Rámování Před & PO

V běžném dni v rámařství se alespoň v Praze setkáváme jen asi s polovinou nezarámovaných obrazů. Druhá půlka již staré rámování má, ale staré a technicky a esteticky nevyhovující rámování. Ačkoli staré rámy mohou být opravdu nádherné, mohou být i průměrné a velice často bývají jen špatné. Bohužel v rámování neplatí, že co je staré, je i dobré. Jednoduše řečeno, ne vše čas ověří a schválí.

Mnoho obrazů bylo zarámováno v dobách, kdy ani zdaleka nebyl tak široký výběr obrazových rámů, skel a paspart a dostali tak zarámování, které je hluboce pod požadavky díla. Staré rámy často bývají poškozené a nemělo by je již smysl restaurovat. Většina obrazů má pasparty, které dávno překročily svou bezpečnou životnost, jsou kyselé a je třeba je vyměnit.

V nejednom případě vše došlo tak daleko, že poškozené je již i samotné dílo a obraz je nutné odborně vyčistit a zrestaurovat, aby mu byla navrácena nejen původní krása, ale především i „zdraví“.

Chápeme, že je často složité si představit rozdíl mezi starým a novým rámováním, představit si, jak by mohly krásně vypadat obrazy visící dlouhá léta v interiéru či zakoupené již zarámované v aukcích a galeriích. Rozhodli jsme se proto věnovat celou jednu stránku porovnání, jak k nám stejné obrazy přicházely a jak odešly.

Obrazy jsou totiž takové popelky, jen najít to správné rámování bývá složitější, než se jen projíždět po okolí na koni a okukovat dívčí nožky…

Nový život starým obrazům

Krajina s řekou, Ladislav Trinkmoc, olej na plátně, 25 x 35 cm

Zejména obrazům na plátně a dalším dílům, jež obvykle nebývají zarámovaná pod sklem, čištění, restaurování a nové rámování mimořádně prospěje. Důvodem je samozřejmě jejich neustálé vystavení okolním vlivům, kdy přímo na malbu usedá prach, vrství se nejrůznější mastné nečistoty, jako jsou saze, spaliny apod., případně kouř, mušince a spousta dalších nečistot, jejichž původ je většinou lepší si ani nepředstavovat. Zároveň v čase obvykle dochází i ke žloutnutí svrchního laku a obraz pomalu mění barvy, tmavne a ztrácí detaily. Nakonec bývá někdy i těžké rozpoznat, co na obrazy kdysi bylo namalováno.

Malá a přitom moc pěkná krajinomalba s řekou a stromy je typickým příkladem. Od svého vzniku byla stále zarámovaná v jednom rámu. Ten byl sice poměrně kvalitní a ve velmi dobrém stavu, ale obrazu v žádném případě toto rámování neprospívalo a dále jej ztemňovalo a ubíralo kontrast. Samotný obraz byl ztmavlý nánosem mechanických nečistot.

Rám patřil do kategorie věcí, které jsou sice staré a mají krásnou patinu, ale ke svému účelu se nehodí a ubírají život něčemu dalšímu, a proto nebyl žádný důvod si jej ponechávat a restaurovat. Jednalo se o řezaný ornamentální modelový rám, který připomínal blondelové rámy, ale přeci jen se odchyloval a neměl všechny jemné tvary a charakteristiky blondelových rámů. Nicméně nějaký, pravděpodobně, meziválečný rámař si s ním jistě dal hodně práce. Může se to proto zdát jako škoda, ale občas je to už tak, že ne vše, co je staré a vlastně ještě i funkční, je opravdu i vhodné a stojí za to si to ponechat jen právě proto, že je to staré….

Obrazu samotnému tedy stačilo jen jednoduché povrchové čištění, aby krajina s řekou opět prokoukla. Zcela jsme změnili styl i barevnost rámu. Vybrali jsme sice opět vysoce kvalitní modelový rám, který je stejně jako původní rám vyroben ručně zcela na zakázku, má pěkné uzavřené rohy a padnoucí patinu, nicméně rám nemá rušivé ornamenty a barevně obraz výborně podpoří. Výsledek je díky tomu mnohem výraznější a obraz ve svém důsledku působí mnohem důležitěji.



Zakázkové rámy



Setkání s novým rámem

Bohumil Krátký, Setkání, olej na plátně, 66 x 40 cm | čištěno, restaurováno, nově zarámováno

Moc pěkný olej na plátně od Bohumila Krátkého k nám přišel v obvyklém stavu – tedy celý zaprášený, ušpiněný s poškozenou malbou a nevhodně zarámovaný do příliš světlého rámu, který byl navíc na několika místech poškozený a téměř se rozpadal.

Neobvyklé bylo spíše to, že ač se jedná o dílo o malíře narozeného v Praze, tento konkrétní obraz se k nám k restaurování a novému rámování dostal z německého Wiesbadenu. Autor byl totiž u našich západních sousedů mimořádně ceněný a oblíbený zejména pro své grafické dílo, jmenovitě Ex libris. Restaurování i rámování obrazů sice dnes již dávno není levnou záležitostí, nicméně je to v Praze stále ještě mnohem levnější než v zahraničích a majitelce se toto dočasné vrácení obrazu domů samozřejmě i vyplatilo nejen krásným výsledkem, ale i finančně.

Obrazu jsme se postarali o vše důležité a vyrobili pro něj krásný zakázkový modelový rám s elegantním profilem a padnoucím patinovaným zlatem. Celý motiv se díky tomu rozzářil a je vidět, že se jedná o opravdu radostné setkání, než jen dosavadní jakési pošmourné a zamračené potkání, které bylo vidět dosud.

Rámování obrazů

Proč obraz nelepit žlutou maskovací páskou

Občas je nutné zachovat přibližně podobnou podobu rámování, jen rám s paspartou trochu sladit s obrazem, ale ponechat přibližnou velikost a styl rámování a především vše staré vyměnit. Ptáte se proč? Některá starší rámování jednoduše nemají dostatečně kvalitní materiály a postupy. V poměrně krátkém čase by mohly výrazně poškodit zarámované obrazy, zejména tisky na papíře.

Když jsme se podívali do litografie kaktusů Tomáše Bíma, viděli jsme práci, která ač vypadala jako domácí kutilství, pocházela ve skutečnosti z profesionálního rámařství-sklenářství. Rámař si s dílem rozhodně ale hlavu nelámal a použil materiály, které měl zřejmě při ruce – klasická dekorativní pasparta, podložka ze strojní lepenky a zcela amatérské přichycení díla do pasparty papírovou malířskou páskou.

Že lepit obraz na papíře do pasparty na všech čtyřech stranách je naprostý nesmysl rozebereme později. Nyní se zaměřme raději na samotnou pásku. Žlutá maskovací, či někdy krepová páska je skvělá věc, pokud malujete nebo potřebujete něco dočasně zachytit, polepit apod. Dobře se s ní pracuje a lehce se z povrchů opět sundává. Jenže to platí jen po několik málo dní, na které je daná malířská páska vyrobená (většinou je na ní napsáno, zda je na 3 dny, týden apod.). Po této době lepidlo již není reversibilní a z obrazů ji třeba sejmout benzinem, aby nedošlo ke štěpení papíru. Páska navíc není nekyselá a po nějaké době se lepidlo pomalu vsakuje do papíru díla a zabarvuje jej do žluto-hnědých odstínů, které se prakticky nedají odstranit ani při restaurování.

Tomáš Bím měl štěstí – v původním rámu pobyl pouze pár let. Při restaurování se litografii podařilo odkyselit a sejmout původní žluté pásky bez větších zabarvení. Potom jsme jej již kvalitně zarámovali do medově žlutého rámu na stříbrném podkladě, doplnili o poměrně širokou a velmi hlubokou bílou muzeální paspartu, která obrazu zajišťuje prostor, dostatek pozornosti i bezpečí a vše dokončili kvalitním galerijním sklem s vysokým UV filtrem přesahujícím 90%.

Jak sladit rám?

Je jasné, že je vždy zapotřebí, aby rám ladil s obrazem, nekonkuroval mu a nijak jej nepřebíjel. Jenže, s čím přesně by měl rám ladit? Téměř nikdy nebude možné, aby zvolený rám dokonale ladil s každou barvou v obraze. Vždy bude zapotřebí citlivě uvážit, kterou barvu rámem podpořit a kterou případně trochu potlačit. Jakmile jsme naradili původní studeně šedobílý rám novým na zakázku vyrobeným rámem připomínajícím dřevo horských chalup, celá scenérie zimní krajiny od malíře Františka Peňaze se výrazně „vyloupla“ a zimní stavení vystoupilo do popředí dění.



Rámování

Změna stylu obrazům prospěje

Ondřej Pavlík, Modré a zlaté kubizující zátiší s ovocem, kombinovaná technika na desce, 39 x 67,5 cm | výměna rámu, změna způsobu rámování

Malba Ondřeje Pavlíka byla v přijatelném stavu a v původním typickém pro období sedmdesátých a osmdesátých let. Jak už je pro toto období charakteristické, upřímně řečeno, rám byl hodně ošklivý, k obrazu se vůbec nehodil a navíc byl výrazně poškozený, otlučený a rozeschlý, a bylo jej tedy samozřejmě zapotřebí vyměnit.

Výběrem nového rámu jsme chtěli nejen vše opticky pěkně sladit, ale přáli jsme si ukázat i celou signaturu, jež je na úplném horním okraji a navíc jsme chtěli celek odlehčit. Zvolili jsme tedy jednoduchý moderní rám v krásném provedení teplého zlata, který malbu rozjasní a skvěle s ní ladí. Jednalo se avšak o plovoucí rám určený pro rámování pláten, zatímco obraz je namalovaný na kartonu. Řešením proto bylo vyzdvižení obrazu na speciální podklad, kterým je možné nasimulovat efekt plátna a i obraz na kartonu může v plovoucím rámu volně „plout“