Rámování Fotografií

Rámování fotografií je pro nás vždy tak trochu sentimentální cestou zpět k našim počátkům. Protože z rámování fotografií studio Frame-it.cz povstalo, nejenže se k němu vždy vracíme, ale především toho o fotografiích víme opravdu hodně.

kvalitní rámování fotek

Rámování fotografií může být velice zrádné. Fotografii většina z nás považuje za něco trvalejšího než díla na papíře či plátně. A zároveň za něco, co možná nemá takovou cenu a lze snadno obnovit…

Často je tomu ale právě naopak. Fotografie se velmi lehce poškodí, staré a cenné fotografie již často nemají původní desky, nebo negativy a především, fotografie je téměř nemožné zrestaurovat do původního stavu. Když se jednou poškodí, bývá to jejich konec. Při rámování fotografií je proto třeba dbát mimořádnou opatrnost, aby papír ani emulze nebyly vystaveny ani kyselému ani zásaditému prostředí.

Jsme hrdí, že v naší nabídce můžete nalézt i jedinečnou sadu paspart a podkladů speciálně vytvořených pro bezpečné a muzeální rámování cenných fotografií.

Moderní rám na Tři malé fotky

Olivier Kervern, tryptich, Irán, 2013

Tři malé tisky fotografií Oliviera Kerverna z cyklu Irán by v malém a úzkém rámu působily příliš nevýrazně. Aby nezanikly, dostaly raději spoustu prostoru díky široké a samozřejmě muzeální paspartě a jsou doplněny o úzký ale přitom zajímavý černý rám s jemnou patinou. Rám je, jako u nás obvykle, uzavřen galerijním sklem pro skvělé podání barev a nekyselou muzeální podložku, protože fotografie jsou velice citlivé a běžné rámování by je mohlo poškodit.

úzký rám na fotku Lilie

Vždycky nás mrzí, když zákazníci přicházejí plní předsudků, jak rámovat fotografie a jak je naopak nerámovat. Většinou totiž vybírají bílé pasparty a úzké černé rámy. Nemusí to být špatně, ale ani zdaleka to nemusí být ani dobře. Pro jemnou fotografii Lily od Roberta Vana jsme sice vybrali rovněž úzký rám a bílou paspartu, ale rám je nádherně ručně vyzlacený a s fotografií dokonale ladí. Rámování je jemné a elegantní, ale přitom není vůbec nudné. Navíc je celé rámování v muzeální kvalitě.

Dobově elegantní rámování staré fotografie TGM

František Drtikol, T.G.Masaryk, 1919, Bromografie na původní podložce, 20 x 26 cm

Původní fotografii T.G.Masaryka bylo ještě před rámováním nutné očistit od časem usazených nečistot a speciálním postupem odkyselit, aby nedocházelo k postupné degradaci papíru či samotné fotografie.

Fotografie je vložena do tzv. galerijní kazety, kdy ji nic nepřekrývá a ona se na své podložce zdánlivě volně vznáší v zajímavém stupňovitém rámu v černo-stříbrné kombinaci. Pojetí rámu odpovídá významu fotografie, a příjemně odkazuje na dobu vzniku, aniž by slepě kopírovalo zažité stereotypy rámování prezidentských portrétů.

Aby byla fotografie maximálním možným způsobem chráněna před světlem, použili jsme muzeální sklo s nejvyšší možnou ochranou – díky tomu jsou barvy nejen absolutně věrné a nic je nezkresluje, ale sklo odstraní bezmála 99% škodlivého UV záření.



Muzeální Materiály



Jak se rámuje Martin Stranka

Martin Stranka, Dreamers and Warriors, 2018



Martin Stranka - Rámování

Ačkoli sám autor své fotografie obvykle rámuje do jednoduchých bílých rámů, zejména proto, aby byly neutrální a hodily se do všech interiérů, samy fotografie vybízejí k výraznějšímu zarámování.

Slavnou fotografii Snílci a válečníci (Dreamers and Warriors) jsme rámovali do tzv. galerijní kazety, ve které se zdánlivě volně vznáší nad zlatým podkladem a je umístěna v tmavém italském hlubokém rámu s jemnou povrchovou strukturou. Fotografii samozřejmě chrání kvalitní antireflexní muzeální sklo, aby nic nekazilo dojem a fotografie nestárla vlivem světla ani UV záření.

Luxusní zakázkový rám na fotografie do designového interiéru v Praze

Bert Stern, Marilyn Monroe pink wink roses, The Last Sitting (1962), tisk 2011, signováno 2012, 25 X 41 CM, Giclée (digitální tisk)

Naprostá většina tipů a rad, jak správě zarámovat fotografii se neustále točí kolem nutnosti zvolit jednoduché a čisté rámy. Obvykle si tedy přečtete něco ve smyslu: „Upřednostněte jednoduchý design. Fotografiím budou slušet hlavně jednoduché, jednobarevné a raději i úzké rámy bez ornamentu a zbytečných kudrlinek. I barva rámu by měla být spíše neutrální, je vhodné se vyvarovat výrazným barvám a upřednostnit raději přírodní dřevo či tmavší tóny rámů.“

Samozřejmě jsou fotky, pro které se tyto rady báječně hodí. A samozřejmě jsou i fotky, pro které se tyto rady nahodí vůbec…Protože, koneckonců jako téměř u všeho jiného na světě, „to záleží…“. Záleží na tom, o jakou fotografii se jedná, jak je velká, jak je výrazná, jaké má barvy, jak je cenná, jaký vkus má její majitel a koneckonců trochu i n interiéru, ve kterém bude viset.

Je nakonec nutné přiznat, že ne na každé fotografii je Marilyn Monroe, ne každou fotografii vytvořil tak významný fotograf jako je Bert Stern, ne každá fotografie má tak svobodomyslného majitele a ani zdaleka ne každá fotografie bude viset v takto výrazném až téměř extravagantním interiéru mistrovské hudební školy v Praze…

Ale protože právě tato fotografie vše toto splňuje, rozhodli jsme se jí adjustovat rozporu se všemi obvyklými radami, jak by se měly fotografie rámovat. Vyrobili jsme zcela jedinečný a pořádně široký zakázkový rám se spoustou kudrlinek, který je na míru ručně vyřezaný z lipového dřeva a následně je nalakovaný na výraznou bílou ve vysokém lesku. Protože se ale jedná velmi cennou fotografii, sledovali jsme při výběru všech postupů i materiálů pokorně všechny muzeální předpisy a pravidla pro uchovávání cenných děl. Nejenže jsme samozřejmě použili muzeální sklo a bavlněný muzeální podklad, ale rám jsme i separovali od díla a dílo pak i oddělili od skla.

Ve výsledku tak vznikl jedinečný kousek interiérového designu, který nikdo nepřehlédne a zároveň muzeální schránka, která fotografii uchová v bezpečí a dobré kondici klidně i pod další generace.



Mistrovské rámy



moderní rámování fotografického aktu

>

Adiolf Zika, Eva v poušti (Eva in the desert), bromostříbrná fotografie, 1999

Krásná fotografie Eva v poušti z roku 1999 patří k typickým černobílým portrétům Adolfa Ziky a je stejně krásná, jako veliká spousta fotografií tohoto skvělého a oceňovaného fotografa. Při výběru toho nejvhodnějšího rámování jsme zvažovali nejen estetickou stránku, aby to fotografii v rámu i interiéru slušelo, ale i specifické nároky originálních fotografií na použité rámovací materiály.

Protože se jednalo o originální zvětšeninu, použili jsme pouze ty nejlepší bavlněné materiály pasparty a podkladu, což je pro bezpečné uchování mimořádně důležité. Fotografie jsou totiž velice citlivé na kyselé i zásadité prostředí a je důležité zajistit v rámu kvalitní prostředí. Obvykle používané podklady a pasparty pro takto kvalitní fotografie rozhodně nejsou vhodné.

Totéž platí i pro sklo. Musí nejen ukázat každý detail v kresbě fotografie, ale i ji dostatečně chránit před UV zářením. U této fotografie bylo nutné dbát na ochranu dvakrát, protože na zadní straně má fotografie přípis a věnování, které bylo nutné nejen ukázat, ale i chránit.

Celé rámování pak završuje krásný na zakázku vyrobený modelový rám. Má pro fotografii skvěle padnoucí minimalisticky jednoduchý tvar, ale jeho tenká linka je ozvláštněna neobvykle vysokým zašpičatělým tvarem. Zároveň má tento rám i krásnou kombinaci patinovaného zlata na vnitřní straně a voskové černé na vnější, čímž je ještě dodatečně opticky zúžen.



Elegantní stříbrný rám na panorama Prahy

Robert Vano, Karlův most, Praha, 2005, A3 (29,7 x 42,0 cm), inkoustový tisk fotografie

Přestože se Robert Vano, narodil na Slovensku, žije už tak dlouho v Praze, až jsme si zvykli říkat, že to je skvělý a známý český fotograf. A ačkoli je známý především pro své akty, černobílé portréty a módní fotky, nejčastěji se u nás ve Frame-it objevují spíše jeho fotografie Prahy právě jako tato fotografie Karlova mostu.

Nádherná černobílá fotografie je vytištěná na poměrně velkém archu papíru s širokým bílým okrajem, takže nebylo nutné používat dodatečnou paspartu. Kvůli slepotiskovému razítku autora by to ani nebylo příliš praktické. Pro fotografii jsme zvolili krásný ostrohranný rám, který zaujme nejen úzkou pohledovou hranou a poměrně velkou výškou, ale i kombinací vnější černé hrany s otevřenými póry dřeva a ručně stříbřenou a jemně embosovanou pohledovou hranou. Barvy rámu skvěle ladí se středními tóny fotografie a podtrhují její kontrasty.

Při rámování jsme využili výšky rámu a fotografii zasadili hluboko pod sklo, čímž vzniká dojem větší prostorovosti a hloubky. Aby byl viditelný každý detail fotografie a nic nerušilo krásný výhled na most, použili jsme kvalitní galerijní antireflexní sklo, tentokrát s vysokým UV filtrem na úrovni 92%, aby fotografie vydržela ve výborné kondici co nejdéle. Díky vysoce kvalitnímu inkoustovému tisku na galerijní papír není fotografie tak citlivá na prostředí a UV záření, jako by tomu bylo u fotografií vyvolávaných tradičním mokrým procesem, a nebylo proto nutné sáhnout po náročném a drahém muzeálním rámování a muzeálních sklech.







Dřevěný rám na podobenku

Historická rodinná fotografie v kabinetním formátu dostala výrazné rámování do kazetového rámu v dekoru starého dřeva v černo-hnědé kombinaci s efektem červotoče a doplněném o tmavou paspartu. Výsledek díky tomu půsbí moderně, ale nijak technicky.



Rámy z přírodního dřeva

Glamour rám na fotografie DIOR

Reklamní fotografie Dior, 1949, Barbara Goalen

Na původní originální fotografii černých šatů Dior z roku 1949 je zobrazena Barbara Goalen, která po druhé světové válce byla zosobněním glamour stylu a byla nefotografovanější Britkou a pravděpodobně i první skutečnou britskou supermodelkou.

Abychom dodrželi styl Dioru vlastní a podpořili celkový vzhled fotografie, zarámovali jsme tuto historickou fotografii rovněž v glamour stylu. Černý lesklý ornamentální rám je doplněný o kvalitní černou podkladovou paspartu a samozřejmě i o galerijní sklo, aby nic nekazilo výsledný dojem.


Dýhované rámy patří k fotografiím odnepaměti

František Drtikol, Akt, 1929, bromostříbrná Fotografie, 12,5 x 16,5 cm

Tradiční dřevěné dýhované rámy pravděpodobně nikdy opravdu nevyjdou z módy. Krásna přírodního dřeva v leštěné dýze a čistota tvaru se v rámařství používá již desítky let, můžeme proto lehce navodit vzhled původního rámování z třicátých let i počátku století.

Úzká varianta tradičního hladkého lesklého rámu v přírodní dýze z olše s typickým černým bokem je použita i pro známý akt Františka Drtikola z roku 1929. Výsledkem je velice jemné a nadčasové provedení, které se hodí prakticky do každého interiéru a vždy bude vypadat dobře.

Fotografický galerijní box

Jaroslav Rössler, Světelné studie, 1924, gelatin silver print, novotisk

Pro majitele úžasné fotografie Jaroslava Rösslera „Světelné studie“ jsme rámovali její výrazně nadživotní zvětšeninu, tak aby mohla být vystavena i ve veřejnějších prostorách.

Protože se nejedná o původní tisk, nebylo ji nutné rámovat muzeálním způsobem. Zvolili jsme tedy galerijní variantu, fotografie téměř volně vložené ve speciálním boxu. Galerijní box je z pěti stran průhledný a je doplněn o velmi tenký a subtilní hliníkový rám, který jej jemně orámovává.


Objektové prostorové rámy

RÁMOVÁNÍ OFICIÁLNÍHO PORTRÉTU KRÁLE THAJSKA

Je nám ctí, že můžeme rámovat oficiální portréty Thajského krále, pro velvyslanectví Thajského království v Praze. Rámování těchto obrazů je vždy náročné a kombinuje různé rámařské techniky a materiály. 

V tomto případě je portrét zarámovaný v tradičním českém zlatém ornamentálním rámu a v zakázkově vyráběné, bezmála 4 cm hluboké, červené látkové paspartě, která fotografii dodá dodatečnou hloubku i punc elegance a luxusu. 

Celek je zvolen tak, aby z úcty k hostitelské zemi používal výhradně české materiály a přitom svým vzhledem působil, jako by byl rámovaný v Thajsku.

Tisk a rámování

Není vůbec žádný problém, pokud máte vaše fotografie pouze v digitální podobě. Vlastně je to i o něco výhodnější, protože se můžeme postarat, aby byl výsledný tisk vaši oblíbené fotky opravdu perfektní.

Kvalita výsledku je pro nás jediné na čem záleží, proto se i tisku fotografie věnuje mnohem pečlivěji, než je obvyklé. Pokud je to nutné, můžeme fotografii vyretušovat a upravit, aby vytištěná vypadala opravdu perfektně. I samotný tisk probíhá v několika krocích, abychom se na zkušebních tiscích ujistili, že výsledek bude opravdu bezchybný.

fotoobrazu na plátně

Lukáš Budínský, Podzim v Dolomitech, 120 x 80 cm, pigmentový tisk na matné plátno, 2020

Krásná scenérie z podzimních Dolomit od Lukáše Budínského samozřejmě žádné úpravy nepotřebovala, neboť se jedná o krásnou profesionální práci. Fotografie je vytištěná na špičkovém matném plátně, které odolává času a zachovává si živé barvy a hluboké přechody po dlouhé desítky let. Fotoplátno je následně vypnuté na spodním napínacím rámu, tak aby byly vidět i okraje fotografie a vloženo do krásného neobvykle širokého plovoucího rámu, který báječně podpoří teplé podzimní slunce obrazu.

ZARÁMOVANÁ FOTOGRAFIE VÁCLAVA HAVLA

Plakát s fotografií Václava Havla a citátem „Pravda a láska musí zvítězit nad lží a nenávistí“ jsme samozřejmě zarámovali jednoduše, jako by to byla klasická fotografie prezidenta republiky. Nicméně při výběru rámu jsme, namísto klasické rámovací lišty obvyklé pro rámování státnických portrétů, symbolicky sáhli po jemně ošumělém rámu ve stylu shabby chic, který je ale mimořádně stylový a o to osobitější.

Nejednalo se o klasickou fotografii, proto při rámování nebylo nutné používat muzeální materiály, neboť digitální tisk ani ofset nejsou ani zdaleka tak citlivé jako klasicky vyvolané fotografie. Pasparta i podkladová deska proto patří do běžné archivální kvality a i použité sklo je namísto muzeálního mnohem běžnější galerijní antireflexní sklo se základním UV filtrem.

černý RÁM NA ČERNOBÍLOU FOTOGRAFII

Každý, kdo se rozhoduje jak nejlépe zarámovat fotografie, které by měly viset na zdi se nikdy nevyhne myšlenkám na využití jednoduchého černého rámu a bílé pasparty 

Právě tento výběr černého rámu s bílou paspartou může být ale velice zrádný. Pokud na fotografii není ani opravdu černá ani bílá a převládají stupně šedi, může výsledek působit ještě šedivějším dojmem. Jsou ale samozřejmě i fotografie, kde se tato kombinace rámování báječně hodí. 

Klasická černobílá fotografie z fondu Fox Photos „A driver polishes his new streamlined delivery truck upon its arrival at Wembley, London. The lorry is mounted on a “Commer” two-ton chassis.“ rámovaná do moderního interiéru v jednoduché černobílé kombinaci. Fotografie je v moderním rámu v černém laku s vysokým leskem a je doplněná o zajímavou vysoce bílou paspartu s černým řezem.

TŘI FOTOGRAFIE V JEDNOM RÁMU

Martin Stranka, 3 fotografie, digitální tisk

Když se rozhodnete zarámovat menší obrázek, často je třeba vyřešit problém, aby výsledek byl dostatečně „viditelný“. Neplatí to samozřejmě tam, kde je rámeček součástí větší skupin, či instalace obrazů, ale jako solitér, či v klasickém členění interiérového designu, by se malý obraz mohl na zdi „ztrácet“.

Řešením může být použití mohutnějšího rámu (podobně jako při rámování holandských mistrů), moderním a elegantním způsobem samozřejmě i zarámování do velmi široké pasparty. Když ale rámujete více podobných obrázků, můžete sáhnout ještě i po třetí variantě a zarámovat všechny do jediného rámu, jako právě v případě tří menších fotografií báječného Martina Stranky.

Použití jediné pasparty a jednoho rámu navíc pomůže vyřešit problém s odlišnou barevností fotografií i chybějícím místem v bytě. Výsledek je navíc velice působivý triptych a výraznou součástí bytového designu.



Rámování a paspartování tří fotek do měděného rámu

Když je zapotřebí fotografie přerámovat, občas se stane, že je zapotřebí ponechat původní pasparty. Většinou je to nutné, aby nedošlo ke ztrátě autorské poznámky či signatury.

Tak tomu bylo i v případě tří fotografií s rybářskou tématikou. Původní rám byl mnohem menší, vyřešili jsme to proto kombinací původních a nových paspart a celek doplnili výrazným měděným rámem. Po zarámování malé fotografie dostaly ještě větší dynamiku a hloubku.



Pasparty a paspartování