Oldřich Kulhánek - Einstein
Oldřich Kulhánek, Hommage á Albert Einstein, 1991, litografie, 63,3 x 47,8 cm
Oldřich Kulhánek bezpochyby patří mezi nejpopulárnější umělce v České republice. Jeho tvorba je nejen umělecky hodnotná, ale i hojně prodávaná a v neposlední řadě, alespoň v Praze, i rámovaná.
Litografie s názvem "Hommage á Albert Einstein" se však pyšní unikátní historií. I když jsme ji rámovali pro pražský interiér, pochází z galerie ve Švýcarsku. Galerie Krause, založená v roce 1972, sloužila jako platforma pro setkávání českých krajanů a pro pořádání výstav umělců, kteří v té době nemohli vystavovat v okupovaném Československu. Dodnes si galerie udržuje zaměření na české umění a pyšní se krásnými sbírkami, které pomohly zviditelnit české umění v prestižních soukromých sbírkách po celém světě. Tento obraz Oldřicha Kulhánka se tak symbolicky vrací domů.
Jeho rámování jsme pojali samozřejmě v galerijní archivní kvalitě, ale v neobyčejném moderním pojetí. Litografie je zarámovaná bez pasparty, což bez problému umožnil velký rozměr grafického listu i použité distanční vložky oddělující ji od skla. Následně je vložena do neobvykle hlubokého trojúhelníkového rámu s výrazně vysazeným vrcholem. Obraz díky tomu působí jako by byl vložen v hloubce a získává dodatečnou dynamiku. Sám rám je ručně vyzlacen dvěma odlišnými kovy – na vnější straně je pokládán zlatý plátkový metál a na vnitřní stříbrný. Souhra barev i tvaru dovolí dokonale vyniknout každému detailu obrazu, který je nyní možné použít jak v tradičním, tak i vysoce moderním interiéru.
Rámování grafiky
RÁMOVÁNÍ GRAFICKÉHO LISTU OLDŘICH KULHÁNEK
Oldřich Kulhánek, Mužský akt, litografie 39,7 x 29,7 cm, 2008
Mužský akt od Oldřicha Kulhánka patří do rozsáhlé soukromé sbírky. Při výběru rámu jsme se tak rozhodli zůstat spíše u klasičtějšího rámování, aby tento poslední kousek nerušil a příliš nevyčníval z dosud zarámovaných obrazů. Zvolena je tak světlá varianta dřevěného křídovaného rámu v klasickém tvaru s postříbřenou vnitřní hranou. Klasický rám je pak doplněn o tradiční bílou papírovou paspartu.
Alchymia Oldřicha Kulhánka
>Oldřich Kulhánek, Alchymia, 1989, barevný lept, 85 x 52,5 cm
Obrazy Oldřicha Kulhánka mají to štěstí, že jsou tak drahé, že není problém je opravdu draze zarámovat. Možná to zní trochu "přemrštěně", ale ve skutečnosti je to důležité z jednoduchého a zásadního důvodu: ceny rámů a materiálů pro rámování obvykle nerostou s prestiží značky, ale odvíjejí se od jejich kvality a náročnosti na výrobu. Čím dražší rámování obrazu, tím obvykle kvalitnější je rám, vhodnější materiály pasparty, skla a další komponenty.
Často se ale setkáváme s případy, kdy obraz vyžaduje pro svou ochranu specifické materiály, typicky muzeální sklo a bavlněné pasparty a podklady, avšak jeho cena zdaleka nedosahuje úrovně takového zarámování. V takových situacích se pak jedná o nelehké rozhodování.
U obrazů Oldřicha Kulhánka se to naštěstí neděje. Patří mezi nesmírně ceněné autory, jeho díla jsou vyhledávaná a jejich tržní cena se za posledních pár let několikanásobně zvýšila. Zákazníci si tak dobře uvědomují, jak důležité je dopřát jim adekvátní zarámování, aby obrazy na zdi interiéru nejen skvěle vynikly, ale byly i dlouhodobě chráněny.
Díky tomuto všemu nebyl nejmenší problém umístit překrásný barevný lept Oldřicha Kulhánka „Alchymia“ do nádherného zakázkově vyrobeného modelového rámu. Rám je zhotoven ručně a perfektně přizpůsoben tomuto obrazu. Základní profil rámu s elegantními stupínky se nejprve sestaví do požadovaného rozměru, poté se tmelí, brousí, kříduje a znovu brousí. Až na takto připravený podklad se nanáší jemně vytepaný zlatý plátkový metál, nanese se lak a finální vrstvu tvoří patina, která dodává rámu jeho jedinečný vzhled. Všechny komponenty rámu jsou samozřejmě vyrobeny z nekyselých materiálů v archivní kvalitě. Obraz chrání téměř neviditelné antireflexní sklo v galerijní kvalitě s vysokou UV ochranou na úrovni 92 %.
Souhra obrazu a rámu je dokonalá. Díky použité kvalitě materiálů i postupů spolu mohou bezpečně zůstat po dlouhou řádku let. To platí bez ohledu na interiér, ve kterém zarámovaný obraz jednou bude třeba viset.
Na co dávat pozor při rámování díla Oldřicha Kulhánka
Oldřich Kulhánek, Omaggio al pittori Rudolfini, barevný lept, 83 x 52,5 cm, 1989
Nepřestává mě udivovat, že většina zákazníků, kteří v rámařstvích nebývají tak často, považuje za nejdůležitější část rámování samotný rámeček a zbývajícím komponentám moc velkou váhu nepřikládá. Upřímně řečeno, rámování obrazů by bez rámů vůbec nedávalo smysl, spíše ale mířím k faktu, že pasparty, skla, zadní desky, mezivložky, způsob zachycení obrazu do rámu apod. v žádném případě není radno podceňovat. Ono to sice neplatí jen pro tisky Oldřicha Kulhánka, ale pro práce na papíře obecně, nicméně Kulhánkovo dílo je dnes již opravdu cenné a správná péče je pro něj o to důležitější.
I když by obraz byl nakrásně v nejlepším možném rámu, jeho životnost by se drasticky zkrátila, pokud by nebyl chráněný proti kyselému prostředí pomocí kvalitních muzeálních paspart a podložek, neměl dostatečně kvalitní sklo s vysokým UV filtrem, byl v paspartě zachycen klasickou lepicí páskou apod. Vždy proto dbejte na to, abyste měli nejen krásný rám, ale aby i všechny ostatní součásti obraz skutečně chránily.