Olbram Zoubek
Olbram Zoubek (21. dubna 1926 – 15. června 2017)
Olbram Zoubek byl významný český sochař, grafik a restaurátor. Jeho nezaměnitelný styl se pro mnohé stal synonymem české architektonické plastiky druhé poloviny 20. století. Inspirován starořeckými sochami, soustředí se ve svém díle především na člověka a lidské tělo se svým typickým protáhlým a lehce stylizovaným pojetím.
Olbram Zoubek byl rovněž významným restaurátorem renesančních sgrafit a kamenných soch - částečně díky svému vzdělání a částečně z donucení okolnostmi. Od konce 60. let se prohlubují jeho problémy s Komunistickou stranou, vrcholem se pravděpodobně stává jedno z nejznámějších děl – posmrtná maska Jana Palacha a náhrobek a náhrobek jana Zajíce. Svobodně tvořit může opět až po roce 1989, po kterém vznikají jeho další mimořádně významná veřejná díla, jako jsou pomníky obětem komunismu, pomník Milady Horákové, či pomník Jana Palacha.
Vedle této své práce je veřejnosti známý díky svým olověným / cínovým reliéfům a reliéfní grafice.
Jak správně zarámovat o.zoubka?
Olbram Zoubek, Ruce s ratolestí, zlacený reliéfní tisk, 20 x 14 cm
Prostorové rámování
Velká většina reliéfních tisků Olbrama Zoubka, které se u nás objevují k zarámování, je částečně zlacena. Vzniká tak jedinečná kombinace nejen struktur, ale i souhra bílé barvy ručního papíru a zlatého pigmentu. Jeden z nejkrásnějších způsobů rámování reliéfních tisků sází právě na využití a dalším znásobení tohoto krásného efektu.
Hlubší nestejnoměrně zlacený rám dokáže i velmi nerovný obraz bez problémů pojmout a jeho zlacení, téměř s identické se zlatem použitým v obrazu dokonale podpoří zvýrazněnou část díla. Díky výrazné hloubce rámu má je dílo vzdušné a působí velice elegantně.
Velký cínový reliéf ve zlatém rámu
Olbram Zoubek, Prsa Achillova, cínový reliéf s polychromií a zlacením, 35 x 35 cm, 1985
Nádherný cínový reliéf Prsa Achillova náležící do cyklu Ifigenie z roku 1985 je známý především díky menším reliéfním tiskům na papíře, které se občas objevují v pražských galeriích a koneckonců i u nás ve Frame-it.cz na zarámování.
Cínový reliéf je ale samozřejmě něco zcela jiného a výjimečného i v Praze. Při výběru vhodného rámování cementových i cínových reliéfů navíc samozřejmě nezáleží jen na estetice či vzhledu interiéru, ale i na velké váze, kterou je nutné bezpečně zvládnout. Zvolili jsme proto velice mohutný zlatý rám a doplnili jej o pevnou podložku, která působí téměř jako stěna a reliéf bez potíží unese. Výsledkem je elegantně zarámovaný reliéf, který dokonale ladí s interiérem význačného pražského sběratele umění.
Zlatý rám
Olbram Zoubek, Andělé, zlacený reliéfní tisk, 29,5 x 22 cm
Olbram Zoubek, Ruce s ratolestí, zlacený reliéfní tisk, 20 x 14 cm
Prostorové rámování do zlatého elegantního rámu s bílým podkladem sluší nejen menším reliéfním tiskům, ale samozřejmě i těm mnohem větším. V porovnání jsou zde malá grafika Ruce s ratolestí s dvojnásobným reliéfním tiskem Andělé.
V obou případech je rámováno přímo na podložce, ale i takto nerovné díla jako jsou Zoubkovy grafiky, je možné rámovat do tzv. galerijní kazety, kdy je vyzdviženo nad podkladovou paspartu.
Muzeální materiály
Dřevěný rám
Surové přírodní dřevo i výrazněji barevné pasparty se při rámování obrazů Olbrama Zoubka objevují poměrně zřídka. Tato konkrétní strukturální grafiky ale patří mladé sběratelce a bylo tedy důležité vyvarovat se obvyklým a usedlejším způsobům rámování. Tentokrát je tedy rámeček z krásné přírodní švédské borovice doplněn o jemně zelenou paspartu. Přestože se jedná o netypickou kombinaci, výsledek je elegantní a svěží.
Dřevěné rámy
Cínový reliéf
Olbram Zoubek, Archanděl Michael – zlacené kopí a drak, cínový reliéf, 35 x 35 cm
Ačkoli to technicky není jednoduché a ani to vlastně není nutné, protože obvykle mají vlastní háček na zavěšení, je možné rámovat i mohutné a úchvatné cínové reliéfy Olbrama Zoubka.
Protože jsou pravdu těžké a nemívají rovnou základu ani zcela pravidelné tvary, je vhodné využít rám jen jako podklad a reliéf zavěsit samostatně. Stejně je tomu v případě reliéfu Archanděl Michael, kde mohutný zlatý rám s temně černou zakázkovou paspartou i reliéf jsou jen volně propojeny.