Michal bačák

Michal Bačák, narozený v roce 1985 v Brně, se zařadil mezi nejvýraznější osobnosti současné české ilustrační scény. Jeho precizní kresby, plné detailů a vtipných narážek, zdobí nejen knihy a časopisy, ale také porcelán, tapety, nábytek a interiéry.

Vystudoval ateliér designu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze a během studií absolvoval stáže v Záhřebu, Rotterdamu a Amsterdamu. Jeho tvorbu charakterizuje originální mix folklórních, přírodních a vědecko-fantastických motivů. S lehkostí mísí realismus s fantazií, čímž vytváří jedinečný a osobitý styl.

Bačák je známý svou spoluprácí s předními českými designéry a značkami. Jeho ilustrace zdobí například porcelán studia Křehký, nábytek studia Dechem či výrobky Preciosy. Podílel se také na výtvarném řešení interiérů, včetně Archeoparku Pavlov a několika pražských restaurací.

Jeho tvorbu ocenila i odborná veřejnost. V roce 2017 získal prestižní titul Ilustrátor roku v rámci Czech Grand Design. Kromě své profesionální činnosti je Bačák také spoluzakladatelem uskupení Vyrobeno lesem, které se zaměřuje na propojení přírody a designu.

Mezi jeho zájmy patří sadovnictví, pravěk, pivo, tabák, hudba Leoše Janáčka a netopýři. Tyto vášně se často odrážejí i v jeho tvorbě, která je protkána humorem a osobním pohledem na svět.

Michal Bačák je jasným důkazem toho, že ilustrace může být nejen krásná, ale také zábavná a inspirativní. Jeho dílo je svěžím přínosem české ilustrační scény a potvrzuje, že česká ilustrace patří ke světové špičce.

Bažant ve Stromovce

Michal Bačák, Bažant ve Stromovce, 100 x 70 cm, pigmentový tisk na litografickém papíru (gicleé)

Jednu dobu se u nás ve Frame-it zdálo, jako by Michal Bačák nikdy nevytvořil nic jiného, než obraz Bažant ve Stromovce. Samozřejmě je to dost možná tím, že sídlíme v Praze 7 a lidé na Letné a Holešovicích sou lokální patrioti. Tenhle konkrétní bažant ale nakonec dolétl až do ložnice v pražských Dejvicích, ale to je od Stromovky taky jen, co by bažant dolétl, takže je to asi v pořádku. Po nějakou dobu to byl nicméně tisk, který se k nám k zarámování dostával s až téměř železnou pravidelností a překonal i jiné stálice rámování.

Michal Bačák tento svůj plakát vytvořil hned ve dvou rozdílných rozměrech, tentokrát jsme rámovali větší formát 100 x 70 cm. Díky velké velikosti obrazu a dostatečnému širokému černému okraji nebylo pro kvalitní zarámování nutné používat paspartu a mohli jsme jej umístit přímo do rámu.

Použili jsme nádherný pěkně profilovaný dřevěný rám s velice krásnou tlustostěnnou olivovou dýhou v barvě tmavého dubu. Abychom obraz dostatečně ochránili, je podložen archivální nekyselou podložkou a od skla oddělen skrytou separační vložkou. Kvalitně vytištěné gicleé pigmentové tisky jsou naštěstí velmi odolné proti UV záření, mohli jsme tedy použít klasické antireflexní sklo s nejnižším UV filtrem na úrovni 70%, aby barvy obrazu ani jeho atmosféra nebyly ničím rušeny, ale přitom rámování bylo cenově dostupné.

Dřevěné rámy