Jan Kaláb
20. června 1978 Praha
Jan Kaláb je nepřehlédnutelný český výtvarník vycházející z graffiti a street artu a writingu a jenž svůj osobitý styl rozvinul a postupně přesunul z ulic Prahy do nejvýznamnějších světových galerií. Pro Jana Kalába jsou typické výrazné syté barvy, geometrické tvary, hra s prostorem a neustálé osahávání jeho možností. Charakteristické jsou pro něj i prostorová plátna a objekty nejrůznějších organických tvarů. Podle svých slov se stal i jedním z prvních autorů 3D graffiti na světě. Přestože je ve světě uznávaný pro svá neobvyklá plátna a prostorová díla, v Praze se při rámování nejčastěji potkáváme s jeho serigrafiemi a digitálním tiskem grafiky.
Jan Kaláb na plátně
Jan Kaláb, Bez názvu, akryl na plátně, 35 x 50 cm, 2011
Jednoduchost a minimalismus bývají při výběru rámování obrazů současného pražského výtvarníka Jana Kalába hlavní volbou.
K menšímu plátnu z roku 2011 jsme i tentokrát zvolili jednoduchý plovoucí rám, který díky profilu tvaru velkého písmene L vytváří hlubokou mezeru mezi plátnem a rámem. Zvolený rám kombinuje odstín tmavého stříbra s černou, které společně zdůrazňují barvy i tvary v obraze. Rámování je moderní, ale natolik nadčasové, že bez problémů může viset i v interiéru starého bytu v Praze, ve kterém se kombinují moderní a staré prvky.
Plovoucí rámyMOderní rám na gicleé tisk
Jan Kaláb, Protein P, Digitální tisk, 50 x 50 cm, 2020
Při rámování děl Jana Kalába se obvykle využívají spíše moderní rámy i moderní způsoby rámování. Díla jsou sama o sobě velice výrazná jak svými barvami, tak i tvarem a zbytečně nápadné rámování by od obrazů bezesporu odvádělo pozornost.
Mimořádně oblíbené proto jsou kombinace jednoduchých matných bílých rámů a bílých paspart, které působí čistým galerijním dojmem. Limitovaný digitální tisk Protein P jsme zarámovali do výrazně moderního trojúhelníkového rámu v bílém matu a i zde využili bílou paspartu. Obraz nicméně není obvyklým způsobem paspartou překryt, ale leží na ní, díky čemuž není ani kousek obrazu skryt, má dostatek protoru a může vyznít v celé své kráse.
Použitá pasparta, stejně jako podložka jsou samozřejmě nekyselé a je použito i kvalitní galerijní antireflexní sklo s vysokým UV filtrem, které obraz dokážou ochránit před rychlým stárnutím. Zároveň je obraz od skla oddělen i skrytou distanční vložkou, která zabrání podření obrazu sklem, což by se jinak mohlo běžně stávat.