paspartování a Pasparty
Podle encyklopedie je pasparta vyříznutý materiál, obvykle z tvrdého papíru, do jehož výřezu se vkládá obraz, který se následně vloží do rámu a zasklí a v obraze plní estetickou funkci.
Je to samozřejmě téměř pravda, až na to, že se ani zdaleka nemusí jednat o vyříznutý materiál, pasparta vůbec nemusí být vyrobena z papíru, obraz není nutné vkládat do jejího výřezu, není zapotřebí jí vždy zasklívat a v obrazech plní i mnoho dalších funkcí.
Pasparta je naopak velice mnohostranným pomocníkem v rámování, a je téměř nezbytností při rámování většiny obrazů na papíře, rámování grafiky a tisků a pomáhá obrazu nejen opticky vyniknout, ale pomáhá jej i ochránit před předčasným stárnutím.
Oválné pasparty
Aby obraz opravdu pěkně vyniknul, je při rámování obrazů občas samozřejmě zapotřebí použít jiný tvar pasparty než většinou používaný obdélník. Pasparta je ve skutečnosti velký karton, takže je svým způsobem jedno, do jakého tvaru se vyřízne a může mít tedy klidně i tvar oválu či kruhu. Pro kresbu brouka je ovál ideální, v tomto případě je navíc i asymetrický a je výrazně posunutý do horní části rámu, aby se výsledku ještě více přidalo na dynamice. Světlezelená pasparta skvěle ladí se subtilním rámem z přírodního dubu a společně pro jemniou kresbu vytvářejí zajímavé a neobvyklé zarámování.
5 POHLEDNIC rámovaných v jedné paspartě
Nezoufejte, pokud nemáte žádný obraz, který by se podle vás dal zarámovat. Zarámovat se dá vlastně cokoli, a když se to udělá pořádně, bude to na stěně vypadat naprosto úžasně a dělat mnohem větší radost než neosobní obrazy, byť v líbivém rámu, odněkud obchodního domu.
V tomto případě je v jediném rámu pět moderních černobílých pohlednic od jediného autora a tvoří tak krásný obraz – koláž. Pohlednice jsou v moderním černém rámu a všechny jsou umístěné v jediné paspartě.
Pasparty mohou mít i více výřezů, v tomto případě jich je pět, paspartová „okénka“ navíc nejsou stejně velká. Samotný paspartovací karton je rovněž velmi zajímavý - bílá vrchní vrstva je položena na černém jádru pasparty a díky tomu má černý šikmý výřez. Ten zarámovanému obrazu dodává výjimečnou dynamiku a nabíjí jej velkou energií.
Kreativní paspartování
Ačkoli je ochranná funkce paspart pro obrazy na papíře zcela nepochybná a mimořádně důležitá, kvalitní paspartování je možné velice šikovně využít k optickému vyzdvižení a podpoření jednotlivých detailů obrazu či barev.
Paspartování je v tomto ohledu o to účinnější, že je možné různé pasparty mezi sebou téměř libovolně kombinovat, překrývat a vrstvit. Není tedy nutné využívat celé barevné plochy, ale třeba jen poměrně úzkého proužku.
Obvyklou papírovou dekorativní paspartu i většinu archiválních paspart si lze jednoduše představit jako poměrně tlustý bílý karton s tenkou barevnou vrstvou na povrchu. Při šikmém vyříznutí pak výřez pasparty má krásný zešikmený bílý proužek okolo samotného díla a teprve poté následuje barevná vrstva. Jakmile se pasparty vrství, je tedy možné dosáhnout zajímavého efektu, kdy se téměř pravidelně střídají bílé linky jádra pasparty s tenkými proužky barvy.
Plně jsme to využili při orámování serigrafie Adolfa Borna, kde vrstvení paspart v barvách korespondujících s tiskem pomáhá podtrhnout jeho živé barvy. Zvolili jsme moderně zpracovaný sytě červený rámeček s jemnými barokizujícími ornamenty, který tvoří působivý kontrast k Bornovým typickým postavičkám. Toto spojení dodává dílu moderní a zároveň nadčasový vzhled.
Klíčovou roli zde hraje trojice paspart. Spodní dvě, v sytých tónech červené a zelené, ladí s barvami tisku, zatímco svrchní pasparta v delikátním světle krémovém odstínu zjemňuje přechod k rámu a dodává obrazu hloubku.
Adolf Born