Rámování OBrazů

Věříme, že pro každý obraz existuje ideální rám – rám, který jej ukáže v jeho pravém světle, pomůže odhalit jeho duši a sílu a bude spolu s obrazem v harmonickém vztahu, aniž by jej jakkoli utlačoval nebo omezoval.

Nezáleží na tom, zda se jedná o obraz na plátně, nebo třeba o kresbu či akvarel na papíře – každý obraz, který máte rádi, si zaslouží svůj jedinečný rám.

Co najdete a nenajdete v referencích mezi obrazy

Protože alespoň v Praze Frame-it.cz patří bezesporu mezi nejznámější a nejvýznamnější rámařství s nejširší nabídkou rámů a paspart, máme jednoduše příliš mnoho referencí a fotografií zarámovaných obrazů, než abychom je mohli ukázat na jednom jediném místě.

Proto rozlišujeme mezi rámováním jedinečných obrazů – ať již olejomaleb na plátně či deskách a kartonech, akrylových obrazů, akvarelů, kreseb a dalších uměleckých technik, které mají ve výsledku vždy jeden jediný originál, a nejedná se o tiskové techniky. Tato díla většinou zařazujeme právě sem mezi rámování obrazů.

Reference tiskových technik, tedy nejen plakáty, ale i staré či moderní autorské a umělecké tisky pak souhrnně zařazujeme k referencím v sekci „Grafika a Plakáty“. Takže je vše hezky tematicky odděleno.

Navíc je mnoho autorů, jejichž díla se v ateliéru Frame-it.cz k zarámování objevují velmi často, proto jsme i pro reference a způsoby rámování děl těchto autorů vytvořili vlastní autorské galerie.

Totéž platí i neobvyklé druhy a typy rámů, které jsou v Praze jen poměrně zřídka zastoupené a proto se jim rovněž věnujeme v jejich vlastních sekcích „Rámy“. Jsou to zejména zcela zakázkové rámy, luxusní mistrovské a modelové rámy, blondelové rámy, plovoucí rámy apod. Mnoho referencí našich prací je proto k nalezení právě v těchto speciálních galeriích. Znamená to tedy, že pokud se budete chtít s naší prací seznámit opravdu blíže, nezbude Vám než projít si téměř celé naše stránky, protože na nich všude najdete zajímavé informace a krásné reference…



Tisky a plakáty



moderní zdvojený rám

Petr Vlach, Tanečnice, 2019, olej a asambláž na plátně, 70 x 90cm



Více obrazů Petra Vlacha

Pro úchvatnou asambláž "Tanečnice" od Petra Vlacha jsme společně zvolili jemnou souhru dvou rámů, které obraz harmonicky uzavírají. Vnitřní úzký rám v neobvyklé a na zakázku vyráběné barvě modři kachních vajec navazuje na mohutný vnější plovoucí rám v kombinaci lesklého klasicky pokládaného stříbra s jemným embosováním a krémově bílých stran.

Petr Vlach je nejen inovativní autor otevřený novým postupům malby, ale je otevřený i nejrůznějším způsobům rámování svých obrazů, především mohutných asambláží a kombinovaných technik na plátně. Moc nás těší, že se rozhodl rámovat své obrazy u nás v Praze.

Kombinované použití dvou spojených rámů - klasicky tvarovaného rámu v moderním barevném provedení a moderního plovoucího rámu v tradičním stříbrném povrchu - zdůrazňuje výrazný dojem lehkosti a prostoru, který z obrazu vyzařuje.

neobvyklé zakázkové rámování

Stejně jako v jiných oblastech, i v bytovém designu a rámování platí, že Praha nabízí o něco více možností než většina jiných měst v České republice. Koneckonců rámař na menším městě by těžko našel využití pro tak širokou nabídku zakázkových na míru vyráběných obrazových rámů, jakou naleznete u nás. Pro mnoho zákazníků je důležitější výsledek než ujetá vzdálenost, a proto neváhají a přijedou si pro svůj ideální rám k nám do Prahy.

Díky tomu, že se s naším mimopražským zákazníkem v mezičase již dobře známe a víme, že hlavní pro něj je, aby obrazy byly nádherné a zároveň vždy i výrazně a neobvykle zarámované, měli jsme při vybírání nejvhodnějšího rámování obrazu "Satyr" od Martina Velíška téměř zcela volnou ruku.

Luxusní vyřezávaný modelový rám ve tvaru pyramid je k obrazu naprosto uchvacující a dodává mu ještě silnější pocit dekadence a úpadku. Navíc skvěle ladí s detaily pásku Satyra v obraze. Protože se ale jedná o obraz na papíře, je nutné ho chránit kvalitním muzeálním sklem s UV filtrem a muzeální podložkou. Díky tomu je po zarámování obraz nejen krásný, ale i plně chráněn před vnějšími vlivy světla i kyselin - jinak by přeci nestálo za to vážit tak dlouhou cestu až do Prahy…



Luxusní obrazové rámy



Tradiční české dřevěné rámy

Přestože je na trhu široká nabídka italských rámů, spojení Praha - Český Krumlov v oblasti rámování obrazů je neodmyslitelné. Z jižních Čech totiž pocházejí vysoce kvalitní ručně vyráběné obrazové rámy řady „Exclusive“. Tyto dřevěné rámy patří ke klenotům českého výrobce Lira Český Krumlov, který je dnes známý jako Larson-Juhl. Vyznačují se klasickými i moderními tvary, ručním zpracováním a povrchy se zajímavými patinami. Rámy dokonale ladí k obrazům a kombinace moderního a starobylého stylu v nich ztělesňuje nadčasovost.

V tomto případě se jedná o jemně profilovaný rám z kolekce Lira Sevilla v mahagonové hnědé barvě s patinou

Bílé Křídlo

Přestože skvělá slovenská malířka Lenka Rodaničová v Praze již trvale nežije, těší nás, že k nám o Frame-it stále přijíždí rámovat své realistické olejomalby, tak jako i své nádherné poetické zátiší se zelenými citróny. Obraz je namalovaný metodou starých mistrovských technik na šepsovaném dřevěném panelu, vybrali jsme pro něj tedy i rám vzniklý klasickými technikami, ale v neobvyklém tvaru širokého otevřeného křídla v patinované smetanové barvě se zlatou linkou okolo obrazu, který úžasně vede pohled k obrazu a nechá jej skvěle vyniknout.



Zakázkové rámování obrazu květů ve váze

Ačkoliv je Pavel Samlík poměrně mladý malíř a většinu času tráví v Ostravě, získal si již velmi dobré jméno a jeho obrazy sbírají milovníci umění po celé republice. Není divu, že se jeho krásné obrazy k zarámování občas objeví i u nás ve Frame-it.cz v Praze. Jako například tyto nádherné ovocné květy ve váze.

Obraz na plátně není velký, měří pouhých 35 x 45 cm, přesto je velice působivý a díky použitým barvám a technice malby naprosto nepřehlédnutelný. Při výběru vhodného rámování jsme proto brali v úvahu nejen barvy obrazu, ale i styl malby, ve kterém se snoubí moderní a tradiční prvky.

Jako nejlepší volba se ukázal vysoce kvalitní zakázkový rám, který má na první pohled poměrně jednoduchý rovný tvar, ale je zdobený předsunutou a mírně vyzdviženou vnitřní filetou v odstínu bronzového zlata. Zdánlivě čistě bílý rám je posetý spoustou drobných barevných detailů, které mu dodávají dynamiku a hloubku. Zvolený rám i díky tomu skvěle ladí s obrazem a působí jako by byli jeden pro druhého stvořeni.

U takto kvalitních zakázkových rámů to samozřejmě není divu. Na rozdíl od běžných sériově vyráběných rámovacích profilů tyto modelové rámy vznikají nejen na míru, ale zcela na zakázku a přímo pro daný obraz. Je proto možné, a vlastně i žádoucí, abychom se se zákazníky vybrali barevné provedení, odstíny zlata a další detaily přesně podle potřeby konkrétního obrazu. V našem pražském ateliéru se tak snoubí moderní technologie s tradičním řemeslným umem, čímž zajišťujeme, že každý obraz dostane nejlepší možné zarámování a vynikne v plné kráse.



O zakázkových rámech



Praha karla chaby

Pro spíše menší, ale stylem typický obraz "Praha" od Karla Chaby jsme vybrali jedinečný, mimořádně široký plovoucí rám v jemně patinované bílé barvě. Rám má neobvykle mohutnou základnu, která umožňuje rámování se širokou mezerou, na níž pak navazuje naopak mimořádně úzká vnější hrana.

Při rámování obrazů do plovoucích rámů je většinou používána pouze velice úzká mezera, aby bylo dosaženo celkově subtilního, ale přesto efektního rámování. Tento rám má naopak za úkol malý obrázek zvětšit, dodat mu prostor a ukázat ho v celé jeho kráse. Zvolená jemně patinovaná bílá barva obraz skvěle podtrhuje, rozzařuje ho a zdůrazňuje hravost malby.

Po zarámování je obraz navíc stále pocitově mírně oddělen od rámu a působí díky tomu jako nádherný objekt.


Proč jsou zlaté rámy na obrazy stále „In“

Při výběru rámů na obrazy se často setkáváme s přáním, že zlaté rámy nechcete a že se nehodí do moderního interiéru. Dnes je na trhu neuvěřitelné množství rámů všech možných velikostí, tvarů a barev, o kterých si rámaři v minulých dobách mohli nechat jen zdát. Najdete spoustu skvělých rámů odpovídajících nejnovějším trendům v interiérovém designu, oblékání i životním stylu a přinejmenším v Praze je bez potíží možné rámovat snad do každého myslitelného stylu. Zatímco dnes je díky tomu možné najít spousty minimalistických i industriálních rámů, ještě před nedávnem bylo naopak dostupné neobvykle velké množství rámů stylu Provence apod.

Právě s proměnami trendů v bytovém designu se může podobně rychle měnit i vnímání rámování obrazů, a to zejména pokud se bez ohledu na nadčasovost zarámování a sladění rámu s obrazem zaměříte spíše na aktuální trendy. S trochou smůly byste tak mohli obrazy přerámovávat každé tři roky, protože se prostě okoukají a nebudou působit aktuálně a stylově.

To ve Frame it.cz samozřejmě nechceme a vždy se snažíme, aby rám co nejlépe odpovídal obrazu a vypadal s ním skvěle, ať už se pověsí do jakéhokoli interiéru. Ať chceme, nebo ne, jsou to právě zlaté rámy, které si po staletí zachovaly svou nadčasovost a jedinečnou úlohu si udržely až do dnešních dob. Zlacený rám obrazu dodá nejen zvláštní eleganci a punc luxusu, ale odstín kvalitně zpracovaného zlata obraz obvykle pocitově proteplí a udělá příjemným na pohled. Samozřejmě to ale neznamená, že by bylo možné zlaté rámy použít za všech okolností. Proto k výběru nejlepšího rámu pro váš obraz vždy přistupujeme s maximální obezřetností.

Když jsme se rozhodovali, jaký rám vybrat k nádhernému obrazu Libora Vojkůvky, postupovali jsme stejně. Samozřejmě jsme mohli klást větší důraz na to, jak přesně vypadá interiér bytu, ve kterém bude viset, jak vypadají obrazy v jeho těsném sousedství a že je momentálně trendy především stříbro. Přesto jsme k obrazu zvolili vysoce kvalitní zakázkový rám ručně zlacený plátkovým kovem a citlivě patinovaný do vzhledu starého zlata. Obraz v tomto rámu vypadá naprosto úchvatně a tak to i vydrží po dlouhá léta, po která budou společně zdobit pražský byt. Zvolený rám je totiž zcela nadčasový a svou krásu si zachová i přes všechny změny stylů a aktuální módy.



Zakázkové rámy



Tradičně ornamentální rámování

Hugo Ullik, Krajina, olej na desce, 49 x 31 cm



Blondelové rámy

Významný krajinář 19. století Hugo Ullik (14. května 1838 Praha - 9. ledna 1881 Praha) byl věrný německé romantické krajinářské škole a vyhledával především pitoreskní a idylické scenérie. Jeho nádherný obraz olej na kartonu proto dostal tradiční ornamentální modelový rám, který tak skvěle vyzdvihne krásu a jemnost obrazu.

Tento nádherný a bohatě zdobený rám s půvabným vzorem je vyrobený tradičními rámařskými postupy a za použití generacemi osvědčených materiálů. Nejprve se vyrobí dřevěný rám, který se až následně ručně zlatí, zdobí a patinuje, plně se uzavírají jeho rohy filigránním ornamentem tak, aby rohové spoje nebyly viditelné a výsledný blondelový či ornamentální rám byl opravdu důstojným dokončením této krásné malby.

Ve skutečnosti by bylo důležité ještě zdůraznit, že se vlastně nejedná o blondelový rám v pravém významu. Pro blondelový rám jednoduše nemá ten správný tvar, protože mu chybí blondelové projmutí. Technicky se proto jedná o ornamentální rám. Jenže Čeština už si jazykově zvykla a obojí nyní tak trochu splývá a rámaři v Praze tápou, jak mají tyto rámy nazývat, protože zákazníci tyto finesy obvykle ani nerozlišují a pod ornamentálním rámem si představí něco zcela jiného.

minimalistické rámování moderního umění

Při výběru rámů na obrazy současného pražského výtvarníka Jana Kalába bývá obvykle preferována jednoduchost a minimalismus. Vzhledem k výrazným liniím, tvarům a barvám autorovy tvorby je toto rámování obvykle nejvhodnější a není nutné hledat nic extravagantnějšího a složitějšího.

K menšímu plátnu z roku 2011 jsme proto zvolili tvarově jednoduchý plovoucí rám, který díky profilu tvaru velkého písmene L (proto také někdy nazývaný L-rám) vytváří mezi plátnem a rámem mezeru. Rám má vnější a přední hrany v povrchu zajímavého patinovaného stříbra, které zdůrazňuje střední tóny obrazu, zatímco vnitřní hrany jsou černé. To dále pomáhá obrazu vystoupit a zdůraznit všechny jeho kontrastní barvy.

Díky tomu, že tento typ rámů nepřekrývá ani kousek obrazu a je značně minimalistický, bývá velmi oblíbenou volbou malířů a výtvarníků.



Rámování Jan Kaláb



Snové rámování obrazu snové krajiny

Otakar Hudeček, Neviditelné květy (Rozbřesk), 2013, olej na plátně, 60 x 45,5 cm, rámováno do luxusního zakázkově vyráběného modelového rámu

Mimořádně barevné a hravé dílo Otakara Hudečka mladšího patří do jeho období fantaskních krajin. Výrazně barvený a imaginativní obraz je inspirován přírodou do stejné míry jako široširou zemí lidské duše a snů.

I když by to většina rámařů i zákazníků v rámařstvách ocenila, stále neexistuje žádná přesná poučka, jak nejlépe zarámovat takto výrazné a barevné obrazy na plátně. Výběr vhodných obrazových rámů je proto otázkou dlouhého hledání a zkoušení. V praxi je možné vydat se jak směrem moderního minimalistického rámování, tak i hledáním stejně výrazného rámu, který bude obrazu zdatně sekundovat.

Při výběru rámování k tomuto plátnu jsme se rychle shodli na skvěle ladícím a výjimečném modelovému rámu v provedení zeleného etruského bronzu. Jednotlivé stupínky vedou pohled k obrazu a dávají mu geometričtější linie, které se v zápětí zbortí na mnohovrstevné patině různých odstínů bronzu, loupajícího se kovu a divokých barevných přechodů. Zvolený rám patří mezi zakázkově vyráběné obrazové rámy, které je možné téměř libovolně upravit a dosáhnout tak přesně toho vzhledu, který je žádoucí.



Modelové rámy



Jak správně vybrat rám na obraz

>

Nejdůležitější a nejlepší radu, kterou Vám můžeme dát při rozhodování, jak nejlépe zarámovat váš obraz, je abyste si uvědomili, že rámujete právě tento konkrétní obraz a nic jiného. Mnozí zákazníci totiž chtějí rám ladit k jiným obrazům, které již mají doma, ke vzhledu interiéru, k barvě podlahy či typu dřeva nábytku apod. Vše to sice zdánlivě zní skvěle a logicky, ale je ve skutečnosti v podstatě nedůležité.

Důležité je především to, aby rám ladil s tímto konkrétním obrazem. Když totiž bude rám vybraný správně, obraz skvěle vyzní, ať již bude v jakémkoli interiéru. Bude vypadat dobře, i když vůbec nebude ladit s barvou podlahy ani dřevem nábytku či typem klik u dveří. A úplně stejně mu bude jedno, co bude viset vedle. Správně a hezky zarámovaný obraz prostě bude vypadat skvěle. Tak trochu je to i s lidmi – upravený a správně oblečený člověk bude vypadat skvěle, ať již bude stát vedle kohokoli jiného či v jakémkoli prostředí.

Když totiž v interiéru cokoli změníte – změníte nábytek, vyměníte vedle visící obrazy, přebrousíte podlahu či nahradíte kliky u dveří, přece kvůli tomu nebudete pokaždé znovu dávat zarámovat obrazy… Pokud by to snad ale přeci bylo zapotřebí, znamená to jediné – jejich rámy nebyly původně vybrány správně…



Zajímavý rámeček pro JAPONSKou kresbu NA PAPÍŘE

Vždy nás velice potěší, když při výběru vhodného rámování obrazů dostaneme volnou ruku a nemusíme se omezovat na zažité vzory a zvyky, jak by se obrazy rámovaly obvykle. Když jsme tedy vybírali rámování pro japonský obrazu na papíře,  sice jsme se drželi dominantních barev červené a zlaté, upřednostnili jsme ale velice moderní způsob samotného zarámování.

Úzký zlatý rámeček má moderní tvar rovnostranného hranolu a je doplněný o výraznou červenou paspartu, která dokonale ladí s obrazem. Obraz ale není zarámován klasickým způsobem - ve skutečnosti nad paspartou zdánlivě téměř volně pluje a získá tak výrazný prostor. V zarámovaném obraze se díky tomu skvěle snoubí tradice i moderna do jediného velice působivého celku.



Muzeální pasparty



Moderní rámování obrazů moře do minimalistického dřevěného plovoucího rámu

plovoucí obrazové rámy

Při rámování moderních obrazů na plátně dává mnoho z nás přednost jen nenápadným moderním rámům. Úzký klasický rám, popřípadě rámové lišty, které pouze zakrývají boky obrazu, ale obvykle na obrazech nepůsobí příliš dobře a výsledný rám není ani dostatečně pevný, aby dal plátnu na napínacím rámu potřebnou tuhost. Skvělým řešením je moderní tzv. plovoucí rám.

V České republice se tyto rámy teprve pomalu prosazují a proto v rámařstvích ani v Praze zatím nejsou vidět v široké nabídce a nejsou příliš známé. Ve světě jsou známé jako jako cadre caisse américaine, Schattenfugenrahmen, či prostě L-profil, protože mají tvar písmene „L“. Při rámování v nich obraz vlastně jen leží a vidět jsou pouze okrasné vnější hrany rámu. Viditelný rám je díky tomu velice úzký, neviditelná část rámu je ale výrazně větší a plátno dostatečně zpevňuje. Mezi viditelnou hranou rámu a obraze na plátně je navíc ještě i zajímavá mezera která dodává prostor a moderní vzhled zarámovaného obrazu.

Jak se rámuje dvoupatrová kresba na papíře

Když mají novomanželé na svatbě třeba i pětipatrový dort, tak to nic výjimečného není, když mají ale dostat rámeček s dvoupatrovým obrazem, tak je to hned něco úplně jiného. Alespoň to tak vypadalo podle zoufalství autorky těchto kreseb ptáků a přírodních motivů.

Nakreslila je jako dárek pro svou dceru a vysnila si, jak by mělo vypadat jejich ideální rámování. Pak začala postupně obcházet různá pražská rámařství ve svém okolí a všude ji odmítali, že něco takového neumí udělat a takovéhle rámování podle nich snad prý ani neexistuje. Ve Frame-it jsme vždy razili myšlenku, že rámař musí být nejen řemeslník, ale i umělec, který si stejně jako malíř umí vždy poradit. Problém byl samozřejmě v tom, že se jedná o dvě samostatné kresby, které je nutné umístit prostorově nad sebe. Ono to zase až tak složité není, ale musí se to prostě umět…

Použili jsme velmi hluboký rám, do kterého se oba obrazy nad sebou pohodlně vešly. Rám s patinovaným výrazně matným zlatem jsme doplnili o kvalitní sklo téměř bez odlesků a obraz zapustili k zadní straně rámu. Zapotřebí bylo oba obrazy nad sebou zachytit tak, aby celek pevně držel, ale přitom spodní obrázek nebyl poškozen nešetrným lepením. Celkem se to povedlo, ne? Všichni prý měli při předání obrovskou radost, jen mě trochu mrzí, že nevíme, zda obrázek zůstal v Praze a jak se hodí do svého interiéru. Myslím, že jeho design je ale natolik nadčasový a univerzální, že bude vypadat úchvatně, ať už bude viset kdekoli.



Postorové rámy



Elegantní rámování plátna ze staré prahy

>

Do rámařství v Praze přicházejí obrazy s motivy Prahy samozřejmě mnohem častěji, než do jiných měst. Ve Frame-it jsme díky tomu rámovali nespočet pohledů na Pražský hrad, Vyšehrad, Malou stranu i mnohé jiné pražské čtvrti. Mezi nimi všemi zaujímá pevné místo i Staroměstské náměstí.

Velmi pěkný olej na překližce zobrazující jak vypadala Praha v období první republiky je fantasticky působivý jak svým dějem, tak i krásným světlem. Zarámování do o stupeň tmavšího ornamentálního rámu se zlatou přechodovou filetou se ukázalo skvělou volbou.

Rám odkazuje na dobu devatenáctého století a obrazu dodává historizující nádech, ten podtrhuje i umně propracovaná patina v černé i zlaté části rámu. Zlatá přechodová fileta navíc obraz ještě více rozzáří a pomůže divákovi soustředit se na podstatné součásti malby.



Rámování plátna

Obrazy malované na plátně je před rámováním obvykle nutné vypnout na spodní, tzv. napínací rám, neboli blindrám. Přestože sám není vidět, je pro obrazy na plátně klíčový.

Tento jednoduchý rám totiž udržuje plátno ve správné velikosti a vypnuté jako „bubínek“. Při napínání je ale zapotřebí plátno ohnout a proto může dojít k určité ztrátě části obrazu.

Naneštěstí, když autor maluje na volné plátno, nemusí být dodatečné vypnutí možné, protože by upevňováním plátna došlo k jeho poškození.

bez napínání

Tento případ nastal i u krásné a jemné malby baletky, kterou autorka malovala na volné nevypnuté plátno. Malba proto sahá až do kraje plátna, které je navíc výrazně zvlněné.

Rozhodli jsme se nepravidelných okrajů i nerovností na plátně využít a z nevýhody udělat přínos. K obrazu jsme vybrali nádherný velice jemný italský rám v kombinaci voskové bílé a jemně patinovaného stříbra a celek jsme doplnili o zakázkově vyráběnou podkladovou paspartu v hrubém bílém povrchu. Volně na podložce se plátno může jemně vlnit a ještě více tím připomíná tutu sukýnku baletky. Výsledek je naprosto podmanivý.

Rámování s paspartou

Pro dílo v Praze žijící nizozemské malířky Leny Aardse je charakteristické využití prostoru, při výběru rámu je to tedy nutné vzít v úvahu. Ačkoli bylo možné využít prostorový rám pro 3D rámování, rozhodli jsme se pro mnohem elegantnější řešení.

K obrazu skvěle ladí zlato-bílý italský rám, který je doplněn o mimořádně hlubokou muzeální paspartu, jež je více než dvojnásobně vyšší než jsou běžně dostupné paspartovací kartony. Díky tomu má obraz dostatečný prostor a do rámu se bez potíží vejde. Navíc tato kombinace mimořádně dobře vypadá a je čistá a velmi elegantní.

Luxusní bílý dřevěný rám s dýhou

Nevidíme vůbec žádný důvod, proč byste pro obrazy dovezené z cest po Africe museli v Praze nutně volit rámování, které Afriku evokuje...

Afrických obrazů v Praze rámujeme opravdu hodně. Tedy nejen rámujeme, ale nejprve většinou i musíme napnout na napínací rám (tzv. blindrám) aby se vůbec obrazy daly zarámovat. Důvod je nasnadě, jsou prostě stálicí mezi suvenýry, které se z dovolených přivážíte domů.

I v tomto případě jsme plátno nejprve napínali a poté k obrazu zvolili nádherný a velice luxusní rám z italského Toskánska, který je ručně vyráběný ve věhlasné dílně a jsme moc rádi, že jej stále může v našem pražském studiu nabídnout. Tvar jemného obloučku rámu je dokončen jemným voskem a především úžasnou dýhou z olivové kořenice v bílé barvě. Nádherný rám dokázal celý obraz posunout a nechat jej vyniknout i ve velice luxusním interiéru pražského bytu.

Elegantní italský dřevěný rám

Není to šálek horké čokolády jen tak ledasjaký, ale hned jeden z nejslavnějších a to La Belle Chocolatière (Dívka s čokoládou) od ženevského barokního malíře Jean Étienne Liotard. Občas se tvrdí, že tato soustředěná služka nesoucí šálek horké čokolády a sklenici vody na tácku je tím nejkrásnějším pastelem, jaký kdy vznikl.

I když je toto samozřejmě jen reprodukce (v Praze originál snad ani nikdy nebyl) i tak je velice krásná. Pro obraz jsme vybrali krásný dřevěný oblouk v dokončení medového dubu, který je pro podobné obrazy jako stvořený. Rám doplňuje řada tmavých jemných perliček, které obraz skvěle uzavírají a ještě více zdůrazňují jeho jemnost.

Pokud by někoho zajímaly i nějaké podrobnosti, tak originál je namalovaný na pergamenu a měří 82.5 cm × 52.5 cm. Soustředěná dívka na obraze je zřejmě Vídeňská služka Nannerl Baldauf. V obraze nejsou téměř žádné stíny, proto by jej podle slov jeho někdejšího majitele krále Augusta III „určitě milovali i Číňané, protože jsou zapřisáhlí nepřátelé stínů“. A když už jsme u té Číny, tak dívka na obraze horkou čokoládu servíruje v šálku z čínského porcelánu, jenž je známý jako Trembleuse, což je šálek se speciálním podšálkem vhodným i pro slabé a třesoucí se ruce. Je tedy možné, že její paní a milovnice čokolády byla již starší dáma, či naopak „jemnoslečna“, kdo ví… Ale protože čokoláda v době baroka nebyla běžnou pochoutkou, ale spíše luxusním zbožím a její přítomnost na obraze může symbolizovat bohatství, svádění ale dokonce i alegorii lásky nebo slasti, tak odpověď je asi zřejmá…



Zakázkový blondelový rám

Joža Uprka, Portrét dámy, 47x 59 cm, olej na plátně, nedatováno

Ačkoli se Joža Uprka – slavný představitel, impresionismu a secesního dekorativismu i plenérového realismu – většinou zdržoval mimo Prahu ve svém zamilovaném Hodonínsku, objevuje se i u nás v Praze k zarámování poměrně hodně jeho nádherných obrazů.

Tento konkrétní portrét bohaté dámy beze jména a datace si podle všeho ale do Prahy našel cestu složitými oklikami, protože s největší pravděpodobností přišel s vlnou bílé emigrace po Ruské revoluci 1917. Jeho bývalí majitelé jej přivezli sejmutý z rámu a to a další skladování vedlo k výraznému poškození obrazu. Před samotným rámováním jej proto bylo nutné odborně zrestaurovat, znovu napnout na napínací rám a vyčistit.

K obrazu jsme vybrali nádherný rám blondelového typu s výrazným květinovým ornamentem v provedení jemně patinovaného zlata. Díky tomu, že plátno nemá nijak velké rozměry a rám samotný je velice hluboký, nebylo by možné esteticky příjemně vtěsnat středovou ozdobu na kratší strany rámu, ozdoby jsou zde tedy použity pouze v rozích.

Blondelové rámy jsou specifickým způsobem rámování obrazů, které ze všech nyní používaných rámů zřejmě nejvíce navazují na staré rámařské tradice. Používají se tradiční tvary i postupy, rámy se vyrábějí ručně přesně na míru obrazu a díky náročnému postupu a vysokému podílu ruční práce toto rámování obvykle trvá okolo deseti týdnů.



Blondelové rámy



JAK HEZKY ZARÁMOVAT MALÝ OBRAZ nA PLÁTNĚ

Moc mě mrzí, že jsou plátna a obrazy věhlasného kubánského malíře Ariel Alfonso v Praze k vidění jen zřídka a ještě výjimečněji se objeví v pražském rámařství k adjustaci.

U tohoto malíře se jedná obvykle o kombinované techniky na plátně většinou poměrně malého formátu a zároveň jsou obrazy poměrně drahé. Na výběr rámu to klade velké nároky. Obrazy jsou výrazné a barvené s mnoha detaily a ráznou malbou. Běžné neutrální rámečky by pro obraz byly příliš nevýrazné a dílo by mohlo pocitově ztrácet na významu.

Na první pohled překvapivě široký rám v kombinaci červeného zlata s červenou linkou a jemným ornamentem je pro tento obraz proto skvělou volbou – báječně jej doplňuje a v moderním pražském interiéru vypadá naprosto úchvatně. Rámovali jsme do obrazového rámu ze série Larson-Juhl Alexandria



I malé PF lze krásně a kvalitně zarámovat

Kvalitní zakázkové rámování obrazů samozřejmě nabízí téměř neomezenou škálu barev a tvarů a díky nim lze rám sladit k obrazu i v případě méně obvyklých barev. Povedlo se to i u oranžového PF Jiřího Anderleho.

Vysoký italský rám v oranžové barvě s jemně smetanovou hranou je zkombinován s kvalitní paspartou s oranžovou barvou v řezu. Rámování je tak nenásilné a přitom dostatečně výrazné a i velmi malý obraz díky tomu dostává sílu a je nepřehlédnutelný. Aby vše bylo perfektní, je obraz doplněn o galerijní sklo s UV filtrem, které nechá barvy plně vyniknout a obraz chrání proti stárnutí.



Jiří anderle - rámování



rámování obrazů

Pro olej na plátně menších rozměrů je často vhodné zvolit rám, který sice není příliš mohutný, přesto je dostatečně široký na to, aby obraz po zarámování získal rozměr a důležitost. Ačkoli tak často slýcháme přání použít na menší obraz úzký rám, právě rámování do příliš úzkého rámu by nepůsobilo příliš dobře a obraz by nebyl čitelný.

V tomto případě jsme k barevnému obrazu zvolili bílý toskánský rám s vnitřní hranou v červené barvě, která nahrazuje další filetu. Rám má navíc i červenou vnější hranu, která pomáhá obraz opticky "odpíchnout" od bílé zdi, na které pak rámovaný celek působí opravdu úžasně.

malých formátů

Moderní obraz mladé malířky Lindy Čihařové (2. 7. 1982 v Praze) je pojatý podobným způsobem a využívá stejného efektu k ohraničení a zvětšení obrazu. Obraz „Archa“ (akvarel a akryl na plátně, 2019) je velice krásný a jemný, má ale rozměry jen 30 x 30 cm. Kdyby byl zarámovaný v úzkém rámu, na zdi by mezi ostatními obrazy zcela zanikl.

I když jsou oba rámy při pohledu zpředu podobné, tento má tradičnější tvar oblouku a proto na obraz ještě více přitahuje pozornost a vede pohled tam, kam má. Právě proto jsou při rámování obrazů malých obrazů obloučkovité rámy obvykle zcela ideální.

Proč volit minimalistický rám pro abstraktní obrazy a zdobnější pro realistické?

Volba rámu pro obraz úzce souvisí s jeho stylem a zaměřením. U abstraktních obrazů s důrazem na barvy a kompozici je vhodné zvolit jednoduchý a minimalistický rám, aby obraz "nepřebil" a nechal vyniknout jeho samotnou podstatu. Kvalitní rám v neutrální barvě, jako je černá, bílá, stříbrná, zlatá nebo v přírodním dřevě, dokáže abstraktní dílo elegantně ohraničit a zdůraznit jeho dynamiku a hru tvarů. Naproti tomu realistické obrazy, které zachycují konkrétní motivy a detaily, si žádají zdobnější rám, který dotvoří atmosféru obrazu a podpoří jeho realistický dojem. Zdobený rám s patinou, zlatými prvky nebo bohatou strukturou dokáže obraz "uzemnit" a dodat mu punc starobylé elegance.

Výběr rámu je v konečném důsledku otázkou vkusu a celkového záměru. Nebojte se experimentovat a najít kombinaci, která nejlépe podtrhne krásu vašeho obrazu a váš interiér. Rámování obrazů je kreativní práce. Je sice dobré držet se pravidel, nicméně když je zapotřebí dosáhnout opravdu krásného výsledku, dost možná bude někdy zapotřebí nějaké to designové pravidlo porušit.

Pro současný abstraktní obraz malíře Štefana Bubána jsme sice vybrali jednoduchý barevný a tvarovaný rám – má světle krémovou barvu a tvar ostrého trojúhelníku –, nicméně je vše, jen ne úzký. Právě naopak, neobvykle široký plovoucí rám je pro tuto olejomalbu na plátně to pravé. Zdůrazňuje její energii i barvy a přidává dodatečný prostor. Obraz je vidět celý bez nejmenšího překrytí či omezení díky specifickému tvaru použitého plovoucího rámu.

Lze zarámovat poškozený obraz na sololitu?

Rámařům vůbec nevadí, že je malba velice malá či poškozená. Nemusí ani vadit, když prozatím nemáte chuť či finanční prostředky na její restaurování. I tak je možné ji kvalitním rámováním vdechnout zcela nový život. Občas to ale znamená, že budete muset najít odvahu k netradičnímu a modernímu rámování.

Při výběru vhodného rámování pro tento konkrétní obraz bylo zapotřebí vzít v úvahu nejen jeho poškození, ale i přání zákazníka k co největšímu rozměru zarámovaného celku. Obraz bude viset zcela sám na poměrně velké zdi pražského bytu s vysokými stropy a je důležité, aby se na zdi neztrácel. Někomu by se to mohlo zdát jako zvláštní přání, ale ve studiu Frame-it se nám zdá zvláštní spíše opačné (a bohužel i mnohem častější) přání a to, aby obrazy byly co nejmenší. Proč k malým obrazům nevybírat úzké rámy a malé pasparty je ale kapitolou samou pro sebe…

Přímořský motiv Leopolda Musila na sololitu nyní zdánlivě volně pluje na ručně vyráběné dřevěné paspartě a je umístěn v mohutném modro-stříbrném rámu. Olejomalbu není třeba zasklívat, běžná papírová pasparta by ale naproti tomu ochranu před prachem a dalšími nečistotami potřebovala, proto jsme na zakázku vyrobili dřevěnou paspartu, kterou jsme nabarvili a vyvoskovali do požadovaného odstínu. Díky novému zarámování tento maličký obraz získal moderní náboj a bez problému bude dominantou své části interiéru.

Paspartování

Jak Zarámovat portálový OBRAZ NA PLÁTNĚ

Neznýmý autor, Sv. Jan Nepomucký, olej na plátně, 74 x 117, nepravidelný segmentový oblouk 

Rámování obrazů, které byly dříve součástí oltářů, či jiných interiérových prvků je kvůli jejich nestandardnímu tvaru často velmi náročné. Zarámování je ale možné jak do oválných či půlobloukových rámů, tak i do segmentových rámů, kdy jsou nepravidelnosti tvaru obrazu vyrovnány dřevěnou paspartou.

Aby obraz bylo možné zarámovat, dostal nepravidelný oltářní obraz Sv. Jana Nepomuckého vedle krásného mohutného dřevěného rámu i segmentovou dřevěnou paspartu ve stejné barvě, která dorovnala všechny nerovnosti a obraz tak působí jako krásný celek.

Rám má tvar krásného tradičně pojatého otevřeného oblouku s tradiční štětcem taženou barvou s jemnou strukturou. Přestože rám na fotografii působí černě, je jeho barva ve skutečnosti tmavý mahagon, tedy černá s přechody do hnědé a červené. Je proto velmi živý a má velkou hloubku, kterou má následně i zarámované dílo.

Zajímavé rámy na výstavu

V rámci rámování obrazů pro retrospektivní soubornou výstavu malíře Jaroslava Paura v pražském Muzeu Kampa jsme rámovali mnoho obrazů tohoto významného českého malíře období civilismu, realismu a abstrakce. Pro menší plátno z cyklu krystalů nad městem jsme zvolili jednoduchý, moderní itaslký plovoucí rám v elegantní černo-hnědé barvě. Oproti dalším typově podobným rámům je tento ale velmi široký se zajímavým trojúhelníkovým tvarem a k obrazu dokonale padne.



Jaroslav Paur

červený float rám

Pro obraz Polemika na traktoru Michaela Rittsteina (17. září 1949, Praha) jsme vybrali moderní rovnostranný rám ve výrazné tmavočervené barvě s jemnou patinou na hranách. Červená báječně ladí k tématice obrazu i převládající trojici hlavních barev.

Při rámování moderních obrazů je zapotřebí vždy dát pozor, aby rám zbytečně nezakrýval malbu, která často bývá velmi důležitá až do krajů plátna a výběr tradičních rámů by mohl být omezující.

Takto energické olejomalby navíc bývají velice často vysoké vrstvy pastózních barev, které rovněž pro tradiční rámy nejsou vhodné. Naštěstí je dnes už i v Praze dostatečně široká nabídka plovoucích rámů, které zarámování takto specifických obrazů bez potíží zvládnou.


Michael Rittstein

ZLATÝ ORNAMENTÁLNÍ RÁM PRO IMPRESIONISTICKÝ OBRAZ - CLAUDE MONET

Když je nutné sáhnout po tradičnějším rámování, tradičním zlaceném rámu, blondelovém nebo ornamentálním rámu je volba rámu obvykle v podstatě jasná...

Jedním z pilířů široké nabídky rámů z dílny Lira Český Krumlov jsou tradičně pojaté ručně zlacené rámy, které jsou po dlouhá desetiletí vytvářeny tradičními řemeslnými postupy.

Ornamentální i zlacené rámy se značkou Lira jsou navíc nejen dostupné za velice příznivou cenu, ale zachovávají si i dlouhodobou kontinuitu. Zatímco ornamentální rámy pocházející například z rámařských dílen jižní Itálie se velice často mění a ani dva stejné rámy vedle sebe nevypadají stejně, tak tradiční rámy z jižních Čech zůstávají po dlouhé roky neměnné a není obvykle problém zarámovat za několik let další obraz do stejného rámu.

I v tomto případě jsme proto ke kopii obrazu Claude Moneta Vlčí máky z Argenteuil (Les Coquelicots) zvolili zlatý rám z kolekce Royal s jemným a pravidelným ornamentem.



Ornamentální rámy

Luxusní rámování motivu prahy na kartonu

Luxusní rámy na obrazy si mnohdy často představujeme jako mohutné a výrazně ornamentální či barokní, většinou zlaté, obrazové rámy. Jenže luxus s velikostí, barvou ani ornamentem nemá zase tak moc společného. Luxus v rámování znamená kvalitu a svobodu – vysoce kvalitní luxusní materiály, kvalitní zpracování a svobodu volby, jak bude výsledné rámování vypadat. Žádné sériově vyráběné rámy, kdy se musíte omezit na masově vyráběnou produkci. Každý luxusní rám musí vzniknout jako jedinečný originál právě pro Váš obraz. A pak tento rám může mít i jen jednoduchou eleganci a být klidně i relativně úzký a přesto bude úžasný.

Právě takový je jednoduše profilovaný modelový rám na obraz s motivem Prahy, který v sobě kombinuje patinované stříbro na pohledové straně a fládrování v barvě medového dubu na vnější hraně. Protože je Praha tentokrát namalována tuší na kartonu, rámování je samozřejmě doplněno o kvalitní hnědo-šedou muzeální paspartu a antireflexní sklo s UV filtrem.

Volba barev i celkové pojetí rámování pomáhá zdůraznit barevné kontrasty i jemné přechody v malbě a pomáhá podtrhnout neobvyklost obrazu, na kterém je Praha zachycena monochromaticky a navíc i ze zajímavého a nezvyklého pohledu na Pražský hrad přes střechy Nového města.



Modelové rámy



Industriální rámování moderního obrazu 

Robert Piesen, Krajina s bludným balvanem II., 1957, olej na plátně, 70 × 120 cm

Takto nádherné dílo významného česko-izraelského malíře Roberta Piesena se k rámování objevuje velmi zřídka. Tento obraz k nám dorazil již zarámovaný k přerámování do nového hávu. Nový rám na obraz je velice výrazný v industriálním stylu černého železa a nejen svým provedením, ale i výrazným tvarem zdůrazňuje atmosféru obrazu, který nyní konečně může plně vyniknout.

Elegantní rám s filetou

Jan Zrzavý, Loretánské náměstí, pastel, 14 x 19 cm



Rámovaní obrazů Jana Zrzavého

Rámování významných a přitom rozměrově menších prací s sebou vždy nese důležité rozhodování, jaký vybrat rám, aby obraz pěkně vynikl a nebyl ve výsledku příliš malý, aniž by výrazný, či nadměrně mohutný rám svůj obraz ve výsledku opticky přebil.

Výbornou volbou je rámovat do středně širokého, vysoce kvalitního a elegantního rámu se širší paspartou, která u starších prací na papíře nejlépe zapůsobí, když je od samotného obrazu oddělena filetou.

Jemná a decentní zlacená fileta vytváří příjemný přechod mezi obrazem a paspartou a zároveň pomůže dodat další vkusný dekorativní prvek, který celé rámování vyzdvihne na zcela novou úroveň.

Tradiční rám na akvarel

Václav Jansa, Dům U zlaté study, Akvarel, okolo 1900, 17 x 28 cm

Uličky a zákoutí staré Prahy jsou pro Václava Jansu typické. Pro nově zrestaurovaný akvarel s takovýmto obvyklým pražským motivem si majitel obrazu vybral styl zarámování, který dobře ladí nejen s dobou vzniku díla, ale i s ostatními obrazy ve sbírce.

U modernějších obrazů z počátku století bylo obvyklé používat dýhované dřevo, jako je i tento plochý rám s leštěnou dýhou z jilmové kořenice. Rámeček má elegantní lesk a nádhernou kresbu dřeva, která je doplněna o tradiční černou vnější hranu.

Aby obraz perfektně ladil s ostatními v umělecké sbírce, je použita ručně stříbřená pasparta v muzeální kvalitě a navíc je použito i muzeální sklo s nejvyšším dostupným UV filtrem, které obraz ochrání před stárnutím.


Dřevěné rámy

Kolik stojí rámování obrazů?

Kolik stojí rámování obrazu? Na kolik vyjde zarámování obrazu velikosti 100 x 80 cm? Tyto nesmírně oblíbené a překvapivě velice komplikované otázky se v rámařstvích objevují dnes a denně a všichni rámaři se jich svorně děsí….

Rámaři se jich bojí proto, že na ně neexistuje přesná ani přibližná odpověď. Rámování obrazů totiž ani zdaleka nejsou jen samotné rámy. Dokud obraz nevidíme a nezjistíme, co je pro kvalitní zarámování ve skutečnosti zapotřební, co vše bude rám obsahovat a jakého typu přibližně bude, mohli bychom si klidně hodin kostkou a hádat odhad ceny by byl přibližně stejně přesný.

Cena rámování obrazů by se měla odvíjet jednak od množství použitého materiálu a především pak od jeho kvality. Nemělo by to nijak výrazně ovlivnit, zda je rámařství v Praze 1, Praze 7 či na malém městě, nemělo by mít vliv, zda je rámařství malé či velké, zda je zastrčené, či někde v centru. Roli by měla hrát pouze kvalita a náročnost výroby obrazového rámu i celého rámování. Pro vysoce kvalitní rámy je totiž zapotřebí nejen kvalitních surovin, ale především spousty zkušeností a ruční práce. Jednodušší rámy se vyrábějí rychleji, levněji a celé rámování je proto poměrně levné.

V rámařství Frameit se proto snažíme pro každý typ rámování nabídnout rámy jak z běžného ekonomičtějšího spektra takzvaných řezaných rámů, či rámařských lištových profilů, tak vysoce kvalitních luxusních modelových rámů. Oba typy rámování mohou vypadat krásně, budou ale odpovídat jiným nárokům a budou i různě drahé.

Jediné co tedy můžeme udělat, když dostaneme podobný dotaz je spočítat cenu pro nějakou velmi levnou variantu rámování obrazu s tím, že ceny rámování jsou „přibližně od…“. I z tohoto důvodu jsou všechny dotazy na cenu rámování obrazů zcela marné, protože když se položí ve dvou rámařstvích, v obou budou mít na mysli něco jiného a obě částky budou zcela neporovnatelné.

Dotazů na ceny rámování se tedy všichni obáváme, poctivě je odpovídáme, ale přitom víme, že jsou vlastně zcela nesmyslné. Práce rámaře je většinou krásná a smysluplná, ale bohužel ne vždy…



PROSTOROVÉ RÁMování KNIŽNÍ ILUSTRACE

Zdeněk Burian, Černý Mustang - Ilustrace, Kvaš lavírovaná tuší, 1940

I obrazy, které by při běžném rámování působily jako disproporční, nebo by hrozilo, že jejich pasparta či rám budou zakrývat nějakou podstatnou část díla, je možné adjustovat aniž by rámováním jakkoli utrpěly.

Jedním z nejpůsobivějších způsobů zarámování je tzv. galerijní kazeta, kdy se obraz v rámu zdánlivě volně vznáší, pasparta jej nijak nezakrývá a navíc mu dodává dostatečný prostor.

Tento způsob jsme zvolili i při výběru rámu pro úžasnou ilustraci Zdeňka Buriana z knihy Černý mustang od Karla Maye. Díky kombinaci černé muzeální pasparty s tmavým rámem s voskovaným povrchem a samozřejmě i kvalitním galerijním sklem obraz skvěle vynikne.

Luxusní zlatý modelový rám na malou krajinomalbu na plátně

Naprostá většina obrazových rámů dnes nejen v Praze vzniká nařezáním a spojením již hotových rámových profilů a kvalitní modelové rámy, jsou ve většině pražských rámařství téměř zcela nedostupné, či se většinou omezují na modelové a tzv. ozdobné rámy.

Čistota a kvalita modelových rámů bez mnoha ozdob už byla téměř zcela vytlačena průmyslovou výrobou, což je sice díky nízké ceně řezaných profilů pochopitelné, ale není to o nic méně škoda. Luxusní řemeslné rámy se od těch běžných řezaných totiž liší již na první pohled - rohy nemají viditelné napojení, které u spojovaných rámů nikdy zcela nedoléhá. Vše je naopak čisté a elegantní jako by bylo z jediného kusu.

Jsme šťastní, že je naše nabídka modelových rámů tak široká a že Vám ve Frame-it.cz jako jedni z mála v Praze můžeme nabídnout plně zakázkové rámy na obrazy a můžeme rám vyrobit vašemu obrazu zcela na míru a přesně podle jeho potřeb a vašich představ.



Tradiční modelové rámy

Rámování v barvě

Kerdalo, Marché à Paris, olej na plátně, 60 x 60 cm

Současné rámování obrazů se bohužel často řídí stereotypy a předsudky, které svazují naši kreativitu a omezují možnosti. Například moderní obraz nemusí nutně viset v úzkém a minimalistickém rámu, jak je to běžné v pražských galeriích. Rámování obrazu může naopak sloužit k prohloubení jeho vnímání a k jeho elegantnímu začlenění do interiéru.

Dynamický obraz na plátně od francouzského malíře Kerdala je proto zarámován v tradičním italském rámu v neobvyklé kombinaci žluté a stříbrné barvy. Toto rámování zdůrazňuje specifické barevné tóny obrazu a dodává mu na síle. Zarámovaný celek tak působí mimořádně efektně a v pražském bytě klienta vypadá naprosto úchvatně.

Je těžké s jistotou říci, co by si o tomto rámování pomyslel sám Kerdalo. Pokud si dobře vzpomínám, jedná se o jediný jeho obraz, který se do Frame-it dostal. Je také možné, že se jedná o jediné Kerdalovo dílo, které je v současné době v Praze k vidění. Nicméně vzhledem k tomu, že se na tento obraz opakovaně ptali naši zákazníci, věříme, že by se i autorovi líbilo.

Tradiční rámování

Starý rodinný obraz s tradičním portrétem pradědečka si zasloužil citlivé restaurování poničených částí obrazu, včetně opravení řídkého plátna a dalších oprav. Ve výsledku je díky tomu obraz opět úžasný a živý, aniž by zásahem jakkoli utrpěla jeho autenticita. Pro tento starý obraz byl vybrán i krásný dobový rám ve zlaté barvě s jemným dekorem. Tradiční tvar rámu i jeho velká mohutnost dokonale podtrhnou význam obrazu zakladatele rodu a skvěle ladí s původním bytem v Praze.

zlaté rámy

Moderní plátno v kubistickém duchu je zarámované ve zlatém rámu, který výrazně podporuje teplejší barvy obrazu. Přestože by se mohlo zdát, že takto tradičně tvarovaný italský rám není pro tento typ malby vhodný, právě tvarový kontrast dodává obrazu větší hloubku a zdůrazňuje jeho linie.

Jemný a elegantní rám tvaru lehkého oblouku v sobě spojuje tradiční tvar i způsob zlacení s výraznou patinou a voskováním, které jsou typické pro oblast italského Toskánska, odkud rám pochází.

Expo 58 ve dřevě

Jemný italský rám v barvě lískového oříšku s hranami a boky v sametově černé barvě noci mění čistě technické vyznění architektonického návrhu pavilónu pro Expo 58 na svébytnou součást interiéru a svým neobvykle zaobleným tvarem jako by sám předznamenával brzký nástup bruselského stylu… Přestože nyní v Praze všichni můžeme vidět, že vítězný návrh byl nakonec jiný, jedná se o úžasný příklad elegance a ladnosti.

Industriální rámování

Při rámování obrazů je nutné zvažovat nejen velikost, tvar, barvu a strukturu rámu, ale samozřejmě i celkové vyznění a jeho sdělení. Podobné obrazy stejného autora proto mohou být rámovány zcela odlišně, neznamená to ale, že by jeden rám byl horší než ten druhý.

Tento olej na plátně dostal výrazný hladký rám se vzhledem starého zrezlého železa, který připomíná zrezlou traverzu a k obrazu se báječně hodí. Aby si rám zachoval všechny své funkce a spojení s obrazem bylo přirozenější, je doplněn o tradičněji pojatou zlatou linku. Ve výsledku je obraz díky tomu moderní a elegantní zároveň.

tradiční rámování

Právě obrazy Jaroslava Ronka, k tomu svou železniční a technickou tématikou a zároveň tradiční technikou malby stále vyzdvihují otázku, jak je nejlépe zarámovat.

Při výběru vhodného rámu je možné vybírat jak z velice moderních rámů, industriálních rámů i tradičních dobových rámů jako je tomu v tomto případě. Zvolený rám má zajímavý projmutý profil a je v bílo-stříbřité výrazně patinované barvě. Spojuje v sobě proto tradiční tvary a moderní barvy a s obrazem po jeho zrestaurování perfektně ladí do elegantního celku.

Italský rám na českou olejomalbu

Vždy nám dělá obrovskou radost, když vidíme, jak úspěšní jsou současní mladí malíři a my můžeme rámovat jejich obrazy. Tím myslíme nejen běžné rámy pro výstavy, ale především promyšleného rámování přímo konečným zákazníkům.

Mezi tyto malíře patří samozřejmě i Ivana Bachová (Mrázková), se svým jedinečným podáním moderní krajinomalby samostatné přírody bez kulturních prvků. Její obrazy na nás vždy působí moderně, ale přitom z nich dýchá krajinářská tradice.

Proto jsme pro zarámování tohoto oleje na plátně vybrali nádherný tradiční profilovaný rám v kombinaci výrazně patinovaného antického zlata a světlých prvků, který visí v moderním interiéru rodinného domu v Praze a působí tam jako sice mírně kontrastní, ale přitom skvěle padnoucí prvek.

 kombinovaná technika v černém 3D rámování

Lubomír Typlt, Devítka, kombinovaná technika na papíře, 70 x 50 cm

Téměř polovina obrazů, které k nám v Praze do rámařství přicházejí, jsou adjustovány v rámech, které majitelům již nevyhovují a je nutné je přerámovat. Nejenže se staré rámy samozřejmě časem poškodí, ale často skončí i životnost běžných materiálů paspart či zadních desek a ještě častěji původní zarámování již nevyhovuje.

Nejčastěji je to proto, že malíři i galerie obvykle rámují co možná nejuniverzálnějším způsobem, tak aby se obrazy hodily do většiny interiérů. Díky tomu je obraz většinou ale zarámován nevýrazně a většinou nevynikne tak, jak by mohl.

Pro krásnou kombinovanou techniku na papíře jsme rovněž rámování měnili. Pro obraz jsme vybrali krásný moderní ostrohranný rám v černé barvě s hnědavými přechody zajímavě hrubým povrchem, který jsme doplnili o čistě bílou paspartu a antireflexní galerijní sklo s UV filtrem. Obraz je vyzdvižen nad podklad a je vidět bez jakékoli ztráty a překrytí.

I tento výsledek je velmi moderní, přitom ale bude po mnoho let odolávat času i okolním vlivům, není zbytečně jednoduchý, ale je nadčasový a elegantní.

art deco rámování

Nádherný malý akt, signováno KRAFT 1923 se k nám na přerámování dostal v původním hnědo-zlatém úzkém rámečku, ve kterém obraz působil zcela nevýrazně. Přestože by výběr rámu mohl lehce padnout na stříbrný, či i výrazněji ornamentální rám, je hladký zlatý rám perfektní volbou. Obraz si v něm ponechává svou svěžest a eleganci, a ačkoli se nejedná o dobové rámování, celek díky tomuto rámu skvěle evokuje atmosféru vídeňského či pražského Art deco.

Akty na plátně

Typický obraz půlaktu na plátně od Františka Antonína Jelínka (1890, Praha - 1977) je poměrně subtilní, měří pouhých 20 x 30 cm. Právě díky malé velikosti obraz potřebuje vhodným rámováním podpořit, aby lépe vynikl a byl výraznější.

I pro tento obraz jsme vybrali  zlatý rám dobově odpovídající duchu stylu art deco s řadami elegantních perliček. Tentokrát je použit výrazně širší rám ve tvaru otevřeného oblouku, který pomáhá vést oko diváka k optickému centru dění a pomáhá obrazu skvěle vyniknout. 

Obraz, jež se k zarámování vrátil do prahy

Emil Orlik, Zátoka, Kvaš na papíře, 15 x 11 cm

Při výběru způsobu, jak zarámovat starší obraz, je vždy třeba zvážit především to, jak celek nejlépe vynikne a co dílu bude nejvíce slušet. Snažíme se proto vybírat zcela nezávisle na tom, zda původní plán byl vybrat tradiční, či moderní rámování. Vždy, když volíme nové rámování, snažíme se především o to, aby obraz skvěle vypadal, báječně vynikl a zároveň byly součásti rámu bezpečné a obrazy dlouhodobě chránily. Snažíme se přitom vyhnout všem stereotypům, protože to jak svět vypadal včera, neznamená, že by tak musel vypadat i zítra a totéž platí i pro obrazy.

Ačkoli to pro díla Emila Orlika není nijak typické, využili jsme pro malou kvaš tzv. galerijní kazetu, tedy adjustaci do hlubokého rámečku a vyzdvižení díla mezi galerijní sklo a podkladové pasparty. Zarámování je díky tomu velice moderní, ale díky zlatému rámu není přehnaně subtilní ani jednoduché. Obraz je navíc díky tomuto stylu zachycení vidět celý bez jakékoli ztráty, což je o to důležitější, že je dílo opravdu velice malé.

Přestože se Emil Orlik narodil v Praze a sám se považoval za pražského malíře, grafika a fotografa, ve skutečnosti byl významným představitelem vídeňské secese a dlouhé roky strávil v Berlíně, kde tvořil a vyučoval. Proto je také tolik jeho obrazů roztroušených právě po Německu a Rakousku. O to více nás těší, když se tyto obrazy ze zahraničí k zarámování vrací „domů“ do pražského rámařství. Stejně jako tento obrázek, který si k nám do Frameit na zarámování „odskočil“ z Vídně.

Vladimír komárek na plátně

Hlavním vyjadřovacím prostředkem  imaginativních a poetických i pozdějších expresivnějších obrazů Vladimíra Komárka, byly vždy velice jemné barvy a neostré kontury, jedinečná atmosféra a zvláštní lyrika. Při rozhodování, jakým způsobem zarámovat nějaký jeho obraz je to třeba vzít v úvahu, aby rám malbu žádným způsobem nepřebil, ale naopak zdůraznil.

Pro rámování krásného a jemného obrazu jsme proto vybrali krásný italský dřevěný rám z tradiční rodinné rámařské dílny v centru slunného Toskánska. Bílý rám v jednoduchém tvaru jemně seseknutého hranolu má lehce probrušované hrany do tmavě šedé barvy. Svým jednoduchým tvarem i bílo-šedým provedením výsledné rámování působí velice jemně až téměř nadpozemským dojmem a k plátnu se dokonale hodí.

I přes veliké množství obrazů, které se u nás v rámařství za ty roky již objevily, nás nikdy nepřestává udivovat okamžik, kdy můžeme porovnat obraz před rámováním a výsledek s hotovým rámem. Vždy žasneme, jak neuvěřitelně dílo prokoukne a s dobrým rámováním dokáže odhalit svou pravou podstatu.

Proč rámování obrazů stojí často víc než samotný obraz?

Otázka, která rámaře po celém světě pronásleduje i ve snech, je jednoduchá a je na ní vlastně i jednoduchá odpověď. Jenže když se na ní odpoví upřímně, může to znít arogantně a když bychom odpověděli neupřímně, tak by to zase nebyla pravda…

Moc nás to mrzí, ale ve skutečnosti to totiž vůbec není tak, že by rámování bylo dražší než samotný obraz, nebo bylo alespoň stejně drahé. Ve skutečnosti jsou obrazy často prostě jen levnější než obrazové rámy.

Kvalitní rámy jsou mnohdy uměleckým dílem sami o sobě, rodí se pod rukama mistrů, kteří ty správné postupy hledali dlouhé roky, používají se kvalitní a drahé materiály a mnoho jednotlivých vrstev, které rámům dodají správný vzhled. Každý kus projde několika rukama než je hotový a v každém jednotlivém rámu je mnoho hodin práce a umu rámaře.

Zatímco pro běžnější rámy je zapotřebí až několik desítek hodin, vyrobit špičkový rám trvá i déle než čtvrt roku. Zejména různé reprodukce, obrazy na papíře ve velkých nákladech a vlastně i obrazy méně náročnými technikami a méně známých malířů se neprodávají tak draze, aby jejich cena vyrovnala cenu v rámařstvích.

Samozřejmě, že lze najít i velmi levné, masově vyráběné rámy, strojově vyráběné rámy, plastové rámečky a podobné nenáročné rámování obrazů, ale to by mělo být doménou nejrůznějších obchodů s bytovými doplňky, hobbymarketů apod. a je to zcela mimo práci kvalitního rámařství. Rámu ale nezáleží na tom, pro jaký obraz je určen, a stojí stále stejně. A proto rámování obrazů tak často stojí víc než samotné obrazy.



o obrazových rámech



když je plátno třeba napnout

Napínání plátna a rámování do bílého dřevěného rámu s červenými hranami

Zarámovat černobílý obraz s drobnými barevnými detaily překvapivě není vůbec jednoduché. Hrozí, že by výsledek mohl působit zbytečně monochromaticky, či by použitý rám strhával pozornost. U tohoto zajímavého obrazu na plátně s motivem pěstitelů rýže jsme použili tvarově moderní hranolovitý rám z kolekce toskánských rámů. Rám má saténově matný povrch v bílém vosku a pouze hrany jsou nepravidelně probroušeny do červeno-oranžových tónů, které skvěle podtrhnou načervenalé tóny u postav v obraze. Rámování citlivě zdůrazní celý obraz, aniž by jej jakkoliv omezovalo a rám působí téměř dojmem, jako by byl pro tento obraz stvořen.

když je plátno třeba napnout

Výrazné červené hrany na bílém dřevěném rámu afrického motivu z dovolené