Rámování Před & PO
V běžném dni v rámařství se alespoň v Praze setkáváme jen asi s polovinou nezarámovaných obrazů. Druhá půlka již staré rámování má, ale staré a technicky a esteticky nevyhovující rámování. Ačkoli staré rámy mohou být opravdu nádherné, mohou být i průměrné a velice často bývají jen špatné. Bohužel v rámování neplatí, že co je staré, je i dobré. Jednoduše řečeno, ne vše čas ověří a schválí.
Mnoho obrazů bylo zarámováno v dobách, kdy ani zdaleka nebyl tak široký výběr obrazových rámů, skel a paspart a dostali tak zarámování, které je hluboce pod požadavky díla. Staré rámy často bývají poškozené a nemělo by je již smysl restaurovat. Většina obrazů má pasparty, které dávno překročily svou bezpečnou životnost, jsou kyselé a je třeba je vyměnit.
V nejednom případě vše došlo tak daleko, že poškozené je již i samotné dílo a obraz je nutné odborně vyčistit a zrestaurovat, aby mu byla navrácena nejen původní krása, ale především i „zdraví“.
Chápeme, že je často složité si představit rozdíl mezi starým a novým rámováním, představit si, jak by mohly krásně vypadat obrazy visící dlouhá léta v interiéru či zakoupené již zarámované v aukcích a galeriích. Rozhodli jsme se proto věnovat celou jednu stránku porovnání, jak k nám stejné obrazy přicházely a jak odešly.
Obrazy jsou totiž takové popelky, jen najít to správné rámování bývá složitější, než se jen projíždět po okolí na koni a okukovat dívčí nožky…
Nový život starým obrazům
Krajina s řekou, Ladislav Trinkmoc, olej na plátně, 25 x 35 cm
Zejména obrazům na plátně a dalším dílům, jež obvykle nebývají zarámovaná pod sklem, čištění, restaurování a nové rámování mimořádně prospěje. Důvodem je samozřejmě jejich neustálé vystavení okolním vlivům, kdy přímo na malbu usedá prach, vrství se nejrůznější mastné nečistoty, jako jsou saze, spaliny apod., případně kouř, mušince a spousta dalších nečistot, jejichž původ je většinou lepší si ani nepředstavovat. Zároveň v čase obvykle dochází i ke žloutnutí svrchního laku a obraz pomalu mění barvy, tmavne a ztrácí detaily. Nakonec bývá někdy i těžké rozpoznat, co na obrazy kdysi bylo namalováno.
Malá a přitom moc pěkná krajinomalba s řekou a stromy je typickým příkladem. Od svého vzniku byla stále zarámovaná v jednom rámu. Ten byl sice poměrně kvalitní a ve velmi dobrém stavu, ale obrazu v žádném případě toto rámování neprospívalo a dále jej ztemňovalo a ubíralo kontrast. Samotný obraz byl ztmavlý nánosem mechanických nečistot.
Rám patřil do kategorie věcí, které jsou sice staré a mají krásnou patinu, ale ke svému účelu se nehodí a ubírají život něčemu dalšímu, a proto nebyl žádný důvod si jej ponechávat a restaurovat. Jednalo se o řezaný ornamentální modelový rám, který připomínal blondelové rámy, ale přeci jen se odchyloval a neměl všechny jemné tvary a charakteristiky blondelových rámů. Nicméně nějaký, pravděpodobně, meziválečný rámař si s ním jistě dal hodně práce. Může se to proto zdát jako škoda, ale občas je to už tak, že ne vše, co je staré a vlastně ještě i funkční, je opravdu i vhodné a stojí za to si to ponechat jen právě proto, že je to staré….
Obrazu samotnému tedy stačilo jen jednoduché povrchové čištění, aby krajina s řekou opět prokoukla. Zcela jsme změnili styl i barevnost rámu. Vybrali jsme sice opět vysoce kvalitní modelový rám, který je stejně jako původní rám vyroben ručně zcela na zakázku, má pěkné uzavřené rohy a padnoucí patinu, nicméně rám nemá rušivé ornamenty a barevně obraz výborně podpoří. Výsledek je díky tomu mnohem výraznější a obraz ve svém důsledku působí mnohem důležitěji.
Zakázkové rámy
Setkání s novým rámem
Bohumil Krátký, Setkání, olej na plátně, 66 x 40 cm | čištěno, restaurováno, nově zarámováno
Moc pěkný olej na plátně od Bohumila Krátkého k nám přišel v obvyklém stavu – tedy celý zaprášený, ušpiněný s poškozenou malbou a nevhodně zarámovaný do příliš světlého rámu, který byl navíc na několika místech poškozený a téměř se rozpadal.
Neobvyklé bylo spíše to, že ač se jedná o dílo o malíře narozeného v Praze, tento konkrétní obraz se k nám k restaurování a novému rámování dostal z německého Wiesbadenu. Autor byl totiž u našich západních sousedů mimořádně ceněný a oblíbený zejména pro své grafické dílo, jmenovitě Ex libris. Restaurování i rámování obrazů sice dnes již dávno není levnou záležitostí, nicméně je to v Praze stále ještě mnohem levnější než v zahraničích a majitelce se toto dočasné vrácení obrazu domů samozřejmě i vyplatilo nejen krásným výsledkem, ale i finančně.
Obrazu jsme se postarali o vše důležité a vyrobili pro něj krásný zakázkový modelový rám s elegantním profilem a padnoucím patinovaným zlatem. Celý motiv se díky tomu rozzářil a je vidět, že se jedná o opravdu radostné setkání, než jen dosavadní jakési pošmourné a zamračené potkání, které bylo vidět dosud.
Rámování obrazů