Industriální rámy

Rámy obrazů v industriálním stylu

Železo a beton

Nespoutaný, divoký a velice osobitý industriální styl bydlení nyní otevírá i spousty nových možností rámování obrazů, objektů i designových zrcadel pomocí postupů a materiálů, které byly ještě před několika málo lety zcela nemyslitelné. Rámy ze surového železa, betonové rámy, rámy v dekoru zrezlého i kovářského železa, rámy s povrchem z oxidovaných kovů i mnoha dalších materiálů mohou být jedinečným doplňkem stylového interiéru.

Industriální železné rámy

Pro zdůraznění industriálního stylu mohou mít rámy nejen povrch imitující železo, ocel a jiné kovy, ale i další prvky, které jsou pro průmyslové budovy typické. Především to jsou nýty, šrouby, závitové tyče, betonářskou armaturou a dalšími prvky.

Tyto rámy vypadají skvěle nejen v industriálních interiérech, ale i na některých obrazech. Jako je tomu v případě akvarelu od malířky a ilustrátorky Kateřiny Buriánkové s motivem průmyslového Kladna. Rám vypadá, jako by vypadl z obrazu a spolu dokonale ladí.

vzhled Surového železa

Jednoduché a přitom mimořádně působivé a univerzální jsou rámy připomínající surové kované železo. Tyto rámy jsou překvapivě univerzální, hodí se pro zrcadla, obrazy a díky pocitu tvrdosti a houževnatosti překvapivě i například na hokejové dresy, které jinak používají jen jednoduché rámování.

Více dresů

Industriální rámování grafiky se šrouby

Krásná ilustrace s vesmírnou tématikou od nám neznámého autora je zarámovaná v dokonale ladícím industriálním rámu vzhledu tmavého kovu s imitací šroubů od @larsonjuhlcz. Ačkoli je tento rám poměrně úzký, pro obraz je zcela dostačující a působí o to syrovějším dojmem. Rámování je doplněné šedou paspartou a samozřejmě i plnohodnotným antireflexním sklem.

Pravidelné rozmístění šroubů v rámu vyžaduje přesné řezání a spojování, aby výsledný obraz působil přirozeně a jednotlivé strany rámu nebyly rozmístěny nepravidelně, či některý šroub nebyl proříznutý apod. Výsledek za tu trochu práce navíc ale rozhodně stojí.

Punkové rámování

Industriální rámy se hodí i na obrazy, které sice nepatří přímo do průmyslového světa či industriálních prostor, ale chtějí se oddělit od hlavního proudu a touží být jiné a nekonvenční.

U diptychu dvou pláten „We stay together“ to byla jedna z nosných myšlenek autora, proto plátna nejsou vypnuta a jsou z napínacího rámu naopak silou stržena. Pro rámování byly obrazy zachyceny na tmavý podklad a vloženy právě do jednoduchých rámů se vzhledem surového železa tak, aby neutrpěl celkový dojem obrazu.

červená rez

Pečlivým kombinováním barev, struktur a patin lze dosáhnout efektu zrezlého kovového povrchu na dřevě bez jakékoli oxidace. Díky tomuto postupu lze dosáhnout zajímavých kombinací zrezlého povrchu na nerovných tvarech i ornamentálních rámech, kde by jinak přirozená oxidace probíhala jen nerovnoměrně. Rámy díky tomu mají jednotně zrezlý vzhled černo-červené rzi.







Industriální rámování grafiky

Hravý grafický list „space captain“ Arcade od Nikkarin si zaslouží výrazné a zajímavé rámování, které by jej neposouvlo do dětského světa, ale ani se neomezovalo na nezajímavé kombinace bílých paspart a černých rámů a podobných nevýrazných kombinací.

Abychom podpořili vesmírný dojem, zkombinovali jsme v tomto případě zajímavý industriální stupňovitý rám s povrchem v červené rzi s paspartou evokující vojenskou zelenou, která skvěle podtrhuje celkovou atmosféru obrazu.


Rámování grafiky

Pravá rez

Vzhled zrezlého železa lze docílit kombinací barev a patin, nebo pravý procesem oxidace jako je tomu v případě těchto nádherných modelových rámů. Vysoce kvalitní dubové dřevo je nejprve pečlivě spojeno a vybroušeno a poté je pokryto železným prachem a zoxidováno, takže se na něm vytvoří vrstva přirozené rzi. Tento povrch je stále „živý“ a vyvíjí se s ohledem na okolní prostředí. Protože se Vrstva rzi na těchto rámech vyrábí až jako poslední, jedná se o tzv. modelové rámy spojené bez viditelných spojů v rozích.



Modelové rámy

Masivní dubový rám se rzí



Pablo Picasso

Ušlechtile zpracovaná pravá rez nemusí nezbytně pokrývat povrch celého rámu. Stačí jen drobné detaily a klasické rámování se ihned posune o další úroveň výš a přitom nepůsobí nijak vynuceně.

Pro obraz Býk od Pabla Picassa jsme zvolili právě jeden z těchto kombinovaných rámů. Spojuje se v něm přirozená krása čistého, ničím neošetřeného, dubového masivu se svou bohatou přírodní kresbou a detaily upravených rohů v přirozené přírodní rzi. Společně oba prvky vyvolávají neobvykle zajímavý kontrast a zarámovaný obraz vypadá velice působivě.

Dřevo rámu i rez na jeho rozích jsou zcela přírodní. Nejenže každý kus je díky tomu naprostý originál, ale rám se dále mění s časem – postupně přirozeně stárne a působí jako by byl opravdu živý.

Oxidovaná měď

Industriální styl není jen plech a beton, ale i spousta dalších materiálů. Například zcela jedinečná stará oxidované měď.

Ta je působivá zejména ve spojení s výrazně luxusním provedením rámu, které vytváří mimořádně působivý a podmanivý kontrast. Malý rám na zrcadlo z luxusní řady modelových rámů je navíc doplněn i o oxidované zrcadlo a díky tomu působí, jako kousek, který byl dávno zapomenutý v kanceláři nějakého dávného ředitele průmyslového podniku.

Betonové rámy

Přestože rámy je možné odlít i z betonu, při výrobě rozměru na míru se jedná o náročná a drahý postup. Zajímavou alternativou jsou proto rámy v povrchu připomínajícím světlý, či tmavý beton na dřevěném podkladě. Rámy jsou díky tomu výrazně lehčí i méně náchylné na poškození. Jednoduchý tvar rámů výrazně připomíná betonové konstrukce a hodí se jak do moderních industriálních prostor, tak i jako výrazný kontrastní prvek do tradičního interiéru.

starý bronz

Protože by samozřejmě nikdo na svůj rám nechtěl čekat několik set let, než by bronzový povrch získal správný oxidovaný nádech, jsou rámy v povrchu zeleného etruského bronzu ve skutečnosti důmyslnou patinou nanesenou na dřevěném rámu.

Díky tomu je ale možné dosáhnout nejrůznějších tvarů. Zejména nerovné plochy a výraznější ornamenty jsou v tomto provedení mimořádně působivé. Rámy jsou ideální nejen do industriálních interiérů, ale i jako neobvyklé rámy či zrcadla v klasičtějších interiérech.

Díky ruční práci a vlivu prostřední, vlhkosti a teploty je každý kus originál, odstín bronzu se vždy mírně liší, může mít zelenější, modřejší či bronzovější nádech a výsledný rám díky tomu získává na jedinečnosti.

Modelové rámy

Float rám v designu železa

Jakub Čuška je zatím velice mladý malíř a tak je pochopitelné, že se jeho obrazy u nás v Praze k rámování objevují zatím jen výjimečně. Souvisí to samozřejmě i s tím, že mladí umělci své obrazy rámují spíše neradi, nezarámované je prodávají a často je na jejich díla poměrně obtížné vybrat vhodný rám.

Jednoduché, ale zajímavé industriální rámy proto mohou být velice vhodnou volbou. Výrazným obrazům dokážou dobře sekundovat, ovšem aniž by je přebíjely, nepřipomínají výrazné rámy z dob našich babiček, nejsou zbytečně ornamentální, ale zase to na druhou stranu nejsou nudné minimalistické rámy v matném černém či bílém laku.

Ideální je pak možnost využít industriálních float rámů, které nepřekrývají ani kousek obrazu a ponechávají okolo něj volnou mezeru. Moderní vzhled zarámovaných obrazů se tím ještě umocňuje, přitom ale rám obraz zpevňuje a chrání. Je to tedy ideální partnerství.

obrazy v betonu

Menší abstraktní obraz vypadá v ostrohranném rámování s povrchem vzhledu tmavošedého betonu zcela úchvatně. Rám má nejen věrnou barvu betonu, ale i strukturu a v industriálním interiéru proto bude vypadat zcela úžasně. Barva betonu dokonale ladí se šedými odstíny v malbě a červené detaily s rámem vytvářejí dechberoucí kontrast. 

Zatímco běžné rámy v takto úzkém a ostrohranném provedení klasického hranolu by na obrazech menších rozměrů nevypadaly příliš hezky a působily by tvrdě, pro industriální provedení rámu je to naopak poměrně typické. Betonové, kovové či oxidované povrchy vypadají nejlépe právě na užších a ostrohranných rámech.

Výrazný industriální rám

Není nezbytně nutné, aby rámy byly nějak mimořádně široké, aby byly opravdu výrazné. Často stačí, když jsou opravdu zajímavě a neobvykle pojaté a hned se dovedou dobře prosadit. Velice účinným prvkem je v tomto ohledu hloubka rámu, která dokáže s celkovým vyzněním rámování výrazně čarovat.

Většinou jsou ale hluboké rámy stavěné tak, že jejich celková hloubka se blíží jejich vnitřní hloubce a díky tomu umožňují 3D rámování s prostorovým efektem, rámování pláten, různých objektů apod. Jakmile by se do nich ale rámovalo obvyklým způsobem se sklem a paspartou umístěnou přímo pod sklem, ztratí takový rám při přímém pohledu většinou svého kouzla.

Zajímavou alternativou jsou hluboké rámy, s velmi vysokou pohledovou hranou ale nízkou vnitřní hloubkou. Díky tomu pohledová hrana rámu výrazně vystupuje před sklo a zachovává si výrazný prostorový 3D efekt v podstatě při každém stylu rámování.

Takto neobvykle konstruovaný rám jsme použili i při výběru rámování reprodukce obrazu Guernica na kovové desce. Obraz je oproti originálu samozřejmě podstatně zmenšený, i tak je ale působivý a zasloužil si výrazné rámování. Poměrně úzký a subtilní rám má velice výrazně odsazenou pohledovou hranu a navíc je celý provedený v osobitém hrubém povrchu v dokonale působící imitaci přírodní rzi. Povrch rámu je tak výrazně nerovný a posetý různými nepravidelnostmi, až budí zdání přírodně zrezlého kusu železa.

Černé železo

Mezi industriální styly rámování patří samozřejmě i rámy s dekorem nerovného černého železa. Tyto neuvěřitelně působivé a jedinečné rámy mají nerovný povrch a přechod několika odstínů šedé.

Jejich výrazný efekt při rámování navíc zvyšuje i neobvyklý tvar, který nejenže přísně dodržuje ostré industriální linie, ale zvýrazněnou předsunutou pohledovou hranou nekompromisně upoutává pozornost a rámovaným sílům dodává pocit prostoru.

Tento rám skvěle ilustruje stírání předělu klasického a moderního pohledu na rámování. V tomto případě je použitý na špičkový olej na plátně od Roberta Piesena z roku 1957.


O rámování obrazů