pány jsme se rozhodli udržet akcent na hravé červené barvě, které zároveň umožnila levnější rámování. Požitý je tak jednoduchý a subtilní dřevěný červený rám s probroušenými hranami do dřeva v kombinaci se zajímavou paspartu v bílé barvě s řezem v červené, díky které je vše perfektně propojené jak s textem, tak i akcentem na barvu rtů.

Moderní rámování grafiky

Jaroslav Dudek, kolorované lepty

Na vzhledu a charakteru každého rámu se mimo jiné odráží i místo, kde se rám “narodil“. Každá oblast má jiné vidění světa, jinou filozofii i jinou představu o tom, jak by měl vypadat ideální rám. Pro rámy a rámovací lišty pocházející z Německa je typická určitá strohost designu, obvykle rovné a hladké linie, ale přitom nekompromisně precizní zpracování.

Právě německé rámy, vždy v kombinaci stříbra s podkladem v různých barvách jsme použili na grafiky Jaroslava Dudka. Spolu s vysoce kvalitními muzeálními paspartami ladí s odstíny jednotlivých tisků a zdůrazňují téma i náladu grafik.



Barevné rámy



RÁM NA DŘEVORYT s EX LIBRIS DR. JANa BARTOŠe

Drobný čtyřbarevný dřevoryt významného českého expresionistického a symbolistického malíře Josefa Váchala je zarámovaný do jemného zlatého italského rámu s černou patinou, který zdůrazňuje zlaté detaily v obraze.

Rámování je doplněné o zelenou paspartu a samozřejmě kvalitní sklo, které chrání dílo před slunečním zářením. I malé Ex libris tak může vypadat skvěle a v rámu být na stěně jako plnohodnotný zarámovaný obraz.



Josef Váchal - rámování

Rámy s filetami

Do rámů, či do výřezů paspart je možné vložit dodatečné filety, které vcelé rámování obohacují o dodatečný dekorativní prvek. Mohou velice hezky orámovávat obraz při málo kontrastním přechodu k paspartě, či zdůraznit divákův pocit pohledu oknem. U krásné malé suché jehly A. A. Alexe by široký bílý okraj k výřezu pasparty působil příliš ploše a prázdně, filetka vše jako mávnutím kouzelného proutku vyřešila...



Filety v rámech

Snové rámování

Léna Brauner, Luční víla, plakát, 53 x 60 cm

Jako vždy jemný, zasněný a romantický plakát Luční víla od skvělé výtvarnice Lény Brauner si zaslouží jemné rámování, které plakát  povýší na opravdový obraz, ale nijak jej přitom nebude utlačovat.

Plakát jsme proto zarámovali do krásného, tradičně profilovaného a ručně zlaceného rámu a doplnili jej o téměř neviditelné sklo. Rám celkové příjemné vyznění obrazu ještě více podtrhuje a krásná snová víla si svoje nové místo na zdi určitě užívá…

snových světů

Léna Brauner, Smír, plakát, 60 x 54 cm

Romantické, snové a až téměř pohádkové obrazy a ilustrace nadané výtvarnice Lény Brauner vyzařují zvláštní impresionistickou náladu a zobrazují svět jakoby viděný dětsky nevinnýma očima. Rámování obrazů Lény Brauner proto musí být vždy v jemných rámech, který ale nesmí působit kýčovitě nebo zbytečně nevýrazně či přehnaně dětsky.

Pro zarámování tisku Smír jsme se proto rozhodli pro romantickou, ale "dospělou", kombinaci bílé pasparty s úchvatným bílým lesklým rámem.

Glamour rám

Davo Howarth, Bowie, Litografie

Při rámování je vždy třeba citlivě zvážit, zda je vhodnější pracovat s barvami a tvary obrazu, nebo s celkovým vyzněním a myšlenkou díla. Samozřejmě to obvykle bývá vyvážená kombinace obojího, jedna složka rámu ale může jemně převažovat.

Krásná moderní grafika Bowie zarámovaná v jedinečném zlatém neapolském rámu s příčným pruhováním dostává eleganci a moderní lesk stylu Glam rocku. Grafický list je velmi kvalitní a proto jsou použity výhradně muzeální materiály včetně špičkové archivální pasparty a samozřejmě i muzeálního antireflexního skla.

hravé rámy na hravé tisky

Vlevo: Jiří Slíva, Titanic Blues, 2014, barevná litografie, 31,5 x 43 cm, Vpravo: Jiří Slíva „ALFA, OMEGA“, 2007, Lept, 12 x 15 cm

Milujeme naše odvážné zákazníky, kteří se při rámování svých obrazů nedrží běžných konvencí a jsou otevření zcela novým a nepoznaným cestám. Jen tak společně můžeme dosáhnout, aby zarámování bylo opravdu perfektní a odráželo jejich vztah k obrazu i náhled na svět. Společně se nám postupným výběrem z vhodných variant daří najít neotřelý způsob rámování, který obrazům neubere pozornost a naopak jim dodá další hloubku a výraz.

Protože se jedná o cenná autorská díla, jsou sice použity výrazné a neobvyklé rámy, ale všechny pasparty, skla, zadní desky i další použité materiály jsou samozřejmě v muzeální a archivální kvalitě, aby grafiky nejen vypadaly perfektně, ale byly i v bezpečí a po dlouhá léta uchovány ve stejném stavu.

Více Jiřího Slívy

Dvojitá pasparta na drahý grafický list

Jiří Anderle, Dívka s růžovou stuhou, lept, 2013

Krásný a jemný grafický list Jiřího Anderleho z překrásné soukromé sbírky je zarámovaný v jednoduchém a elegantním stříbrném italském rámu s černou patinou. Obraz je umístěný na tmavé černé paspartě a doplněn o druhou šedočernou paspartu. Společně obě pasparty podpoří hlavní barvu obrazu a rámování tak zdůrazní detaily jemné grafiky, která tak mnohem výrazněji vyzní. Přestože je rámování zdánlivě tmavé, je ve skutečnosti zarámovaný obraz velice elegantní a výrazný.



Rámování Jiřího Anderle

neobvyklé RÁMOVÁNÍ grafiky

Přestože se jedná o moderní obraz na papíře, nezapře tento krásný lept svůj holandský původ. Tento nádherný obraz byl jedním z mnohých již rámovaných obrazů, které k nám dorazily na přerámování, protože původní rám byl již poškozený a neodpovídal době.

Původní rám měl ale nádhernou dřevěnou dýhovanou paspartu, tu stačilo vyčistit a drobně vyspravit a doplnit o neobvyklý výrazně stupňovitý rám v kombinaci silně patinované antické bílé a starého zlata a samozřejmě i o muzeální antireflexní sklo a obraz dostal úplně nový život. Ve svém interiéru vypadá báječně a skvěle ukazuje, jak je rámování důležité nejen pro samotné obrazy ale i pro bytový design.

RÁMOVÁNÍ PLAKÁTŮ METRA londýna

Alan Rogers, plakáty Londýnské metro

Rámy na plakáty přeci vůbec nemusejí být jen černé nebo bílé. A když se to tak vezme kolem a kolem, plakáty vůbec nemusí být v rámech samostatně. Ani nemusejí být v nevýrazném rámečku a přeci budou vypadat báječně.

V tomto případě je série čtyř reklamních plakátů na londýnské metro zarámovaná po dvojicích do dvou rámů. Obrazy jsou díky tomu větší a spojením dvou souvisejících tisků do jednoho rámečku obrazy dále získaly na dynamice a výrazu. I při rámování plakátů jsou samozřejmě použity kvalitní muzeální materiály v archivální kvalitě včetně plně antireflexního skla.

RÁMOVÁNÍ reprodukce – HOKUSAI – VELKÁ VLNA U POBŘEŽÍ KANAGAWY

Jeden z nejnádhernějších a nejznámějších obrazů japonského žánru ukijo-e zobrazuje velkou pobřežní vlnu u pobřeží Kanagavy s horou Fuji. Rámování tohoto obrazu se vyskytuje poměrně často a tak je jej možné pojmout nejrůznějším způsobem. V tomto případě je obraz osvobozen od svého japonského stylu a zarámován tak, aby všechny barvy vzájemně ladily a zarámovaný obraz byl dominantou interiéru. Obraz je tak položený na tmavomodré paspartě s neapolským rámem ve tvaru zlatého oblouku s jemnou patinou a galerijním antireflexním sklem.

GRAFICKÝ LIST ZRŮDIČKA V BÍLO ČERVENÉM RÁMU

Vtipný a hravý grafický list s výraznými prvky v červené barvě dostal padnoucí rámování ve stejných barevných kombinacích, které podpoří výrazné rudé či a další detaily. Rám je mohutný bílý toskánský hranol s červenými hranami, je doplněný o speciální paspartu s červenou ořízkou a samozřejmě je uzavřen antireflexním sklem, aby v rámečku vynikla celá barevnost obrazu.

RÁMOVÁNÍ MODERNÍho plakátu – GRAFIKA OLEGU - PÁSOVEC

Dílo pražského studia Calico nás při rámování vždy velice pobaví. Zcela neotřelé postupy i motivy obrazů, které vznikají přetiskem ornamentů, dodávají obrazům zvláštní náboj a hloubku. Ačkoli by tyto obrazy mohly svádět k zarámování do jednoduchých a tenkých rámů, jsme přesvědčeni, že právě opak je správný.

Proto jste pro Grafiku Olegu – Pásovec vybrali výrazný a široký rám připomínající zlaté strukturované dřevo. Neobvyklý rám svým kontrastem zlata a dřeva podpoří barevné přechody obrazu a dále zdůrazní určitý pocit „nadpozemskosti“, který z obrazu vyzařuje.



Dřevěné rámy na obrazy



Kvalitní rámy na Plakáty

I obyčené plakáty z cest mohou být krásně zarámované...

Nedá se nic dělat, stylový plakát si zaslouží stylový rámeček… V případě krásného plakátu zvoucího na býčí zápasy tak volba jednoznačně padla na odpovídající rám se španělským ornamentem v kombinaci červené a zlaté, který působí úplně tak, jako by byl součástí obleku samotného toreadora. Velký plakát je navíc zalaminovaný, nepotřebu díky tomu vůbec žádné sklo, může proto být zarámovaný i takto poměrně subtilním obrazovém rámu, který by váhu skla jinak vůbec neunesl. Tento italský rám je ručně vyráběný na zakázku a je jej proto možné získat v bezpočtu barevných kombinací.

Ke krásnému modernímu plakátu nohou toreadora skvěle ladí moderní rám v červené barvě. Tento úzký vysoký profil v dokončení s krásným ručně broušeným tradičně štětcem taženým lakem dodá plakátu lehkost a eleganci. I tento plakát je ošetřen laminací, aby nebylo nutné používat sklo, a díky tomu jsme jej mohli zarámovat i do poměrně úzkého rámečku aniž by hrozilo, že váha skla rám rozlomí.

RÁMOVÁNÍ DŘEVORITU NOSOROŽCE

Monogramista D.L. (David Lipovský), Theatrum Caeli, dřevoryt

Autor se při vytváření svého grafického listu inspiroval dvěma velikány grafiky a v tisku se na ně oslavně odkázal – centrem obrazu je nosorožec podle významného dřevorytu Albrechta Dürera (1515) a je umístěný na podkladu oslavujícím Williama Morrise.

Nádherný dřevoryt vytištěný v kombinaci černé a modré barvy je zarámovaný do italského stříbrného obloučkového rámu a doplněn o šedohnědou paspartu. Přestože se jedná o současný tisk, při výběru rámovacího materiálu jsme dali přednost archivální kvalitě, aby obraz netrpěl světlem ani kyselým prostředím.

V době, kdy jsme toto rámování vybírali, v Praze ještě zdaleka nebylo příliš obvyklé rámovat dílo bez překrytí paspartou, ale položené na podkladu. U tohoto díla to bylo nicméně velmi vhodné. Na ploše papíru jsou autorská značení poměrně daleko od tiskové plochy a pasparta by musela mít až rušivě široký okraj okolo díla a proto jsme raději postupovali jinak.



Laminace plakátů

Při rámování plakátů není nezbytně nutné používat skla a pasparty jako u klasických obrazů. Pokud se nejedná o cenný originál, je možné jej upravit tzv. laminací, která tisk ochrání a obrazové sklo vůbec není nutné. Rámování je díky tomu lehčí a bezpečnější a vhodné například do veřejných prostor, nebo do dětských pokojů. Ani při pádu se tak nemůže sklo rozbít a nikomu ublížit.

V tomto případě byl krásný jednoduchý plakát „Visit London“ zalaminovaný na pevnou a lehkou kompozitní desku a poté zarámovaný do dřevěného italského obrazového rámu v bílé barvě s šedavou patinou na hranách, který obrazu dodává eleganci a přitom mu ponechává vzdušnost a hravou lehkost.

elegantní Rámy

Právě před 198 lety Fabian Gottlieb von Bellingshausen objevil Antarktidu. Dnes již samozřejmě mnohem lépe zmapovaný kontinent se občas objeví k rámování. 

Krásná moderní mapa byla nejprve upravena laminací na odlehčenou podložku, aby nebylo nutné používat sklo, a následně jsme vybrali krásný ručně vyráběný rám v bílé barvě se stříbrnou vnitřní hranou i vnějším bokem, který svými chladnými barvami tak skvěle ladí k charakteru obrazu.

RÁMOVÁNÍ FILMOVÉHO PLAKÁTU DO DOBOVÉHO RÁMU

Rámování filmového plakátu Ať žije nebožtík do dobového rámu

Plakáty jsou často považovány za něco nedůležitého a bezcenného a proto se s nimi tak při rámování i zachází. V Praze se bohužel většinou stereotypně rámují jen do jednoduchých lišt, obvykle jen černých rámů či do rámečků z přírodního dřeva a někdy dokonce jen do hliníkových náhražek obrazových rámů. Zarámovaný plakát pak podle toho samozřejmě i vypadá… 

I obyčejný plakát je možné zarámovat tak, aby získal duši. Filmový plakát s Hugo Haasem ke komedii „Ať žije nebožtík“ dostal výtečný dobový obrazový rám v kombinaci černé a zlata, aby připomínal zarámované plakáty v kinech z doby, kdy se film promítal.

RÁMOVÁNÍ FILMOVÉHO PLAKÁTU DO DOBOVÉHO RÁMU

Rámování filmového plakátu Ať žije nebožtík do černého rámu s jemným ornamentem, patinou a zlatými perličkami

neobvyklý rám pro krásný barevný lept

>

Šimon Tavík František, Tržnice u Pařížské burzy, Paříž 1923, barevný lept, 35,5 × 31,5 cm

Tavík František Šimon (13. května 1877 Železnice – 19. prosince 1942 Praha) byl český grafik, malíř a především mistr leptu a mezzotinty, který se soustředil především na pohledy na Prahu, Paříž a New York. Mezi pohledy na Paříž patří i nádherný barevný lept Église st. Eustache.

Protože jsou obrazy T.F.Šimona populární po dlouhá léta, je většina v Praze dnes prodávaný děl v původních rámech. Původní staré rámo mohou být velmi krásné, mnohem častěji již ale nemají svou hodnotu a je třeba je vyměnit. Dokonce mnohem hůře: původně používané materiály k rámování, ať již se jedná o běžná skla, obyčejné papírové pasparty i kartonové podklady jsou pro obrazy ve skutečnosti velmi škodlivé. A přestože je jejich bezpečná životnost jen několik málo let, bývají v rámech po dlouhá desetiletí. Proto tedy většina děl, nejen Františka Šimona ale i další grafické listy z tohoto období k nám v Praze přicházejí nejen v původních rámech, ale i značně poškozené.

Obraz jsme před novým zarámováním proto nechali odborně zrestaurovat, vyčistit a odkyselit, aby byl opět v perfektní kondici. Poté jsme použili vysoce kvalitní muzeální paspartu, nekyselou archivální podložku i sklo s UV filtrem a vše uložili do zajímavého nadčasového rámu v zajímavém profilu připomínajícím jemné schůdky v provedení výrazně patinovaného zlata s hnědým a červeným podkladem. Po zarámování je obraz zcela uchvacující a plně vynikne jeho jemná krása a elegance.



Muzeální kvalita rámování

Jak se dá zarámovat plakát Pražské jaro 2017

Ačkoli v Praze nyní zároveň probíhá Mistrovství světa v ledním hokeji, věřím, že si všichni všimli, že Praha žije i jinou událostí - 79. mezinárodním hudebním festivalem Pražské jaro.

Už úvodní koncert naznačil, že tenhle ročník bude skvělý, ale to nám nezabrání v tom, připomenout si báječný 72. ročník festivalu v roce 2017 a jeho nezaměnitelnou vizuální podobu od studia Dynamo Design. Jimi vytvořené plakáty vědomě odkazují na tradice českého surrealismu i klasická umění. Hudební nástroje v nich ožívají a prolínají se s jinými objekty, až se z jejich spojení zrodí nový zpěvný pták - Harfeník vznešený (Arpistos maestoso). A protože skvěle pojaté plakáty zpěvných ptáků byly velice povedené a oblíbené, rámovaly se v Praze poměrně často.

I rámování tohoto plakátu jsme pojali klasicky a propojili čokoládově hnědé tóny archivální pasparty s tradičním rámem kombinujícím leštěné zlato s červeným podkladem. To jsou vše barvy, které se v obraze vyskytují a skvěle jej podpoří a nechají vyniknout detaily plakátu. Ze stejného důvodu jsme jako obvykle použili i kvalitní antireflexní sklo, které je téměř neviditelné a barvy plakátu nijak nemění a neruší odlesky.

ITALSKÝ STŘÍBRNÝ RÁM NA černobílý lept

Pří rámování krásné grafiky od Františka Buranta jsme se rozhodli podpořit jemnost díla a vybrali jsme tedy bílou vysoce kvalitní muzeální paspartu, úchvatný bílo stříbrný toskánský dřevěný rám se zajímavým a dynamickým tvarem a vše doplnili i o plně antireflexní sklo s ochranou proti UV záření, aby rámovaný obraz působil ještě lépe.

Použitý rám patří mezi tzv. řezané rámy, tedy vzniká přířezem z rámových lišt, což je v Praze nejobvyklejší způsob výroby rámů. Stačí je jen nařezat na míru a spojit. Přestože tento typ rámů bývá obvykle levnější, u tohoto rámu byly použity poměrně neobvyklé postupy včetně vodního zlacení na poliment. Jedná se tedy o mimořádně kvalitní ukázku řezaných rámů.



Decentně zarámovaný pohled na Prahu

Emil Wänke, Praha - Svatý Mikuláš z Vrtbovské zahrady, barevný lept a  akvatinta , 41 x 30,5 cm

Pěkný pohled na Malé město pražské s kostelem Svatého Mikuláše od známého autora pragensií Emila Wänke, mělo podobný osud jako tolik pěkných prací n papíře, jež nejsou typicky sbírkovými obrazy. Po mnoho let byl tento krásný lept Prahy nevhodně zarámovaný pod obyčejným sklem, bez vhodné pasparty a na podložce z levné kartonové lepenky. Kyselé prostředí a sluneční světlo společnými silami obraz výrazně poškodily, papír zažloutl a barvy se ztrácely. Obraz jsme proto nejprve nechali odborně vyčistit, odkyselit a zrestaurovat a poté jej kvalitně zarámovali.

Lept je nyní zarámovaný v jednoduše elegantním bílo-stříbrném rámu s muzeální bělavou paspartou a pod kvalitní antireflexním sklem. Díky němu jemnost i barvy obrazu nejen skvěle vyzní, ale budou i po mnoho následujících let ochráněny.