Rámování OBrazů
Věříme, že pro každý obraz existuje ideální rám – rám, který jej ukáže v jeho pravém světle, pomůže odhalit jeho duši a sílu a bude spolu s obrazem v harmonickém vztahu, aniž by jej jakkoli utlačoval nebo omezoval.
Nezáleží na tom, zda se jedná o obraz na plátně, nebo třeba o kresbu či akvarel na papíře – každý obraz, který máte rádi, si zaslouží svůj jedinečný rám.
Co najdete a nenajdete v referencích mezi obrazy
Protože alespoň v Praze Frame-it.cz patří bezesporu mezi nejznámější a nejvýznamnější rámařství s nejširší nabídkou rámů a paspart, máme jednoduše příliš mnoho referencí a fotografií zarámovaných obrazů, než abychom je mohli ukázat na jednom jediném místě.
Proto rozlišujeme mezi rámováním jedinečných obrazů – ať již olejomaleb na plátně či deskách a kartonech, akrylových obrazů, akvarelů, kreseb a dalších uměleckých technik, které mají ve výsledku vždy jeden jediný originál, a nejedná se o tiskové techniky. Tato díla většinou zařazujeme právě sem mezi rámování obrazů.
Reference tiskových technik, tedy nejen plakáty, ale i staré či moderní autorské a umělecké tisky pak souhrnně zařazujeme k referencím v sekci „Grafika a Plakáty“. Takže je vše hezky tematicky odděleno.
Navíc je mnoho autorů, jejichž díla se v ateliéru Frame-it.cz k zarámování objevují velmi často, proto jsme i pro reference a způsoby rámování děl těchto autorů vytvořili vlastní autorské galerie.
Totéž platí i neobvyklé druhy a typy rámů, které jsou v Praze jen poměrně zřídka zastoupené a proto se jim rovněž věnujeme v jejich vlastních sekcích „Rámy“. Jsou to zejména zcela zakázkové rámy, luxusní mistrovské a modelové rámy, blondelové rámy, plovoucí rámy apod. Mnoho referencí našich prací je proto k nalezení právě v těchto speciálních galeriích. Znamená to tedy, že pokud se budete chtít s naší prací seznámit opravdu blíže, nezbude Vám než projít si téměř celé naše stránky, protože na nich všude najdete zajímavé informace a krásné reference…
Tisky a plakáty
moderní zdvojený rám
Petr Vlach, Tanečnice, 2019, olej a asambláž na plátně, 70 x 90cm
Více obrazů Petra Vlacha
Pro úchvatnou asambláž "Tanečnice" od Petra Vlacha jsme společně zvolili jemnou souhru dvou rámů, které obraz harmonicky uzavírají. Vnitřní úzký rám v neobvyklé a na zakázku vyráběné barvě modři kachních vajec navazuje na mohutný vnější plovoucí rám v kombinaci lesklého klasicky pokládaného stříbra s jemným embosováním a krémově bílých stran.
Petr Vlach je nejen inovativní autor otevřený novým postupům malby, ale je otevřený i nejrůznějším způsobům rámování svých obrazů, především mohutných asambláží a kombinovaných technik na plátně. Moc nás těší, že se rozhodl rámovat své obrazy u nás v Praze.
Kombinované použití dvou spojených rámů - klasicky tvarovaného rámu v moderním barevném provedení a moderního plovoucího rámu v tradičním stříbrném povrchu - zdůrazňuje výrazný dojem lehkosti a prostoru, který z obrazu vyzařuje.
neobvyklé zakázkové rámování
Stejně jako v jiných oblastech, i v bytovém designu a rámování platí, že Praha nabízí o něco více možností než většina jiných měst v České republice. Koneckonců rámař na menším městě by těžko našel využití pro tak širokou nabídku zakázkových na míru vyráběných obrazových rámů, jakou naleznete u nás. Pro mnoho zákazníků je důležitější výsledek než ujetá vzdálenost, a proto neváhají a přijedou si pro svůj ideální rám k nám do Prahy.
Díky tomu, že se s naším mimopražským zákazníkem v mezičase již dobře známe a víme, že hlavní pro něj je, aby obrazy byly nádherné a zároveň vždy i výrazně a neobvykle zarámované, měli jsme při vybírání nejvhodnějšího rámování obrazu "Satyr" od Martina Velíška téměř zcela volnou ruku.
Luxusní vyřezávaný modelový rám ve tvaru pyramid je k obrazu naprosto uchvacující a dodává mu ještě silnější pocit dekadence a úpadku. Navíc skvěle ladí s detaily pásku Satyra v obraze. Protože se ale jedná o obraz na papíře, je nutné ho chránit kvalitním muzeálním sklem s UV filtrem a muzeální podložkou. Díky tomu je po zarámování obraz nejen krásný, ale i plně chráněn před vnějšími vlivy světla i kyselin - jinak by přeci nestálo za to vážit tak dlouhou cestu až do Prahy…
Luxusní obrazové rámy
Tradiční české dřevěné rámy
Přestože je na trhu široká nabídka italských rámů, spojení Praha - Český Krumlov v oblasti rámování obrazů je neodmyslitelné. Z jižních Čech totiž pocházejí vysoce kvalitní ručně vyráběné obrazové rámy řady „Exclusive“. Tyto dřevěné rámy patří ke klenotům českého výrobce Lira Český Krumlov, který je dnes známý jako Larson-Juhl. Vyznačují se klasickými i moderními tvary, ručním zpracováním a povrchy se zajímavými patinami. Rámy dokonale ladí k obrazům a kombinace moderního a starobylého stylu v nich ztělesňuje nadčasovost.
V tomto případě se jedná o jemně profilovaný rám z kolekce Lira Sevilla v mahagonové hnědé barvě s patinou
Bílé Křídlo
Přestože skvělá slovenská malířka Lenka Rodaničová v Praze již trvale nežije, těší nás, že k nám o Frame-it stále přijíždí rámovat své realistické olejomalby, tak jako i své nádherné poetické zátiší se zelenými citróny. Obraz je namalovaný metodou starých mistrovských technik na šepsovaném dřevěném panelu, vybrali jsme pro něj tedy i rám vzniklý klasickými technikami, ale v neobvyklém tvaru širokého otevřeného křídla v patinované smetanové barvě se zlatou linkou okolo obrazu, který úžasně vede pohled k obrazu a nechá jej skvěle vyniknout.
Zakázkové rámování obrazu květů ve váze
Ačkoliv je Pavel Samlík poměrně mladý malíř a většinu času tráví v Ostravě, získal si již velmi dobré jméno a jeho obrazy sbírají milovníci umění po celé republice. Není divu, že se jeho krásné obrazy k zarámování občas objeví i u nás ve Frame-it.cz v Praze. Jako například tyto nádherné ovocné květy ve váze.
Obraz na plátně není velký, měří pouhých 35 x 45 cm, přesto je velice působivý a díky použitým barvám a technice malby naprosto nepřehlédnutelný. Při výběru vhodného rámování jsme proto brali v úvahu nejen barvy obrazu, ale i styl malby, ve kterém se snoubí moderní a tradiční prvky.
Jako nejlepší volba se ukázal vysoce kvalitní zakázkový rám, který má na první pohled poměrně jednoduchý rovný tvar, ale je zdobený předsunutou a mírně vyzdviženou vnitřní filetou v odstínu bronzového zlata. Zdánlivě čistě bílý rám je posetý spoustou drobných barevných detailů, které mu dodávají dynamiku a hloubku. Zvolený rám i díky tomu skvěle ladí s obrazem a působí jako by byli jeden pro druhého stvořeni.
U takto kvalitních zakázkových rámů to samozřejmě není divu. Na rozdíl od běžných sériově vyráběných rámovacích profilů tyto modelové rámy vznikají nejen na míru, ale zcela na zakázku a přímo pro daný obraz. Je proto možné, a vlastně i žádoucí, abychom se se zákazníky vybrali barevné provedení, odstíny zlata a další detaily přesně podle potřeby konkrétního obrazu. V našem pražském ateliéru se tak snoubí moderní technologie s tradičním řemeslným umem, čímž zajišťujeme, že každý obraz dostane nejlepší možné zarámování a vynikne v plné kráse.
O zakázkových rámech
Praha karla chaby
Pro spíše menší, ale stylem typický obraz "Praha" od Karla Chaby jsme vybrali jedinečný, mimořádně široký plovoucí rám v jemně patinované bílé barvě. Rám má neobvykle mohutnou základnu, která umožňuje rámování se širokou mezerou, na níž pak navazuje naopak mimořádně úzká vnější hrana.
Při rámování obrazů do plovoucích rámů je většinou používána pouze velice úzká mezera, aby bylo dosaženo celkově subtilního, ale přesto efektního rámování. Tento rám má naopak za úkol malý obrázek zvětšit, dodat mu prostor a ukázat ho v celé jeho kráse. Zvolená jemně patinovaná bílá barva obraz skvěle podtrhuje, rozzařuje ho a zdůrazňuje hravost malby.
Po zarámování je obraz navíc stále pocitově mírně oddělen od rámu a působí díky tomu jako nádherný objekt.
Proč jsou zlaté rámy na obrazy stále „In“
Při výběru rámů na obrazy se často setkáváme s přáním, že zlaté rámy nechcete a že se nehodí do moderního interiéru. Dnes je na trhu neuvěřitelné množství rámů všech možných velikostí, tvarů a barev, o kterých si rámaři v minulých dobách mohli nechat jen zdát. Najdete spoustu skvělých rámů odpovídajících nejnovějším trendům v interiérovém designu, oblékání i životním stylu a přinejmenším v Praze je bez potíží možné rámovat snad do každého myslitelného stylu. Zatímco dnes je díky tomu možné najít spousty minimalistických i industriálních rámů, ještě před nedávnem bylo naopak dostupné neobvykle velké množství rámů stylu Provence apod.
Právě s proměnami trendů v bytovém designu se může podobně rychle měnit i vnímání rámování obrazů, a to zejména pokud se bez ohledu na nadčasovost zarámování a sladění rámu s obrazem zaměříte spíše na aktuální trendy. S trochou smůly byste tak mohli obrazy přerámovávat každé tři roky, protože se prostě okoukají a nebudou působit aktuálně a stylově.
To ve Frame it.cz samozřejmě nechceme a vždy se snažíme, aby rám co nejlépe odpovídal obrazu a vypadal s ním skvěle, ať už se pověsí do jakéhokoli interiéru. Ať chceme, nebo ne, jsou to právě zlaté rámy, které si po staletí zachovaly svou nadčasovost a jedinečnou úlohu si udržely až do dnešních dob. Zlacený rám obrazu dodá nejen zvláštní eleganci a punc luxusu, ale odstín kvalitně zpracovaného zlata obraz obvykle pocitově proteplí a udělá příjemným na pohled. Samozřejmě to ale neznamená, že by bylo možné zlaté rámy použít za všech okolností. Proto k výběru nejlepšího rámu pro váš obraz vždy přistupujeme s maximální obezřetností.
Když jsme se rozhodovali, jaký rám vybrat k nádhernému obrazu Libora Vojkůvky, postupovali jsme stejně. Samozřejmě jsme mohli klást větší důraz na to, jak přesně vypadá interiér bytu, ve kterém bude viset, jak vypadají obrazy v jeho těsném sousedství a že je momentálně trendy především stříbro. Přesto jsme k obrazu zvolili vysoce kvalitní zakázkový rám ručně zlacený plátkovým kovem a citlivě patinovaný do vzhledu starého zlata. Obraz v tomto rámu vypadá naprosto úchvatně a tak to i vydrží po dlouhá léta, po která budou společně zdobit pražský byt. Zvolený rám je totiž zcela nadčasový a svou krásu si zachová i přes všechny změny stylů a aktuální módy.
Zakázkové rámy
Významný krajinář 19. století Hugo Ullik (14. května 1838 Praha - 9. ledna 1881 Praha) byl věrný německé romantické krajinářské škole a vyhledával především pitoreskní a idylické scenérie. Jeho nádherný obraz olej na kartonu proto dostal tradiční ornamentální modelový rám, který tak skvěle vyzdvihne krásu a jemnost obrazu.
Tento nádherný a bohatě zdobený rám s půvabným vzorem je vyrobený tradičními rámařskými postupy a za použití generacemi osvědčených materiálů. Nejprve se vyrobí dřevěný rám, který se až následně ručně zlatí, zdobí a patinuje, plně se uzavírají jeho rohy filigránním ornamentem tak, aby rohové spoje nebyly viditelné a výsledný blondelový či ornamentální rám byl opravdu důstojným dokončením této krásné malby.
Ve skutečnosti by bylo důležité ještě zdůraznit, že se vlastně nejedná o blondelový rám v pravém významu. Pro blondelový rám jednoduše nemá ten správný tvar, protože mu chybí blondelové projmutí. Technicky se proto jedná o ornamentální rám. Jenže Čeština už si jazykově zvykla a obojí nyní tak trochu splývá a rámaři v Praze tápou, jak mají tyto rámy nazývat, protože zákazníci tyto finesy obvykle ani nerozlišují a pod ornamentálním rámem si představí něco zcela jiného.
minimalistické rámování moderního umění
Při výběru rámů na obrazy současného pražského výtvarníka Jana Kalába bývá obvykle preferována jednoduchost a minimalismus. Vzhledem k výrazným liniím, tvarům a barvám autorovy tvorby je toto rámování obvykle nejvhodnější a není nutné hledat nic extravagantnějšího a složitějšího.
K menšímu plátnu z roku 2011 jsme proto zvolili tvarově jednoduchý plovoucí rám, který díky profilu tvaru velkého písmene L (proto také někdy nazývaný L-rám) vytváří mezi plátnem a rámem mezeru. Rám má vnější a přední hrany v povrchu zajímavého patinovaného stříbra, které zdůrazňuje střední tóny obrazu, zatímco vnitřní hrany jsou černé. To dále pomáhá obrazu vystoupit a zdůraznit všechny jeho kontrastní barvy.
Díky tomu, že tento typ rámů nepřekrývá ani kousek obrazu a je značně minimalistický, bývá velmi oblíbenou volbou malířů a výtvarníků.
Rámování Jan Kaláb
Snové rámování obrazu snové krajiny
Otakar Hudeček, Neviditelné květy (Rozbřesk), 2013, olej na plátně, 60 x 45,5 cm, rámováno do luxusního zakázkově vyráběného modelového rámu
Mimořádně barevné a hravé dílo Otakara Hudečka mladšího patří do jeho období fantaskních krajin. Výrazně barvený a imaginativní obraz je inspirován přírodou do stejné míry jako široširou zemí lidské duše a snů.
I když by to většina rámařů i zákazníků v rámařstvách ocenila, stále neexistuje žádná přesná poučka, jak nejlépe zarámovat takto výrazné a barevné obrazy na plátně. Výběr vhodných obrazových rámů je proto otázkou dlouhého hledání a zkoušení. V praxi je možné vydat se jak směrem moderního minimalistického rámování, tak i hledáním stejně výrazného rámu, který bude obrazu zdatně sekundovat.
Při výběru rámování k tomuto plátnu jsme se rychle shodli na skvěle ladícím a výjimečném modelovému rámu v provedení zeleného etruského bronzu. Jednotlivé stupínky vedou pohled k obrazu a dávají mu geometričtější linie, které se v zápětí zbortí na mnohovrstevné patině různých odstínů bronzu, loupajícího se kovu a divokých barevných přechodů. Zvolený rám patří mezi zakázkově vyráběné obrazové rámy, které je možné téměř libovolně upravit a dosáhnout tak přesně toho vzhledu, který je žádoucí.
Modelové rámy
Jak správně vybrat rám na obraz
>Nejdůležitější a nejlepší radu, kterou Vám můžeme dát při rozhodování, jak nejlépe zarámovat váš obraz, je abyste si uvědomili, že rámujete právě tento konkrétní obraz a nic jiného. Mnozí zákazníci totiž chtějí rám ladit k jiným obrazům, které již mají doma, ke vzhledu interiéru, k barvě podlahy či typu dřeva nábytku apod. Vše to sice zdánlivě zní skvěle a logicky, ale je ve skutečnosti v podstatě nedůležité.
Důležité je především to, aby rám ladil s tímto konkrétním obrazem. Když totiž bude rám vybraný správně, obraz skvěle vyzní, ať již bude v jakémkoli interiéru. Bude vypadat dobře, i když vůbec nebude ladit s barvou podlahy ani dřevem nábytku či typem klik u dveří. A úplně stejně mu bude jedno, co bude viset vedle. Správně a hezky zarámovaný obraz prostě bude vypadat skvěle. Tak trochu je to i s lidmi – upravený a správně oblečený člověk bude vypadat skvěle, ať již bude stát vedle kohokoli jiného či v jakémkoli prostředí.
Když totiž v interiéru cokoli změníte – změníte nábytek, vyměníte vedle visící obrazy, přebrousíte podlahu či nahradíte kliky u dveří, přece kvůli tomu nebudete pokaždé znovu dávat zarámovat obrazy… Pokud by to snad ale přeci bylo zapotřebí, znamená to jediné – jejich rámy nebyly původně vybrány správně…
Zajímavý rámeček pro JAPONSKou kresbu NA PAPÍŘE
Vždy nás velice potěší, když při výběru vhodného rámování obrazů dostaneme volnou ruku a nemusíme se omezovat na zažité vzory a zvyky, jak by se obrazy rámovaly obvykle. Když jsme tedy vybírali rámování pro japonský obrazu na papíře, sice jsme se drželi dominantních barev červené a zlaté, upřednostnili jsme ale velice moderní způsob samotného zarámování.
Úzký zlatý rámeček má moderní tvar rovnostranného hranolu a je doplněný o výraznou červenou paspartu, která dokonale ladí s obrazem. Obraz ale není zarámován klasickým způsobem - ve skutečnosti nad paspartou zdánlivě téměř volně pluje a získá tak výrazný prostor. V zarámovaném obraze se díky tomu skvěle snoubí tradice i moderna do jediného velice působivého celku.
Muzeální pasparty
plovoucí obrazové rámy
Při rámování moderních obrazů na plátně dává mnoho z nás přednost jen nenápadným moderním rámům. Úzký klasický rám, popřípadě rámové lišty, které pouze zakrývají boky obrazu, ale obvykle na obrazech nepůsobí příliš dobře a výsledný rám není ani dostatečně pevný, aby dal plátnu na napínacím rámu potřebnou tuhost. Skvělým řešením je moderní tzv. plovoucí rám.
V České republice se tyto rámy teprve pomalu prosazují a proto v rámařstvích ani v Praze zatím nejsou vidět v široké nabídce a nejsou příliš známé. Ve světě jsou známé jako jako cadre caisse américaine, Schattenfugenrahmen, či prostě L-profil, protože mají tvar písmene „L“. Při rámování v nich obraz vlastně jen leží a vidět jsou pouze okrasné vnější hrany rámu. Viditelný rám je díky tomu velice úzký, neviditelná část rámu je ale výrazně větší a plátno dostatečně zpevňuje. Mezi viditelnou hranou rámu a obraze na plátně je navíc ještě i zajímavá mezera která dodává prostor a moderní vzhled zarámovaného obrazu.
Jak se rámuje dvoupatrová kresba na papíře
Když mají novomanželé na svatbě třeba i pětipatrový dort, tak to nic výjimečného není, když mají ale dostat rámeček s dvoupatrovým obrazem, tak je to hned něco úplně jiného. Alespoň to tak vypadalo podle zoufalství autorky těchto kreseb ptáků a přírodních motivů.
Nakreslila je jako dárek pro svou dceru a vysnila si, jak by mělo vypadat jejich ideální rámování. Pak začala postupně obcházet různá pražská rámařství ve svém okolí a všude ji odmítali, že něco takového neumí udělat a takovéhle rámování podle nich snad prý ani neexistuje. Ve Frame-it jsme vždy razili myšlenku, že rámař musí být nejen řemeslník, ale i umělec, který si stejně jako malíř umí vždy poradit. Problém byl samozřejmě v tom, že se jedná o dvě samostatné kresby, které je nutné umístit prostorově nad sebe. Ono to zase až tak složité není, ale musí se to prostě umět…
Použili jsme velmi hluboký rám, do kterého se oba obrazy nad sebou pohodlně vešly. Rám s patinovaným výrazně matným zlatem jsme doplnili o kvalitní sklo téměř bez odlesků a obraz zapustili k zadní straně rámu. Zapotřebí bylo oba obrazy nad sebou zachytit tak, aby celek pevně držel, ale přitom spodní obrázek nebyl poškozen nešetrným lepením. Celkem se to povedlo, ne? Všichni prý měli při předání obrovskou radost, jen mě trochu mrzí, že nevíme, zda obrázek zůstal v Praze a jak se hodí do svého interiéru. Myslím, že jeho design je ale natolik nadčasový a univerzální, že bude vypadat úchvatně, ať už bude viset kdekoli.
Postorové rámy
Elegantní rámování plátna ze staré prahy
>Do rámařství v Praze přicházejí obrazy s motivy Prahy samozřejmě mnohem častěji, než do jiných měst. Ve Frame-it jsme díky tomu rámovali nespočet pohledů na Pražský hrad, Vyšehrad, Malou stranu i mnohé jiné pražské čtvrti. Mezi nimi všemi zaujímá pevné místo i Staroměstské náměstí.
Velmi pěkný olej na překližce zobrazující jak vypadala Praha v období první republiky je fantasticky působivý jak svým dějem, tak i krásným světlem. Zarámování do o stupeň tmavšího ornamentálního rámu se zlatou přechodovou filetou se ukázalo skvělou volbou.
Rám odkazuje na dobu devatenáctého století a obrazu dodává historizující nádech, ten podtrhuje i umně propracovaná patina v černé i zlaté části rámu. Zlatá přechodová fileta navíc obraz ještě více rozzáří a pomůže divákovi soustředit se na podstatné součásti malby.
Rámování plátna
Obrazy malované na plátně je před rámováním obvykle nutné vypnout na spodní, tzv. napínací rám, neboli blindrám. Přestože sám není vidět, je pro obrazy na plátně klíčový.
Tento jednoduchý rám totiž udržuje plátno ve správné velikosti a vypnuté jako „bubínek“. Při napínání je ale zapotřebí plátno ohnout a proto může dojít k určité ztrátě části obrazu.
Naneštěstí, když autor maluje na volné plátno, nemusí být dodatečné vypnutí možné, protože by upevňováním plátna došlo k jeho poškození.
bez napínání
Tento případ nastal i u krásné a jemné malby baletky, kterou autorka malovala na volné nevypnuté plátno. Malba proto sahá až do kraje plátna, které je navíc výrazně zvlněné.
Rozhodli jsme se nepravidelných okrajů i nerovností na plátně využít a z nevýhody udělat přínos. K obrazu jsme vybrali nádherný velice jemný italský rám v kombinaci voskové bílé a jemně patinovaného stříbra a celek jsme doplnili o zakázkově vyráběnou podkladovou paspartu v hrubém bílém povrchu. Volně na podložce se plátno může jemně vlnit a ještě více tím připomíná tutu sukýnku baletky. Výsledek je naprosto podmanivý.