Klára Sedlo (narozena 16. dubna 1993 v Praze) - Malířka, která proměňuje sny v (někdy i trochu bizardní) realitu

Klára sedlo

Klára Sedlo, není jen jméno, to je umělecký vír, který vás vtáhne do světa snů, tajemství a trochu i šílenství. Narodila se v roce 1993 v Praze, ale její umění překročilo hranice Prahy a zanechává stopy po celém světě.

Klára vystudovala Akademii výtvarných umění v Praze, ale její umění rozhodně není akademické. Její obrazy pulzují energií, jsou plné humoru a ironie a často se dotýkají hlubších témat. Klára se nebojí experimentovat s různými technikami a materiály, a tak její díla překvapují svou rozmanitostí. Její plátna jsou jako okna do paralelních světů, kde se potkávají roztomilé plyšáci s temnými tajemstvími a kde se každodenní předměty proměňují v surrealistické bytosti.

Ve svých obrazech spojuje prvky pop-surrealismu, symbolismus a trochu toho českého humoru. Její práce jsou plné kontrastů – sladké a hořké, veselé a melancholické. A právě tato směsice emocí dělá její umění tak jedinečným.

Malý obraz - velký rám

Klára Sedlo, Návštěva přišla na večeři, 30 x 25 cm, 2018

Mám takové tušení, že menší obraz na plátně s buldočkem patří do série Exteriér vnitřku a jmenuje se „Návštěva přišla na večeři“. Sice to nebyl prví obraz Kláry Sedlo, který jsme u nás ve Frame-it.cz rámovali, ale je to první obraz, který se fotil.

Přestože se jedná o malé plátno 30 x 25 cm, zarámovali jsme jej do poměrně širokého rámu, která je ale především ve velice pěkném provedení patinované starší mědi. Rám má ale navíc k zajímavé barvě i moc pěkný povrch, jenž je jemně zvlněný a připomíná vodní hladinu. Díky tomu se na něm nepravidelně odráží světlo a dodává mu další plasticitu.

klára sedlo

Klára Sedlo, Rostlina odjinud VII, podle listu č. 40, 80 x 60 cm, 2020

Obrazy ze série Voynichova Botanika jsou momentálně v Praze asi nejoblíbenější, alespoň jsou ty nejčastěji rámované a překonají snad i všechny obrazy plyšáků ze série Kamarádi.

Vzhledem k tomu, o jak nádherné a podmanivé obrazy se jedná, se není samozřejmě čemu divit. Proto je vždy chceme i výrazně a stylově zarámovat. Pro tuto nádhernou žlutou květinu jsme vybrali patinovaný žlutý rám tvaru otevřeného oblouku ses tříbenou filetou, která ještě dále zdůrazní barevnost obrazu.

Wilfrid Voynich

Jednotlivé květiny jsou reakcí na některou z ilustrací tajemného Voynichova rukopisu, kterému dosud nikdo nerozumí. A tak Klára Sedlo, podle svých slov, maluje květiny, které nikdy neuvidí, pouze podle nákresů někoho, koho nikdo nepotká.

Zástupy nejrůznějších výzkumníků, vědců a dost možná i šarlatánů pracují na tom, aby tajemství Voynichova rukopisu odhalili. Jeho majitele se nyní podařilo vystopovat až k Dr Leonard Rauwolfovi a zdá se, že by mohl být napsán modifikovanou hebrejštinou. Ale taky je možná sepsaný údajným jazykem andělů – enochiánštinou a taky docela možná Mandžusky, zatím se zkrátka pořád tak moc neví….

Klasické rámy

Přestože je, anebo možná právě proto, že je Klára Sedlo tak neotřelá malířka a její obrazy překypují barvami, tvary a příběhy, hodí se při rámování zejména tradičněji pojaté rámy. Díky vzniklému kontrastu obrazu s rámem se ještě zdůrazní absurdita a poselství díla. Obzvláště to platí pro obrazy ze sérií Monstra, O povrchnosti či Bizardní dovolená. Ornamentální italský rám v krémově bílé barvě s tradičním dekorem akantového listu a okrasnou vnitřní filetou se s tříbenými detaily dokáže obraz jednorožce (Příchod dne) umocnit do nových výšin.



Rámování obrazů

Mohutný plovoucí rám pro malého medvídka

Klára Sedlo, Byl šťastný během bouřky, olej na plátně, 30x30cm, 2021

Když se řekne Klára Sedlo, myslím, že zírající medvídek bude prvním z motivů, který se většině lidí vybaví. Má pro něj určitě slabost a namalovala jej v nesčetných variantách, scénách i barevných provedeních. Tento z roku 2021 je se svými pouhými 30 x 30 cm poměrně malý, je ale výrazný a opravdu krásný.

Při rámování takto malých obrazů často narážíme na přání, aby byl malý a subtilní i použitý rámeček a obraz nijak nepřebíjel. Bylo by samozřejmě škoda, kdyby příliš výrazný, či nevhodně zvolený rám obraz nějak zastínil. Nutno ale přiznat, že právě pro malé obrazy bývá velice často příliš malý rám příliš velkou chybou. Je to totiž právě naopak a široký rám, případně široká pasparta pomůže malému obrazu získat zaslouženou pozornost a v interiéru skutečně vyniknout.

Ideálně k tomu mohou posloužit velkoryse pojaté plovoucí rámy, jako například tento unikátně široký rám s neobvykle úzkou pohledovou hranou a nám nevětší známou dosažitelnou šířkou. Obraz je zdánlivě položen na zalomeně bílé ploše a viditelný rámeček tvoří jen 3 mm předsunutý okraj ve vzdálenosti neuvěřitelných 6 cm od okraje plátna. Malba je díky použitému stylu rámování vidět celá, navíc je mnohem výraznější, než by byla nezarámovaná či jen v obvyklém subtilně úzkém rámečku.



Plovoucí rámy