paspartování a Pasparty
Podle encyklopedie je pasparta vyříznutý materiál, obvykle z tvrdého papíru, do jehož výřezu se vkládá obraz, který se následně vloží do rámu a zasklí a v obraze plní estetickou funkci.
Je to samozřejmě téměř pravda, až na to, že se ani zdaleka nemusí jednat o vyříznutý materiál, pasparta vůbec nemusí být vyrobena z papíru, obraz není nutné vkládat do jejího výřezu, není zapotřebí jí vždy zasklívat a v obrazech plní i mnoho dalších funkcí.
Pasparta je naopak velice mnohostranným pomocníkem v rámování, a je téměř nezbytností při rámování většiny obrazů na papíře, rámování grafiky a tisků a pomáhá obrazu nejen opticky vyniknout, ale pomáhá jej i ochránit před předčasným stárnutím.
Dvojitá pasparta
Rámování menších věcí na papíře často svádí k výběru úzkého rámu a tenké klasické pasparty – jedná se přeci o malou grafiku a ve velkém rámu či široké paspartě by se úplně ztrácela…
Ve skutečnosti je jen máloco více vzdáleno od pravdy. S rozmyslem zvolené rámování a pasparta pomohou obrázek vyzdvihnout na vyšší úroveň a ukážou jej ve zcela jiném světle. Velice efektivním designovým pomocníkem je v tomto směru kombinace široké pasparty a spíše užšího obrazového rámu.
Každé rozhodnutí je ale něčím vykoupeno, v případě této malé grafiky by barevně ladící pasparta v tmavých odstínech vytvářela příliš velkou temnou plochu, světlá pasparta by v tomto spojení působila zbytečně ploše.
Ideálním řešením je proto jejich kombinace a použití tenkého proužku tmavé pasparty pro lepší barevné propojení s tiskem a doplnění prostoru o širokou světlou paspartu, která celek rozjasní a dá mu skvěle vyniknout.
Rámování grafiky
Pasparta s více výřezy
Pasparty mohou mít obvyklé obdélníkové, ale i oválné, kruhové a jiné výřezy, samozřejmě mohou mít i více výřezů, tedy více okének na více obrazů. Díky tomu je pasparta mimořádně vhodná při rámování více obrazů na papíře či fotografií. V jediném rámu vše vypadá velmi dobře a elegantně.
A pokud je třeba zarámovat malé obrázky, navíc v sudém počtu, je možné si s výběrem rámování i jejich rozložením v rámu hezky pohrát. Skvělé byly i malé tisky významného digitálního výtvarníka Ray Caesar, jehož dílo je ale v Praze téměř neznámé a v rámařstvích se tedy objeví jen zcela výjimečně.
Přestože se jedná jen o malé kartičky, jsou barevně i motivem velmi výrazné. Vyrobili jsme pro ně tedy hlubokou muzeální paspartu s širokým šikmým výřezem a šesti okénky. Všechny kartičky jsou díky tomu umístěny vedle sebe, mají dostatečnou pozornost i bohatě prostoru. Použili jsme navíc i výrazný ornamentální rám v zaprášené černé barvě s ornamentem, který dále podtrhuje „surreálnost“ obrázků.
Rámování grafiky
Oválné pasparty
Aby obraz opravdu pěkně vyniknul, je při rámování obrazů občas samozřejmě zapotřebí použít jiný tvar pasparty než většinou používaný obdélník. Pasparta je ve skutečnosti velký karton, takže je svým způsobem jedno, do jakého tvaru se vyřízne a může mít tedy klidně i tvar oválu či kruhu. Pro kresbu brouka je ovál ideální, v tomto případě je navíc i asymetrický a je výrazně posunutý do horní části rámu, aby se výsledku ještě více přidalo na dynamice. Světlezelená pasparta skvěle ladí se subtilním rámem z přírodního dubu a společně pro jemniou kresbu vytvářejí zajímavé a neobvyklé zarámování.
Zakázková zlacená pasparta
Pro výstavu minerálů, obrazů a asambláží jsme ve Frameit rámovali dlouhou řadu nejrůznějších zajímavých objektů a pro mnoho z nich jsme vyráběli i zakázkové pasparty, aby dokonale ladily s vybraným rámováním.
K tomuto obrazu náhrobku byl zvolen výrazný ornamentální rám v zajímavém dokončení patiny připomínající rez a věkovitost kamene a kovu. Právě v kontrastu s luxusně působícím a tradičně ornamentálním rámem je tento efekt mimořádně působivý.
Aby byl celek dokonale sladěný, vyrobili jsme dvojitou paspartu, která byla ručně vyzlacena a následně patinována do výrazného starobylého vzhledu díky kterému s rámem tvoří zcela jednotný a harmonický celek.