Pasta Oner

Pasta Oner (* 28. prosince 1979, Trenčín), vlastním jménem Zdeněk Řanda, je český grafik, malíř, a sochař.

Malbě se věnuje od útlého věku tří let, když barevnými voskovkami, k nemalé radosti svých rodičů, vyzdobil svůj pokojíček. Vášeň pro mural art a graffiti mu ale zůstala a teprve pozvolna se jeho díla posouvala z „obvodových zdí“ galerií na jejich stěny…

Pasta Oner je jeden z nejznámějších představitelů graffiti scény, popartu i cartoonu a to nejen u nás. Saatch Art jej staví po bok nejvýznamnějších legend street artu a s nadhledem jej nazývá Michelangelem 21. století. Především je však autorem, který se zřejmě ničeho nebojí a už vůbec se nebojí provokovat, ironizovat a odhalovat současný nablýskaný svět v jeho pravé podobě.

Rámování plakátů

Ačkoli je Pasta Oner dnes známý především pro svá plátna a velkoformátové malby ve veřejném prostoru, srdce většiny lidí si získal hlavně díky svým pracím na papíře. Navazuje totiž na své dávné předchůdce, kteří se snažili svá výzanmná a téměř nedostupná díla pomocí uměleckého tisku zpřístupnit i širší veřejnosti. Sesvou snahou je mimořádně úspěšný a lidé nejen v Praze jeho serigrafie a digitální tisky milují. Právě touto svou schopností přivést tolik mladých lidí zpět k umění si získal i nás. 

Rámování jeho serigrafií a plakátů si ve Frameit proto užíváme a vždy se těšíme, až dorazí nová barevná varianta a dostane zcela nový kabátek. Vždyť je tolik možností, jak zarámovat jeho vtipné a hravé popartové tisky…

Pasta Oner - rámování tisků a plakátů

Chtěli byste mít Váš tisk Pasty Onera zarámovaný stejně?

Ve Frameit nás vždy potěší, když slyšíme, že se Vám naše práce a reference líbí, koneckonců by to potěšilo každého rámaře. Jenže jsme si všimli, že když se Vám nějaké rámování obrazu líbí, často byste ten váš chtěli mít zarámovaný úplně stejně. Ale proč? U nás najdete několik tisíc obrazových rámů a paspart, z nichž se alespoň několik set na obrazy Pasty Onera báječně hodí a byla by škoda mít váš obraz zarámovaný úplně stejně, jako někdo jiný...

Volba zarámování dokáže skvěle odrazit vaši osobnost a duši a byla by škoda to nevyužít. A že se bojíte, že se vám nepodaří nic vybrat? Vůbec ničeho se nebojte, my vás nenecháme na holičkách a sami pro vás připravíme různé způsoby, které by se vám mohly líbit a společně se pak propracujeme k tomu, co se vám bude líbit a bude i vyhovovat cenou rámování.

Zastavte se proto s obrazem či plakátem u nás a společně vyberme zarámování, které třeba nebude vůbec nikdo jiný mít. V zakázkovém rámování obrazů to totiž není vůbec žádný problém. Rámařství Frame it najdete v Praze 7, takže je „za rohem“ skoro pro každého…

Pasta Oner, Tell me all about your silly little habits, serigrafie, 50 x 70 cm, 2020

Barevný plakát Tell me all about your silly little habits patří vůbec mezi nejoblíbenější serigrafie Pasty Onera a tak se v různých barevných variantách také velmi často u nás objevuje k zarámování. Když už trváte na moderním prostorovém rámování do hlubokého bílého rámu s 3D efektem, vždy se snažíme vybrat alespoň jiný odstín podkladových paspart. I když jsme tento obraz v modré variantě rámovali třikrát, vždy se odlišuje alespoň odstín pasparty, tentokrát jsme zvolili tmavomodrou paspartu s jemnou povrchovou strukturou.



Kde nás najdete



luxusní rám

Pasta Oner, I think being alone can be a very beautiful thing, serigrafie, 66 x 46 cm - Myslím, že nejoblíbenější způsob rámování Pasty Onera je u našich zákazníků v Praze stále prostorové rámování do minimalistických galerijních vitrín s 3D efektem. V závěsu hned za ním ale následují výrazné rámy stylu moderního baroka s ornamenty, které mohou být z klasických řezaných lišt, ale pro náročné zákazníky máme i úžasnou nabídku luxusních zakázkových modelových rámů mezi které patří i tento nádherný bílo zlatý rám s ornamentem akantu.



Luxusní rámy

minimalistický Moderní rám

Pasta Oner, Last day in Paradise, Serigrafie, 50 x 70 cm

Minimalistické rámování v jednoduché bílém kazetovém rámu s 3D efektem a bílou paspartou.



Při rámování obrazů Pasty Onera mnozí zažívají určitý vnitřní boj, zda být věrní stylu a zarámovat svou serigrafii hravě, či raději sáhnout po osvědčené klasice, která je tak často vidět v galeriích. Většinou je třeba zvážit, kolik prostoru obraz bude mít a zda musí zapadnout mezi jiné obrazy.

Rozhodnutí pověsit si doma takto výrazné a polarizující dílo navíc často vyčerpá odvahu majitele natolik, že dá před výrazným „popartovým“ a cartoon rámováním raději přednost klidnější jistotě.

Obraz v tomto jednoduše pojatém rámování vypadá stále báječně, ale je o něco menším solitérem a stává se z něj spíše "týmový hráč", který dobře zapadne mezi ostatní obrazy v interiéru.

Glamour kazeta

Pasta Oner, I think being alone can be a very beautiful thing, serigrafie, 66 x 46 cm

Pasta Oner se ve svých dílech snaží nastavit zrcadlo společnosti a ironizuje v něm náš aktuální svět bohatství, luxusu a reklamních klišé.

Proč se tedy při výběru rámování držet zbytečně při zemi a zcela se neoddat stejné myšlence? I původně jednoduše působící kazetový rám se doplněním o zlatou glamour paspartu rázem stane výkladní skříní.

Aby rámování bylo perfektní a nic obraz nerušilo, je použito samozřejmě kvalitní plně antireflexní sklo s UV filtrem. Díky 3D efektu rámování do galerijní kazety se obraz nad svým zlatým podkladem zdánlivě volně vznáší a jen na něj vrhá svůj stín…


Kazetové rámy

Luxusní a hravý zakázkový rám 

Pasta Oner, Give us cash - We are pretty, barevná serigrafie na papíře, 50 x 70 cm, 2021



Zakázkové rámy

Ať mi nikdo neříká, že by se tisky Pasty Onera měly rámovat do jednoduchých lišt a minimalistických rámů, že prý v nich lépe vyzní… ale kdež! To je naopak spíše potlačí. Aby se obrazy Pasty Onera mohly plně rozvinout, potřebují naopak pořádný „kopanec“, který je zdůrazní, podpoří jejich náladu i náboj, podpoří rozpory v nich skryté a umocní celkový dojem.

Ano, nudní patroni, lidé bez fantazie, milovníci průměrnosti a konvencí by s tím asi mohli mít trochu problém a raději by sáhli po tenké černé nebo bílé liště, ale ti si domů zase asi domů nebudou kupovat Pastu Onera…

Pro tisk „Give Us Cash We Are Pretty“ jsme tentokrát vyrobili unikátní rám, který je v tomto provedení v Praze úplně první. Jedná se totiž o zakázkové splynutí tradičně tvarovaného ornamentálního rámu s neobvyklou růžovou barvou a zlatem. Díky zvolenému rámování má obraz zcela nový náboj a vypadá opravdu naprosto působivě nejen na fotce, ale hlavně ve skutečnosti.

Pasta Oner, I´m the only

Pasta Oner, I´m the only.....(blue), serigrafie, 50 x 70 cm

Vždycky si říkám, proč se pro plakáty a tisky Pasty Onera vůbec prodávají ty nesmyslné a doopravdy „nijaké“ tenké černé a bílé rámečky, které s výraznými barvami a motivy Pasty vůbec nedokážou držet krok. Nakonec je to ale vlastně dobře, protože se Pastovy plakáty v mnohých online galeriích a aukčních portálech právě v těchto rámech prodávají a končí pak u nás v Praze k pořádnému zarámování…

K modré verzi plakátu I´m the only, která se k nám k zarámování dostala s celou sbírkou zakoupenou v pop-up shopu, jsme se rozhodli dát jiné rámování než k ostatním plakátům, které byly pojaty oblíbeným moderním prostorovým rámem s 3D efektem.

Poměrně konvenční a klidné bravy a nádherný motiv jako by si říkal tradičně pojaté a mírně přehnané rámování, které působí elegantně, ale zároveň je velmi neotřelé a vtipné. Klasicky tvarovaný ručně zlacený italský rám Frameit BELLANTE je doplněný o tmavomodrou paspartu a plnohodnotné antireflexní sklo s UV filtrem, které působí, jako by na plakátu snad ani nebylo či bylo neviditelné.

Jak postupovat, až si třeba na pop-up shopu koupíte serigrafii Pasty Onera?

Ať už si svou serigrafii pasty Onera budete kupovat v Pop-Up shopu, nebo někde v galerii, váš tisk bude úplně nový a nebude zapotřebí ho po dodání kontrolovat, nebuďte zvědaví a nechtějte se s ním doma hned pochlubit. Nechte ho zkrátka hezky uložený v tubusu až do okamžiku, kdy se jej rozhodnete zarámovat. Tedy pokud se jej budete chystat zarámovat v dohledné době, nebo i pokud jste jej koupili jako investici pro další prodej.

Ptáte se proč? Je to jednoduché, doma si toho ani nemusíte všimnout, ale jakmile serigrafii budete doma vyndávat z role a na stole rozbalovat, téměř jistě ji jemně pomačkáte a polámete vlákna papíru. Obvykle stačí i jen jemný stisk, který si ani neuvědomíte a je to - papír je zkrátka velice citlivý a nic neodpouští. Může se to zdát jako maličkost, ale jen do okamžiku, kdy obraz bude v rámu. Tam se při pohledu zepředu vše ukáže a tyto zdánlivě malicherné vady vás budou velice rušit.

Zastavte se proto s obrazem tak jak je v tubusu do rámařství. Ať již půjdete k nám do Frame-it.cz, nebo kamkoli jinak v Praze, všichni rámaři vám rádi pomůžou serigrafii citlivě a bez poškození vyjmout vybrat vhodné rámování.

Pokud byste serigrafii ale snad neměli v úmyslu v nejbližší době rámovat ani prodávat a prostě ji jen chcete bezpečně uložit, pak by v ideálním případě měla být opatrně rozvinutá a uložená na ležato do desek z kvalitního nekyselého papíru. Jinak by si totiž tisk „zapamatoval“ srolovaný tvar a bylo by těžké jej někdy v budoucnu narovnat. Je to důležité i tehdy, když byste tisk neměli v plastovém tubusu, který Pasta Oner nyní používá, ale v kartonové roli či lepenkové krabici, protože by jej kyselý papír z obalu mohl popálit.

Tři serigrafie Success is the best revenge s oblíbeným motivem žvýkaček pocházejí z různých edic. Bílo-modré jsou již z roku 2019, obě další pak z edice pro úspěšný Pop-up shop z roku 2022. Všechny tři jsou i odlišným způsobem zarámovány. Pro nejstarší žvýkačky jsme využili oblíbený způsob rámování do 3D prostorového rámu v bílé barvě v kombinaci s šedou paspartou, který se pro takto velké tisky využívá poměrně ojediněle. Pro obě novější serigrafie jsme pak použili metodu adjustování bez paspartování přímo do rámu. Černo-zelená varianta má krásný moderně pojatý zlacený rám, modro-růžová pak zcela minimalistický a technický stříbrný hliníkový rám.



Speciální sklo



Neobvykle zarámovaný tisk God saves, we spend

Pasta Oner, God Saves, Serigrafie, 50 x 70 cm

Nádherný a mimořádně výrazný rám s barokizujícím ornamentem a přitom téměř klasicistní barevností kombinující modrou se stříbrem je něco v Praze zcela neobvyklého. U ornamentálních rámů se většina rámařů omezuje na obvyklé a časem ověřené barevnosti, převládají tedy zlaté, stříbrné, případně bílé a černé. Jenže jen proto, že se něco dělá obvykle, vůbec neznamená, že se to tak musí dělat stále…

Tenhle obraz Pasty Onera je ve skutečnosti zarámován dokonce hned s několika neobvyklostmi. Vedle barevnosti rámu je to i použití pasparty, která u takto širokého a výrazného rámu není nutná. V praxi se tedy tento rám, ať už v jakékoli své barevnosti, využívá spíše přímo na obraz bez paspart.

Dalším nezvyklým prvkem je pak zakázková adjustace prostorovým 3D způsobem s levitujícím obrazem mezi paspartou a sklem. Ne že by tento způsob samotný byl snad nějak neobvyklý, nicméně se pro něj ve většině případů využívají hluboké tzv. vitrínové, či kazetové rámy, které mají dostatečný prostor a tento způsob zarámování je bezproblémový. Podstatně mělčí klasický rám jsme museli prohloubit, aby se i do něj levitující obraz vešel.

Samotné použití stříbrné pasparty pro nás zase až tak neobvyklé není, takže ho není nutné již vlastně ani zmiňovat a použití archivální podložky, nekyselých lepidel a antireflexního téměř neviditelného skla jsou pro nás standardem. Tento nádherný rám by samozřejmě rovněž mohl být i v obvyklých barvách, ale my rádi děláme věci neobvyklé. Proto jej vedle světlomodré můžete vidět ještě i jako růžový a pokusím se jej někdy ukázat i na obraze Pasty Onera.

Pasta v Modré

Svět Pasty Onera je plný barev, stejně barevné jsou jeho obrazy i grafiky a není žádný důvod, proč by takové nemělo být i rámování jeho děl… Nemusí to ale hned znamenat, že je třeba volit pestré a přehnaně „divoké“ rámy, či zbytečně dětsky působící rámování. Stačí moderní rám doplnit o barevnou paspartu či jiný barevný detail a výsledek se díky tomu posune opět o další úroveň výš. Každý z těchto tří sítotisků je v identickém rámu, ale má odlišný odstín modré, který nejlépe ladí s obrazem a zdůrazňuje jeho vlastní barevnost.



Barevné rámy

Václav Havel 3x jinak

Když se v listopadu 2013 objevila speciální titulní strana světoznámého módního časopisu Vogue k výročí sametové revoluce 17. listopadu, strhla se v malém českém rybníčku hotová mela. Na titulce je totiž Václav Havel s obličejem potetovaným nejrůznějšími symboly a slovy jako Olga, Svoboda apod. Tenkrát to spoustu lidí zvedlo ze židlí a vyvolalo řadu nesouhlasných reakcí, protože lidé tento obrázek považovali za znevažování odkazu prvního porevolučního prezidenta. Osobně si myslím, že by se tomu Václav Havel od srdce smál, ale to už je jiná pohádka.

Všechny tyto předsudky a negativní reakce totiž byly zřejmě rychle zapomenuty a serigrafie Václav Havel se rychle stala jednou z nejoblíbenějších, nejvyhledávanějších, nejvíce prodávaných na aukčních portálech i nejčastěji rámovanou. Již se samozřejmě vůbec nejedná o původní edici 89 ks - od té doby vznikla spousta různých barevných mutací a nových edicí a vůbec mě nepřekvapí, když se i letos objeví nová.

Díky tomu u nás ve Frame it.cz mohli postupně zarámovat snad všechny barevné varianty této serigrafie a využít k tomu různé koncepce a způsoby rámování. Stejný obraz tak může působit zcela jinak a hodit se do úplně jiného interiéru. A abychom si to nezjednodušovali, upustíme od všech možných barevných kombinací rámů a paspart a zůstaneme u jednouché klasické černé. Tedy to bude 3 x Václav Havel v černé.

Pro pop-art se samozřejmě skvěle hodí až přehnaně ornamentální leskle lakované rámy, které dílo posunou do ještě absurdnějšího světla. Vlastně nevím, zda se tento přístup k rámování dá přehnat – skoro se zdá, že čím „šílenější“ rámeček je, tím lépe. Díky výraznému rámování odpadá i nutnost používání paspart, z designového pohledu jsou již zcela nadbytečné.

Přesto je pasparty možné a vhodné používat při méně dominantních rámečcích. Krásný ornamentální rám s krásnou prachovou patinou v odstínu kostní černi s tmavě grafitovou paspartou vytvářejí tradičnější, ale přesto výrazně elegantní a dostatečně nepřehlédnutelnou kombinaci. Zajímavé mimochodem je i to, že v tomto případě se nejedná o běžnou číslovanou serigrafii, ale o autorský tisk (tisk mimo náklad) z roku 2019-

Pro Pastovy obrazy typické použití paspart je pak prostorové rámování do hlubokých vitrínových rámů s 3D efektem. Zní to až téměř krkolomně, ale jedná se o moc pěkné a moderní rámování, kdy se obraz zdánlivě volně vznáší nad podkladem a není ničím omezen. Díky černočerné kombinaci je prostorový efekt velice silný a zdá se, jako by se Havel vznášel nad černou dírou.







neobvyklý rám na plakát

Pasta Oner, Dear past thank you for all the lessons, barevná serigrafie na papíře, 50 x 70 cm, 2019

Rozhodně se nedá tvrdit, že by plakát „Dear past thank you for all the lessons“ patřil mezi ty v Praze méně obvyklé či oblíbené a naopak se bezesporu řadí mezi cca 10 nejoblíbenějších tisků v Praze, které se k nám do Frameit.cz dostávají k zarámování.

Ke všem jsme vybírali tolik různých rámů – od jednoduchých hladkých lakovaných rámů v černé či bílé, přes hluboké kazetové rámy s 3D efektem i oblíbené novo barokní ornamentální rámy až po exkluzivní zakázkové modelové rámy, které jsou kompletně ručně vyráběné, že by se dalo téměř říci, že jsme viděli již skoro všechny možnosti a vše je v mezičase již obvyklé.

Přesto zcela zřídka používaný moderní plochý rám s dekorem listí Monstery a Filodendronu v tmavozelené barvě je ale stále netypický a výjimečný tak, že by se jeho exempláře v Praze daly spočítat dost možná na prstech jedné ruky a to nejen na obrazech Pasty Onera, ale i všech dalších použitích. Když o tom tak přemýšlím, v ostatních případech je tento rám použitý na zrcadlech, protože ve skutečnosti je natolik výrazný, že jen málo autorů a obrazů by s ním dokázaly držet krok a nezaniknout v jeho výrazném dekoru.

Plakát „Dear past thank you for all the lessons“ v tomto zarámování ale vypadá báječně a velice pěkně s ním ladí. I tak se ale bojím, že je tato adjustace jen pro velmi odvážné a Praha proto tento rám s listovím na obraze Pasty Onera hned tak opět neuvidí.

A už jen pro úplnost uvádím, že protože je použitý rámeček velice široký, vynechali jsme tentokrát paspartu, aby se zbytečně nezvětšoval rozměr a pocit „plochy“, který by jinak celek mohl evokovat.

Designová zrcadla

Kolik stojí rámování obrazů Pasty Onera

Pasta Oner, Dear future I´m ready now, Serigrafie, 50 x 70, 2019

Kolik stojí zakázkové rámování plakátů, tisků a obrazů na papíře ani zdaleka neurčuje jen samotný rám jako je tomu například u pláten. Ve skutečnosti je rozhodující celkový způsob rámování, kvalita zvolených paspart i podkladů a především pak druh skla, se kterým je dílo rámováno. Cena samotného rámu proto může činit i výrazně méně než polovinu částky za celé rámování.

Nedá se sice říct, kolik rámování stojí, přeci jen je příliš mnoho možností a proměnných, důležité je ale mít na paměti, že při troše rozmyslu, je možné mít za „stejné peníze mnohem více muziky“

Díky tomu je možné zvolit i mnohem kvalitnější a hezčí rám, aniž by bylo třeba platit o mnoho víc. Nezajímavé rámování do levného a jednoduchého hliníkového rámu s paspartou může ve výsledku vyjít na podobnou částku jako rámování do krásného a zajímavého rámu bez pasparty.

Obrazům Pasty Onera navíc výrazné rámování velmi sluší, více je totiž zdůrazní a ještě výrazněji posílí hravý vzhled a styl pop-art. Zatímco v tenkém hliníkovém rámečku by se jednalo jen o nevýrazný a lehce přehlédnutelný plakát, s výrazným ornamentálním rámem, který v sobě snoubí tradiční barokní ornamenty s moderním bílým lesklým lakem, se jedná o stylové a nepřehlédnutelné rámování, které se hodí do moderního i klasičtějšího interiéru a obraz rozhodně nikdo nepřehlédne.



Rámování plakátů



pop art

Pasta Oner, Dear past thank you for all the lessons, Serigrafie, 50 x 70 cm

Při rámování obrazů nejsou téměř žádná omezení a při rámování pop artu, street artu a caroonu žádná omezení být nemohou, bylo by to zcela proti smyslu a filozofii těchto děl.

Není proto vůbec žádný důvod, proč si při rámování nepohrát a nepopustit uzdu své fantazii. Není tedy ani žádný důvod rámovat stylem, který se očekává, do jednoduchých a minimalistických rámů, které sice nikoho neurazí, ale přiznejme si to, nikoho ani nenadchnou.

Rozpor ukrývající se v obrazech Pasty Onera, oslava a zároveň zatracení současné společnosti, dokonale vynikne, když je podpořený až téměř rámováním, které by jinak bylo typické pro mohutná zrcadla, klasické obrazy na plátně a zámecké prostory.

& glamour

Pasta Oner, Last day in Paradise, Serigrafie, 50 x 70 cm

Jednou z nejskvělejších možností, jak zarámovat pop artový obraz je zvolit výrazné rámování v glamour stylu moderního baroka. Kombinace tradičních a lety ověřených ornamentů s moderně pojatým povrchem dokáže myšlenku pop artu velmi účinně zdůraznit.

Při rámování obrazu Last day in Paradise v modro šedé kombinaci jsme proto zvolili zdánlivě klidný černý rám, který ale svým spojením tradičního akantového ornamentu s vysoce leštěným černým lakem dodává obrazu eleganci a hravost. Protože všeho moc škodí, je rám doplněn o šedou archivální paspartu, která působí uklidňujícím dojmem a obraz s obrazem jej účinně a nenásilně propojuje.

Pasta oner Havel 

Původní barevná verze tisku Havel Pasty Onera z roku 2019 publikovaná na obálce Vogue je stejně asi úplně ta nejhezčí, i když právě tenhle plakát k rámování dorazí jen zřídka. Tentokrát Havel dostal tradičně pojaté rámování evokující statnický portrét z devatenáctého století. Rám je bez pasparty, ale jinak s veškerými muzeálními a archiválními komponentami, aby rámovaný obraz dlouho vydržel ve skvělé kondici a neohrožovalo jej ani UV záření ani kyselé prostředí.



Muzeální sklo

Elegantní rámování

Pasta Oner, Success is the best revenge, serigrafie, 70 x 100 cm

Úspěch pro nás znamená dobře zarámovaný obraz, pro jehož rámování jsme použili jen kvalitní archivní materiály a který vypadá tak dobře, že bychom si ho klidně pověsili sami.

Mezi takové obrazy patří i velký tisk Success is the best revenge v tmavomodré variantě. Pro někoho možná trochu překvapivě vynikne tento tmavomodrý obraz na hlubokém černém podkladu, který je jen mírně kontrastní, ale přitom velmi elegantní. Celek doplňuje uhlazený nižší prostorový rám v odstínu stříbra, jenž odpovídá barvě tisku.

Jak zarámovat tisky Pasty Onera pro další prodej?

Pasta Oner, For Those Who Came From Nothing, serigrafie, 50 x 70 cm, 2021

Co naplat, mnozí využívají prodejní veletrhy a akce Pasty Onera, aby mohli obrazy koupit jako investici a mohli tisky později se ziskem prodat v galeriích či na aukčních portálech. Vždycky nám to sice trochu přijde škoda, myslíme, že člověk by vždy měl kupovat obrazy a tisky, které se mu opravdu líbí a případně je později opět prodávat, až když se třeba okoukají, nebo mu nic jiného nezbývá.

Když totiž ale někdo kupuje obraz s tím, že jej bude opět prodávat, má dvě možnosti, jak postupovat. Buď plakát ponechá v deskách či tubusu, nebo jej zarámuje. Obojí má výhody i nevýhody.

Tubusy a desky většinou bývají nepříliš kvalitní a mají velký podíl dřevoviny (ligninu), pokud v nich obrazy na papíře, tisky a plakáty zůstávají příliš dlouho, začnou kysnout a mají tzv. popáleniny od kyselin. Obrazy v tubusech se většinou neprodávají tak snadno jako zarámované obrazy, na druhou stranu to ale nejsou žádné náklady navíc.

Když se obrazy na papíře a plakáty zarámují do obyčejných rámů s obyčejným sklem, na podložku z MDF, sololitu či obyčejné strojní lepenky, stane se úplně to stejné, jako v tubusu, jenže obvykle ještě rychleji, protože se k poškození obrazu navíc přidává i poškození světlem. Na druhou stranu se zarámovaný obraz většinou lépe a rychleji prodává.

Nejlepším řešením proto bývá kvalitní rámování do nekyselých archiválních materiálů, které ale nebude zbytečně příliš drahé a příliš se neprojeví na prodejní ceně. Kvalitní rámování totiž neznamená automaticky i vysloveně drahé rámování. Kvalitní rámování znamená, že obraz nebude rámováním poškozen a bude mu lépe, než by bylo nezarámovanému dílu.

Serigrafie For those who came from nothing je zarámovaná rovněž kvalitními materiály a postupy – má plnohodnotné antireflexní sklo, archivální podložku a distanční vložku, která tisk odděluje od skla, nicméně nevyužívá pasparty, které by celek zbytečně zvětšovaly, není prostorová, což je vždy poměrně drahé a má zajímavý ale nepříliš drahý lesklý černý rám. Celek je přirozeně elegantní, široce přijatelný a univerzální, nepříliš drahý a bude se s největší pravděpodobností velmi dobře prodávat.



Muzeální rámování



Každý detail hraje roli

Pasta Oner, God saves, Serigrafie, 50 x 70 cm

V rámování obrazů není nic nevýznamné. Každá drobnost dokáže zcela změnit konečné vyznění rámovaného díla, zdůraznit jeho jinou část, barvu či náladu.

Jednou z možností, jak udržet spíše tradiční vzhled rámu a přesto rámování ozvláštnit a podpořit jednu z použitých barev, může být využití barevných akcentů uvnitř rámu.

V případě limitovaného tisku God saves, we spend jsme spojili tmavý černo-hnědý kazetový rám s tmavou paspartou do elegantní a nadčasové kombinace. Díky prostorovému 3D rámování se vytvořily prostory po vnitřních bocích kazetového rámu, které jsou vyplněné červenou barvou odpovídající obrazu. Rámování je díky tomu velmi klasické, ale při pohledu z boku probleskne červená barva na neočekávaném místě a donutí vás podívat se na obraz ještě jednou.

Tisky pasty onera milují Moderní 3D zarámování

Pasta Oner, Tell me all about your silly little habits, digitální tisk, 50 x 70 cm, 2020

Když se zákazníci rozhodují, jak zarámovat své obrazy a tisky od Pasty Onera, patří mezi nejoblíbenější způsob prostorové 3D rámování do hlubokých kazetových rámů, ve kterých se grafika téměř beztížně vznáší a nic jí neomezuje v rozletu.

Tento způsob rámování je opravdu nesmírně elegantní, moderní a nadčasový. Obrazy je možné udržet téměř minimalisticky čisté a jednoduché, či je možné pracovat i s různými barvami a jejich kombinacemi. V případě serigrafie Tell me all about your silly little habits je použitý jednoduchý ostrohranný rám v bílé matné barvě, který je doplněný o vnitřek v modré, která skvěle podtrhuje samotný obraz.

Stejný rám, jiná barva pasparty i pasty

Pasta Oner, Tell me all about your silly little habits, digitální tisk, 50 x 70 cm, 2021

Marná sláva, některé tisky Pasty Onera rámujeme mnohem častěji než jiné. Vůbec si nemůžu vysvětlit, čím to vlastně je. Samozřejmě Pasta některé motivy vydal několikrát v různých barvách, ale i některé jen jednou vydané motivy vidíme podstatě častěji, než jiné, které měly stejný počet vytištěných kusů. Proč tomu tak je? Bůh suď…

Tell me all about your silly little habits ale patří mezi ty hodně vydávané a zároveň i hodně rámované, alespoň tedy v Praze. Dost možná, že tenhle plakát si nechávají zarámovat hlavně sparťani, když originální mural měli od roku 2015 v Praze na Letné hned vedle stadiónu, vždy se ale při výběru rámu zapomeneme zeptat, takže to záhadou zůstane asi i nadále.

Tentokrát červená verze v oblíbeném 3D rámování v bílém prostorovém rámu stejném jako u předchozí modré varianty tisku je doplněný o padnoucí tmavě vínovou paspartu a opět vypadá skvěle.

Lesklý bílý pop-art rám

Pasta Oner, Tell me all about your silly little habits, serigrafie, 50 x 70 cm, 2021

Druhým obvyklým způsobem, jak vhodně serigrafie Pasty Onera rámovat, bývají naopak velmi výrazné, ornamentální až tak trochu přehnané rámy. Stejný obraz, ačkoli v jiném barevném provedení v takto výrazném rámování najednou vypadá úplně jinak, než hladký a jednoduchý prostorový 3D rám.

S výraznými rámy jsou obrazy ještě hravější a rozvernější, působí sice méně jako v galerii, ale o to více z nich dýchá styl Pop-Art. U této serigrafie jsme proto použili středně široký rám s tradičně pojatým ornamentem, ale v netradiční barvě bílého vysokého lesku. Rámování je doplněno o archivální podložku a muzeální distanční vložku, která zabraňuje dotyku obrazu s použitým antireflexním sklem.

Rámování Grafiky

Pasta Oner, Choose to be v neobvyklém rámu

Pasta Oner, Choose to be happy, sítotisk, 50 x 70 cm, 2020

Kdo se bojí, nesmí do lesa - platí i v rámování. Kdo se bojí, bude mít i tak výrazné obrazy jako jsou serigrafie Pasty Onera zarámované jen v jednoduchých, minimalistických až „nijakých“ rámech a sebere jim tak všechen jejich lesk a život. Kdo se ale hned tak něčeho nezalekne, může mít doma jedinečný a výrazný kousek umění, který zcela odpovídá stylu Pop-artu a původnímu záměru autora.

Při volbě jak nejlépe zarámovat obrazy a plakáty Pasty Onera, je vedle prostorových rámů s 3D efektem mimořádně vhodné vybírat velmi výrazné, až dokonce přehnané rámování. Výrazné ornamentální a opulentní rámy k obrazům stylu Popartu totiž skvěle ladí. Když se u nás ve Frame it objeví další plakát od Pasty Onera, jsme proto moc rádi, když můžeme zvolit právě výrazné rámování.

Serigrafie Choose to be happy je rámována právě do takovéhoto hojně zdobeného a téměř barokního zlatého rámu, který je zkombinován s šedou paspartou podporující barvy obrazu a výtečným muzeálním sklem s antireflexem a vysokou ochranou proti UV záření na úrovni cca 92%.

Celé rámování je díky tomu velmi efektní a působí jednotným dojmem. Obraz je navíc chráněn proti stárnutí a bude po dlouhá léta vypadat stále stejně dobře.

Stříbrné paspartování

Při moderním rámování obrazů, nejen plakátů a serigrafií Pasty Onera, se často využívají hladké hluboké rámy s prostorovým 3D efektem. Tyto rámy bývají většinou strohé, minimalistické a v jednoduchých barvách, o to větší váhu má v zarámovaném obraze vhodně zvolená pasparta. Různé kombinace mohou podtrhnout a zvýraznit zcela jiné barvy obrazu, jeho náladu i celkové vyznění. Metalická stříbrná pasparta pomohla vytvořit světlý a odlehčený glamour vzhled.



O paspartách

Proč by serigrafie a plakáty pasty onera nemohly mít Barevné a hravé rámování?

Pasta Oner, Grown up, Serigrafie, 50 x 70 cm

Přestože obrazy Pasty Onera bývají obvykle v moderních hlubokých a hladkých rámech, či stylu moderního glamour a moderního baroka, mohou stejně dobře vypadat i zarámované v barevných rámech.

Jeho obrazy i tisky jsou téměř vždy barevné a hravé a stejně barevné a hravé může tedy být i jejich rámování. Barevné rámy bývají ale naneštěstí velice často subtilní a úzké, jakmile se však zvolí dostatečně široký rám, není již nutné používat dodatečnou paspartu, celkové vyznění se zjednoduší a zpřehlední a obraz ve výsledku působí barevným a hravým, ale zároveň i dospělým, dojem.



O barevných rámech

3x jiné rámování pasty onera

Pasta Oner, Last day in Paradise, Serigrafie, 50 x 70 cm

Nic naplat, rámování opravdu dokáže zázraky. I když je samozřejmě přehnané, že by rám dělal obraz, přesto různé styly rámování mohou vyznění díla zcela změnit, v některých případech úplně potlačit a jindy vyzdvihnout.

Protože se obrazy Pasty Onera velmi dobře prodávají, samozřejmě se u nás k zarámování objevují stejné serigrafie víckrát, či alespoň jejich různé barevné edice. Většinou nechceme opakovat rámování, které jsme dělali pro jiného zákazníka, vždyť možností je tolik, že žádné dva obrazy nemusí být stejné – ani dva lidé koneckonců nejsou zcela stejní.

Díky tomu ale zase vidíme, jak různé rámy, barvy pasparty a styly rámování vždy vykouzlí téměř úplně nový obraz.



Rámování Tisků a Grafiky



Pasta Oner - rámování a prodej serigrafií a plakátů

Na letošním velice úspěšném Pop Up Shopu Pasty Onera se prodala spousta serigrafií s novými i staršími oblíbenými motivy. Ale ne každý, kdo si plakát koupil, si jej kupoval pro sebe; mnoho zákazníků v něm vidí především investici a plánuje jeho další prodej. Často se ve Frame-it.cz proto následně setkáváme s dotazem, zda je lepší prodávaný obraz zarámovat, nebo jej ponechat tak jak je.

U většiny obrazů, které se připravují pro prodej a do aukcí, je samozřejmě lepší vybrat vhodné rámování, protože zarámovaný obraz se vždy rychleji a lépe prodává. Na druhou stranu ale rámování již nijak výrazně nezvyšuje cenu prodávaného obrazu.

Cena vkusného a kvalitního rámování může být poměrně vysoká a v případě plakátů Pasty Onera bude i výrazně převyšovat původní pořizovací cenu na Pop Up Shopu. Kvalitní rámování by tak mohla být investice, která se při prodeji již nevrátí.

Pokud by se ale rámovalo do nekvalitních materiálů, skel a rámů, může to obraz nevratně poškodit a to by mohlo následný prodej zcela zhatit, či výrazně snížit cenu tisku. Pokud tedy plánujete Vaše plakáty a serigrafie Pasty Onera opět prodávat, raději je uložte do pevných kvalitních desek, aby se nepolámaly a nezmačkaly a nechte rámování až na jejich novém majiteli. Nezapomeňte, že nechávat plakáty, tisky a serigrafie v původních tubusech dlouhodobě není vhodné.



Jak relativně levně zarámovat Pastu Onera

Pasta Oner, I am afraid I told a lie (žlutá varianta), serigrafie, 50 x 70 cm, 2021

Loňský i letošní roky byly pro Pastu Onera velice úspěšné jak v pořádání výstav, tak i v prodeji. Prodala se a opravdová spousta obrazů a tisků a snad polovina se u nás musela zarámovat. Jinak si to nedovedu vysvětlit. Pasta Oner byl u nás v Praze určitě zdaleka nejvíce rámovaný autor, některé obrazy se objevovaly častěji, některé jen řidčeji.

Mezi méně často rámované obrazy patří i žlutá varianta obrazu I am afraid I told a lie. Aby se to ale vyrovnalo, je naopak zarámovaná v rámu, který patří mezi ty nejčastěji používané. Středně široký zajímavě ornamentální rám ve vysokém lesku k serigrafiím Pasty „sedí“ jako ulitý a navíc není nijak drahý a patří spíše mezi levné rámy.

Přijatelné ceně navíc pomáhá i celkový rozměr zarámovaného tisku. Poněvadž se v tomto případě nepoužila pasparta, celkový rozměr obrazu se výrazně zmenšil a mohla klesnout cena za kvalitní antireflexní sklo s UV filtrem.

Výsledkem je nádherný a efektní obraz, který se díky nižší ceně za rámování hodí nejen jako skvělá dekorace do interiéru, ale s největší pravděpodobností se bude případně i později dobře prodávat.

Pasta Oner - Success Is the Best Revenge

Pasta Oner, Success is the best revenge, serigrafie, 70 x 100 cm

Vlastně nevím, jestli je právě v Praze tak důležitý úspěch, nebo pomsta, nebo snad žvýkačky, ale Success is the best revenge ve všech svých barevných variantách rozhodně patří k nejčastěji rámovaným obrazům Pasty Onera.

Mám pocit, že jsme rámovali snad již všechny barevné varianty tohoto obrazu, rámovali jsme s paspartami i bez paspart, do prostorových rámů s 3D efektem, i jednoduchých hranolů, do minimalistických hliníkových rámů i do výrazných ornamentálních rámů.

Většinou při výběru rámů na obrazy Pasty Onera upřednostňujeme výrazný, až přehnaný způsob zarámovaní. Vlastně je to způsob, který by upřednostnil i Pasta Oner sám. Právě jako bylo vybráno i pro tuto verzi tisku Success is the best revenge. Plakát jsme zarámovali do impozantního barokizujícího rámu s jemným květinovým ornamentem v barvě červeného zlata s červenou linkou a jemnou patinou. K obrazu rámování skvěle ladí, je velmi nadnesené a umocňuje myšlenku i styl obrazu.



Blondelové rámy



Jak zarámovat plakáty Pasty Onera bez pasparty.

Pasta Oner, I Think Being Alone Can Be A Very Beautiful Thing, Serigrafie, 50 x 70 cm, 2019

Pasparta, tedy ten bílý, černý, nebo barevný karton, který se obvykle používá okolo obrazů na papíře má v rámování obrazů svojí důležitou technickou i estetickou funkci. To ale vůbec neznamená, že by se pasparta při každém rámování musela opravdu používat.

U většiny rámů větších rozměrů, které se kupují na daný rozměr v obchodních domech s nábytkem a interiérovými dekoracemi se koneckonců obvykle počítá jen rozměr díla a s paspartou se ani nepočítá. Často jsou právě tyto ať již dřevěné či kovové a hliníkové rámy díky jejich dostupnosti a nízké ceny upřednostňovány. Tyto rámy jsou ale bohužel většinou velmi tenké a subtilní – to sice spoustě lidem vyhovuje, protože dnes je minimalismus v interiérovém designu stále ještě „v kurzu“, pro obrazy Pasty Onera se to ale příliš nehodí, protože jsou příliš nevýrazné, nezvládnou s nimi držet krok a tisk opticky znehodnocují na pouhé plakáty. A to je samozřejmě obrovská škoda.

Aby bylo možné rámovat zcela bez pasparty a výsledek stál za to, je zapotřebí, aby rám byl dostatečně výrazný a v ideálním případě měl vhodný tvar či barevné zpracování. Většinou by rám měl být o něco širší a výraznější a jeho součástí by měl být dodatečný přechod.

Pro serigrafii I Think Being Alone Can Be A Very Beautiful Thing jsme zvolili neobvyklý rám ve tvaru plochého ven klesajícího trojúhelníku v bílém surovém dřevě. Bílá barva je doplněna o jednoduchou linku v okrové barvě, která nejenže ladí s barvami obrazu, ale vytváří optický předěl mezi bílým okrajem obrazu a hlavní částí rámu. Díky tomu mizí onen pocit neukončenosti a neohraničenosti či naopak určité „krabicovitosti“, které jsou pro rámování obrazů bez pasparty do nevhodných rámů typické.

Použitý rám je italský profil Frame-it.cz Fantasia, antireflexní sklo TRueColor s UV filtrem 70%, nekyselá distanční vložka, odlehčená archivální zadní podkladová deska Archivero.







Pasta oner v hliníku

Upřímně řečeno, když se majitel těchto „žvýkaček“ rozhodoval, jak obraz zarámovat, cena rozhodně nehrála velkou roli a ani zdaleka nebylo nutné, aby rámování bylo levné. Hliníkový rám si vybral pro jeho technický minimalistický vzhled. To nic ale nemění na tom, že právě toto je jedno z rámování, které skvěle splňuje častý požadavek na levné řešení. Pokud by se použilo levnější sklo než zde, jednalo by seve výsledku opravdu jen o“pár korun“