Dřevěné rámy na obrazy

U přírodních a dále neupravených dřevěných rámů můžeme obdivovat jedinečnost tohoto nenahraditelného materiálu - jeho přirozenou krásu, uměle nedosažitelnou nepravidelnost, jemné barevné přechody, přirozenou strukturu i krásu jeho kresby.

Přírodní dřevo

Téměř všechny naše rámy na obrazy a zrcadla jsou samozřejmě dřevěné. Rámy je možné vyrobit i z dalších materiálů jako jsou kov, kůže a spousta dalších, ale ve Frame-it milujeme krásu i vůni dřeva a tak dřevěné rámy před vším upřednostňujeme. Dřevo je prostě dřevo.

Naprostá většina dřevěných rámů se ale dále upravuje křídováním, zlacením, stříbřením, barvením či patinováním a jen malý zlomek zůstává ve své přirozené podobě, třeba jen s jemnou lazurou, šelakem, či voskováním.

Na druhou stranu to ale neznamená, že by všechny dřevěné rámy byly vyrobeny pouze z masivního dřeva dané dřeviny. Bylo by jich tak naneštěstí jen velice málo, protože některá krásná dřeva jsou pro rámování příliš drahá, či se pro rámy z masivu ani nehodí.

Nádherné rámy proto vznikají i díky použití ušlechtilých dýh z klasických, vzácných i exotických dřevin a jejich kořenů stejně jako intarzií dřevěných vrstev, skládáním kousků starých dřev, či dokonce využitím a obnovením starého dřeva.

Dřevěný rám s červotočem

Zpracovat staré dřevo na obrazový rám není vždy jednoduché a ani levné, protože je nutné zajistit, aby dřevo nebylo napadeno houbou či dřevokazným hmyzem. Oblíbenou metodou proto je vytvoření umělého efektu červotoče, aniž by dřevokazný brouk byl v rámu přítomný. Rámy si zachovají věkovitý vzhled, jsou ale přitom v interiéru zcela bezpečné.

Na zarámování historické rodinné fotografie v kabinetním formátu jsme využili krásný rám v dekoru sterého dřeva, právě s výrazným efektem červotoče a černou patinou. Rám je navíc zkombinován s tmavou paspartou a kvalitním antireflexním sklem. Zarámovaná fotografie je díky tomu skvělým splynutím moderního postupu a tradičního materiálu.


Rámování Fotografií

Dubové rámy na obrazy

Přírodní masivní dub je skvělý nejen kvůli své pevnosti a krásné barvě, ale především díky rozmanité kresbě dřeva. Se zvyšujícím se věkem stromu, ze kterého rám pochází je kresba dřeva stále dramatičtější a výraznější, od jemných, téměř pravidelných linií až k nádherné očkovité kresbě.

Dubové dřevo je možné navíc dále upravovat, mohou z něj například vznikat i nádherné rámy se zaoblenými rohy, které tak báječně vyniknou především na zrcadlech a v art-deko interiérech.

Bílá olivovová dýha

Velmi neobvyklou, ale skvěle fungující kombinací je plátno s africkým motivem a nádherný luxusní toskánský rám, který pochází z tradiční rodinné dílny, je dýhovaný bělenou olivovou dýhou a dokončen jemným voskem.

U rámu je, až na barvu, dodržován přírodní vzhled dýhy, proto jednotlivé pláty nejsou srovnávány do pravidelných tvarů a přesně nenavazují. Díky tomuto postupu a výrazné struktuře dýhy jsou patrné všechny detaily dřeva, drobné chybičky, přirozené stárnutí a přirozená krása tohoto ušlechtilého rámu.

Galerijní rámování

Zejména v galeriích moderního umění, ale často i pro prodej a v mnohých moderních interiérech se používá styl rámů, pro který je charakteristický vzhled přírodního dřeva a vysoký a štíhlý tvar. Témeř se zdá, jako by žádný rám nebyl dostatečně úzký. Obrazy rámované tímto způsobem dostávají charakteristický moderní a poměrně studený vzhled.

Rozměrnější Ex Libris „Biblioteca Bodio Lomnago“ jsme zarámovali kompromisním způsobem – přestože je použit velice úzký a vysoký rám z krásného nijak neupravovaného přírodního dubu, je ale obohacen o elegantní tmavohnědou zakázkovou paspartu se strukturou dřeva. Celek je díky tomu elegantní a moderní, ale může viset společně s dalšími obrazy, které jsou rámovány tradičnějším způsobem.


Rámování grafiky

Luxusní dubový rám se rzí



Rámy se rzí

Přírodní dřevo je možné použít nejen v surovém stavu pro moderní či rustikální rámování, nebo jako základ pro další zpracování lakováním, zlacením apod. Oba přístupy je možné i vzájemně kombinovat a dosahovat tak jedinečného a velice působivého vzhledu, jenž tento neobvyklý kontrast vyvolává.

Obraz Býk od Pabla Picassa působí neuvěřitelně silným dojmem v přírodním dubovém hranolu obohaceném o rohy v pravé přírodní rzi. Rám je navíc s přírodního neupravovaného dubového masivu a rez vzniká rovněž přirozenou oxidací, díky tomu každý rám vypadá trochu jinak a je naprostý originál. Navíc obojí se mění s časem a celý rým krásným přirozeným způsobem postupně stárne.

Rám ze starého dřeva

Málokdo si z cest přiveze právě takhle krásný obraz jako je tento akvarel norského města. Abychom ještě podpořili pocit severského stylu a nordického chladu, zarámovali jsme tento obraz do bílého dřevěného rámu, který je složen z několika vrstev starých dřev. Mezi jednotlivými kousky jsou viditelné nepravidelné mezery, což ještě dále umocňuje působivost použitého dřeva.

Přestože tento rám může na první pohled působit jednoduše, není jej snadné vyrobit a mezi dřevěnými rámy se proto řadí spíše mezi ty dražší. Kdykoliv se při rámování používá staré dřevo z mořských naplavenin, starých stodol apod., je vždy nutné jej nejprve vyčistit a zbavit případných zárodků hub, plísní, červotoče a dalších škůdců. A právě toto ošetření výrobu rámů tohoto typu výrazně prodražuje.

Tento nádherný obraz nicméně rovněž nebyl nijak levný, proto je při rámování doplněn o kvalitní muzeální paspartu v lomené bílé barvě a je ochráněn kvalitním galerijním antireflexním sklem s UV filtrem převyšujícím 90%, aby jeho barvy zůstaly dlouho zachovány.

O muzeálním skle

Muzeální rámování do černého dubového rámu

Dubový rám sám o sobě samozřejmě jen těžko může být muzeální. Koneckonců je to dřevěný rám, takže je naopak zapotřebí udělat spousta práce, aby rámování mohlo být opravdu muzeální, protože dřevo, ačkoli přírodní produkt, není pro obrazy na papíře nijak přátelské prostředí. Když se jedná o tak krásný a raritní obraz, jako je skica slavného Guggenheimova Muzea v Bilbau od Franka Gehryho, tak je samozřejmě všechno vynaložené úsilí na místě.

Pro tuto velkou skicu vyvedenou technikou dvoubarevného leptu jsme rámovali do jednoduchého ostrohranného rámu z masivního dubu. Přírodní dub je napuštěný černou lazurou a je následně černě vyvoskován, takže je i přes barvu plně vidět nádherná struktura přírodního dřeva.

Nicméně i takto kvalitní rám je plně separovaný a oddělený od díla, tak aby se žádná dřevovina nedotýkala tisku. Obraz sám je položený na podložce z čisté bavlny a ta dále zpevněna archivální podložkou.

Před světlem tisk samozřejmě chrání plnohodnotné muzeální sklo, tedy ne běžné antireflexní sklo, které je tak často mylně označováno jako muzeální sklo, ale skutečné muzeální sklo s ochranou 99% proti UV záření. I muzeální sklo je ale od obrazu odděleno speciálními muzeálními distančními vložkami, aby mezi ním a dílem byla tenká vzduchová mezera a papír se mohl přirozeně roztahovat se změnami teplot a vlhkosti.

Zatímco obvyklé rámování prací na papíře má v závislosti na použitých paspartách a podkladových deskách životnost v obvyklém rozmezí 3 – 20 let, než se vyčerpá případná alkalická rezerva a komponenty použité v rámech začnou dílo poškozovat, takto kvalitní muzeální rámování obrazům v běžných podmínkách zaručuje bezpečí v rozmezí alespoň 100 – 150 let.



Muzeální rámování



Severský styl rámování

Přírodní dřevo je typické i pro nyní velmi oblíbený severský styl rámování. Ve švédském, či severském stylu se využívají zejména světlé barvy a přírodní materiály, ale použité minimalistické linie bývají často pojaté velice zajímavým způsobem.

U hravé litografie Tomáše Bíma je proto ponechána jednoduchá bílá pasparta a zkombinována s přírodním dubovým rámem. Ten se ale běžnému pojetí vymyká svým zajímavým tvarem, který je velmi vysoký a zároveň samotný obraz je zapuštěn hluboko pod úroveň přední hrany rámu. Zarámovaný obraz díky tomu působí velice prostorovým dojmem, přestože se jinak jedná o poměrně drobné dílo.

Dřevěné rámy na zrcadla

Přírodní dřevo bez dalších úprav nebývá pro přípravu zrcadel příliš často využíváno. Je to samozřejmě částečně proto, že by ve velké části interiérů mohlo působit nepříliš výrazně a trochu stroze. Druhým důvodem bývá i fakt, že masivní dřevo v rozměrech pro velká zrcadla nebývá příliš často dostupné a ani příliš levné.

Řešením tak mohou být dýhy z kvalitních dřev. Díky nim je možné dosáhnout nádherných povrchů v mohutných rozměrech, které unesou i velmi velká zrcadla. Tyto dřevěné rámy pak mohou být i zajímavě profilované, krásně lakované, šelakované či voskované a mohou působit jako pravdu nádherné a jedinečné „kousky“ interiéru.

Borovicový PROSTOROVÝ rám s 3D efektem

Masivní dřevo se díky své nádherné přírodní kresbě báječně hodí i pro stavbu hlubokých tzv. kazetových či vitrínových rámů s 3D efektem. Obrazy je v nich možné zdánlivě volně umístit do meziprostoru mezi sklo a podklad díky čemuž působí mimořádně lehkým a vzdušným dojem.

U některých obrazů je tento styl rámování dokonce nezbytný. Patří mezi ně i strukturální grafiky Olbrama Zoubka, jejichž prostorovost znemožňuje tradiční rámování do paspart a běžných rámů.

V tomto případě je rámeček z krásné přírodní švédské borovice doplněn o jemně zelenou paspartu. Obojí je pro rámování Olbrama Zoubka spíše netypické, zcela chybí tradiční zlato, ale celek díky tomu působí velice svěže.

oboustranný dřevěný rám

Při rámování dokumentů často narážíme na to, že jsou ve skutečnosti dvojstranné a byla by škoda ukázat v rámu jen jednu jedinou stranu. Navíc se často těžko rozhoduje, která strana by to měla být.

Proto jsme při rámování historické „smlouvy trhové“ zvolili oboustranné zarámovaní do krásného elegantního dýhovaného rámu v barvě tmavšího ořechu. Rám má jemný profil s dýhou pouze na přední straně, díky tomu působí tak nezvykle.

Aby rámování působilo jednotně, patinovali jsme zadní stranu do vzhledu starého věkovitého dřeva a doplnili o závěsné očko ze zrezlého železa. Celý rám je nyní krásný i při sundání ze zdi a pohledu na zadní stranu dokumentu.







Olivová dýha

Olivové dřevo je pro svou bohatou kresbu jedním z nejnádhernějších dřev nejen na nejrůznější dřevěné výrobky, ale i na použití v rámování. Masivní olivové dřevo by bylo pro použití v rámování jednak poměrně drahé a i velice nekonzistentní, proto je ideální řešením použít rámy s přírodní silnostěnnou dýhou z olivového dřeva, kterou je následně možné namořit a nalakovat do požadovaného odstínu. Výsledkem jsou přírodní ale nesmírně elegantní rámy na obrazy i zrcadla.



Dýhovaný Rám Wengé

Josef Lehoučka, Zelená krajina - olej na překližce, 1978, 40 x 34 cm

Krásná krajina Josefa Lehoučky kombinuje vnitřní, tlumeně lesklý měděný rámeček s mohutnějším plovoucím rámem s dýhou v čokoládové barvě dřeva Wengé, společně jej rozjasňují a pomáhají mu získat náležitou pozornost.

Rámy ze dřeva Wengé jsou každý zcela jedinečný, neboť žilování tohoto tropického dřeva je velmi nepravidelné a vždy jinak výrazné. Občas se toto nádherné dřevo dá dokonce zaměnit za eben.

Plovoucí float rámy

Oboustranné rámování do přírodního dřeva

>

Minimalistický severský styl rámování do dřevěných rámů se hodí nejen k moderním obrazům, ale i dílům, které jsou samy o sobě tak výrazné, že rámování slouží především k jejich ochraně a musí zůstávat v pozadí.

Rámování do dřevěného rámu proto bylo ideální i k barevnému objektu. Prostorový 3D objekt chorvatské malířky a sochařky Ljerky Šibenik, která se jako avantgardní malířka soustředila mimo jiné na intenzivně barevné objekty minimalistického designu, vyžadoval velmi hluboký rám, který by celou hloubku obrazu pojal, aniž by jej jakkoli mačkal.

Obraz má navíc na zadní straně přípisy, které, bylo třeba v rámu ukázat. Rámování je proto oboustranné. Dílo je umístěné mezi dvěma paspartami s různými výřezy a mezi dvěma skly, obě jsou samozřejmě plně antireflexní, přední má vysokou ochranu proti UV záření, zadní pak již jen základní.



3D rámování

Leštěná dýha - Jilm

Na pěkný a nově zrestaurovaný akvarel Václava Jansy si majitel vybral dobové zarámování, které ladí s ostatními obrazy v jeho sbírce. Tradiční dřevěný rám s leštěnou dýhou z jilmové kořenice má vzhled i lesk, na který jsme zvyklí u obrazů z počátku století. Rám je doplněn o ručně stříbřenou hlubokou paspartu v muzeální kvalitě a muzeální sklo poskytující nejvyšší možnou ochranu proti UV záření.



Rámování obrazů

ELEGANTNÍ ITALSKÝ DŘEVĚNÝ RÁM

Jean-Étienne Liotard, Dívka s čokoládou, pastel na pergamenu (originál), giclee na plátně (reprodukce), 82.5 cm × 52.5 cm, 1744

Občas v našem rámařském studiu slýcháváme, že se právě rámuje jen reprodukce a že tedy stačí jen úplně jednoduchý rám. Nikdy se nám to nepodařilo pochopit… Když totiž pro sebe domů něco rámujete, měli byste vždycky chtít, aby to vypadalo co nejlépe, ať už je to originál nebo reprodukce. Vždyť na tom vlastně vůbec nezáleží… I obyčejná reprodukce si zaslouží hezký rám, protože jen tak bude vypadat opravdu hezky a bude dělat v interiéru parádu a o to přeci právě běží…

I když originál dívky s čokoládou v Praze samozřejmě asi nikdy neuvidíte (což je veliká škoda, protože podle některých znalců se jedná o nejkrásnější pastel všech dob), můžete v jednom pražském interiéru alespoň vidět krásně zarámovanou reprodukci tohoto obrazu. Dřevěný rám s jemným dekorem perlovce a zdůrazněním dřeva vrstvením lazur a šelaků sice vypadá jinak než původní rám originálu, nicméně s obrazem skvěle ladí a více se hodí do dnešní doby.

Kartáčovaný smrkový rám

Rámy z kartáčovaných dřev jsou nad úplně samostatnou kapitolou. je v nich něco neuvěřitelně působivého a jedinečného a tam, kde je možné je použít, mají obvykle neuvěřitelné kouzlo. Naneštěstí se tyto rámy hodí jen pro poměrně málo obrazů a jsou vhodné jen pro málokterý pražský interiér. Když se rámování povede, stojí ale většinou opravdu za to.

Třeba právě jednoduše tvarovaný a výrazně kartáčovaný rám z bavorského smrku s bělením a se zelenkavým lakem z kolekce Spagl umožní nádherné přírodní struktuře dřeva dokonale vyniknout, zvýrazní léta a s vhodným obrazem a paspartou dá téměř pocítit vůni lesa…

Bohužel si už dávno nepamatuji, kdo je autorem této nádherné grafiky,  možná je to Zbyněk Hraba, třeba to někdy zjistíme...

Dubový rám na grafiku

Mnozí mladí malíři a grafici dnes pro rámování svých obrazů pro výstavy upřednostňují minimalistické linie dubových a březových rámů bez dodatečných barev. Stejně tomu bylo i při výběru rámu k obrazu ze série Night Visitors Petra Bařinky, který má minimalistickou adjustaci bez pasparty, pouze s jednoduchým rámem s přírodní dubovou dýhou a zajímavým prostorovým zapuštěním přední hrany. Neutrální a relativně úzký dřevěný rámeček žádnou část obrazu nezdůrazňuje a je k němu téměř zcela neutrální. Světlý přírodní dub byl zvolen zejména s ohledem na další obrazy v interiéru.

Elegantní dřevěné

V Čechách je dílo kalifornského malíře Kentona Nelsona poměrně málo známé a obrazy jako tento „Red moving van“ se tak k zarámování objeví jen zřídka. O to raději jsme, když při rámování můžeme oprostit od klasických stereotypů a obrazy dostanou novou duši. V tomto případě byl během výběru rámu i pasparty kladen důraz na barvy a styl a obraz si tak zachovává nádech padesátých let. Obraz dostal nádherný a široký dřevěný rám v kombinaci umbry a temné hnědé s výraznou povrchovou patinou imitace červotoče, který je doplněný o klasickou papírovou paspartu a plně antireflexní sklo. Až téměř reklamní dílo narativního realismu se díky tomu stalo centrální dominantou svého prostoru.

rámy na grafiku

V pořadí druhá krásná litografie kalifornského malíře Kentona Nelsona po zarámování přišla na stejné místo, jako první obraz a proto dostala stejnou paspartu i odpovídající italský jemně patinovaný rám ve stejných barvách.

Protože je tento obraz ale o něco menší, je i rám barevně i tvarově shodný, ale o něco menší než na druhém obraze. Obě zarámované litografie k sobě ale nyní perfektně ladí a skvěle se na zdi vyjímají.

Moderní rámování do starého dřeva

Rámy ze starého dřeva si všichni většinou automaticky spojují s vintage retro stylem, vesnickým a venkovským vzhledem, Provance apod. Jenže právě v kontrastu se často skrývá ta skutečná síla a působivost, kterou rámování do přírodních dřev může nabídnout. Zejména při rámování do moderně pojatých minimalistických galerijních rámů může celek tak trochu splývat a být nenápadný tak moc, až nakonec není vidět vlastně skoro vůbec. A to rozhodně nechceme!

Ať už se používá moderní minimalistické dřevo bez povrchové úpravy, mořené dřevo, stará dřeva, či dřevo s výraznou povrchovou úpravou, vždy je pro nás důležité, aby celkové rámování bylo nejen dobře sladěné s obrazem, ale nebylo zbytečně mdlé a nevýrazné.

Často je proto vhodné odvážit se ke kontrastnějším prvkům, jako v případě, kdy se k moderní krajinomalbě na desce použije vysloveně staře působící rám s různými otlačeninami, povrchovými vadami a poškozením od červotoče. Výrazný rám spolu s tmavozelenou paspartou a využitím prostorového rámování s vyzdvižením obrazu mezi antireflexní sklo a podklad jsou v úžasném kontrastu k modernímu obrazu, zároveň s ním ale i neuvěřitelně ladí. Výsledkem je výrazné a neobvyklé rámování, které bude báječně vypadat v podstatě v každém typu interiéru.



Rámování obrazů



Přírodní dřevo borovice

Když se řekne dřevěný rám na obraz, severské rámy či jednoduše skandinávský styl, měl by se všem vždy vybavit právě tento rám, který je použit na přírodní rámování rybářských mušek. Jedná se totiž o skutečný zcela přírodní rám ze švédské borovice, která vyrostla až za polárním kruhem. Rám je transversálně řezaný a díky tomu má nádhernou kresbu dřeva a letokruhů.



Objektové rámy

Elegantní rám s medově hnědou přírodní dýhou

Jan Rambousek, Alhambra, dřevoryt, 28 x 39 cm

Nemůžu si pomoct, ale vždy mě baví protiklady, které se během života postupně objevují. Autor tohoto díla byl význačným představitelem sociální grafiky, což se odráží ve většině dřevorytů i Litografií, které se v Praze obvykle nabízejí na prodej a samozřejmě následně i k zarámování. Rámování jeho obrazů v dnešní době je ale většinou vše možné, jen ne sociální.

K obvykle pojatému dřevorytu jsme použili nádherný elegantně profilovaný rám z kvalitního dřeva, jehož pohledová strana je dekorovaná přírodní dýhou z olivového dřeva. Ta je využita kvůli své krásné struktuře a bohaté kresbě, které je v tomto případě transverzální a namořena do odstínu hnědé až téměř medového dubu.

Minimalistické severské rámování finského plakátu vydry

Když vybíráme rámy pro některý z motivů přírody finského ilustrátora Teemu Järvi, tak je v podstatě předem jasné, že se bude jednat o rámování do přírodního dřeva v severském skandinávském stylu.

Ve většině případů se sice jedná jen o plakáty a reprodukce, vždy jsou to ale obrazy vznikající malbou tuší v odstínech šedé s jemnými přechody tónů a sytosti. Motivy divoké severské přírody spolu se zvolenou technikou a jemností jsou pro minimalistické severské interiéry téměř jako předurčeny.

I nyní jsme v souladu s touto filozofií zvolili jen čistý přírodní rám, který sice není celý z dubu, ale na kvalitní jádro z borovice je nanesena čistá tlustostěnná dubová dýha. Občas někdo dýhované borovicové či smrkové rámy považuje za něco méněcenného, ale ve skutečnosti tyto rámy umožňují dosáhnout i tvarů a délek rámů, které by masivní dubové dřevo neumožnilo a jsou navíc i obvykle stabilnější.

Patinovaný dřevěný rám

Daniela Pareschi, Superhrdinové v krizi, ochutnávka toho, co přijde - Captain America, Inkoustový tisk na papíře (Gicleé), 60 x 60 cm

Pevně věřím, že nikdo z vás neopomněl oslavit dnešní Mezinárodní den proti dietám, který oslavíte jednoduše tak, že si ho třeba pořádně osladíte. Tedy nejedná se o mezinárodní den proti všem dietám, takže diabetici a další, kteří musí dodržovat zdravotní diety, tak je prosím i dnes dodržujte!

A že se problém diet i ne zcela časopisové postavy může týkat i superhrdinů nám ukazuje Daniela Pareschi ve svém obraze Superhrdinové v krizi, ochutnávka toho, co přijde Captain America. Tisk na papíře rozměru cca 60 x 60 cm jsme zarámovali do nádherného italského rámu v barvě medového dubu. Tentokrát se ale nejedná ani o masiv ani o dýhu, ale o efekt, který se blíží fládrování dřeva, je ale provedený vrstvením různě barevných šelaků a lazur na hladkém dřevě Obeche. Díky tomu má spoustu nádherných barevných přechodů ve dřevě, které by jinak bylo spíše jen jednobarevně světlé.

Rám patří do krásných kolekcí z toskánské dílny Bologni Arreda, které dříve v Praze bývaly velice dobře dostupné, ale nyní jsou vidět již jen velice zřídka. Přestože se jedná o nádherné rámy, které nelze téměř s ničím jiným srovnat, dodání občas bylo velice „italské“ a trvalo mimořádně dlouho, proto rámy jejich český distributor vyřadil z nabídky.

U nás ve Frame-it.cz jsou nejen tyto dřevěné rámy samozřejmě v nabídce spolu s dalšími rámy z této dílny stejně jako dříve. Některé typy máme vždy v našem pražském skladu a některé se musejí nejprve vyrobit a do Prahy dorazit. To může někdy opravdu dlouho trvat, ale rámy rozhodně za to čekání stojí...