Jak zarámovat egyptský papyrus
Nemyslím, že by se v Praze často rámovaly opravdu staré a cenné papyry a většinou se jedná o suvenýry z dovolené, což celé rámování velice zjednodušuje. Při výběru vhodného rámu, skla či pasparty proto nebude třeba volit opravdu drahé muzeální či dlouhodobě archivální materiály a bude díky tomu možné mít papyrus zarámovaný jak mnohem levnější, rychleji a do podstatně širší škály variant.
Z našeho pohledu je vhodné papyrus umístit na kontrastní paspartu, která pomůže zdůraznit kresbu a přirozenou krásu tohoto neobvyklého materiálu, nechá vyniknout nepravidelné roztřepené okraje, dírky v papyru apod. Bylo by ale chybou vložit papyrus se zlatým či stříbrným prachem na paspartu přímo pod sklo – během chvíle by se tyto pigmenty obtiskly na sklo. Vhodné je proto do rámu vložit distanční vložku, která sklo od pasparty oddělí a vytvoří mezeru, kam se papyrus vejde, aniž by se otíral o sklo.
Ani sklo samotné není zapotřebí nijak výrazně řešit. Kvůli statickému náboji samozřejmě nedoporučujeme používat plexisklo (polykarbonát ani akrylátové sklo), které by „nasávaly“ volný pigment z malby papyru a samozřejmě ani běžné floatové sklo (tzv. obyčejné tabulové sklo), které jednoduše nevypadá vůbec dobře. Pro papyry je dostačující obvyklé antireflexní sklo se základním UV filtrem 70%, které je téměř bez odlesků, je barevně věrné a papyrus v něm skvěle vynikne (neplést s matným sklem).
Výběr rámu pak velmi záleží na vašich preferencích, vzhledu interiéru a především i samotném papyru. Vše by mělo ladit, rám ale může být jednoduché přírodní dřevo stejně dobře jako zlatý ornamentální rámeček, zde to chce zkrátka již trochu vyzkoušet na konkrétním případu.
U tohoto papyru jsme se vydali cestou výrazně egyptského designu se spoustou ornamentu. Krásný profilovaný rám ve dvou odstínech zlata má pravidelný květinový ornament lístků a jemnou patinu. Doplnili jsme jej o čokoládově hnědou paspartu. Společně papyrus proteplí a nechají plně vyniknout jeho krásu.
Paprus mezi dvěma skly
Papyrus, s jeho charakteristickým vzhledem a historií, si zaslouží opravdu speciální rámování. A právě rámování mezi dvě skla je pro něj jako stvořené. Proč? Papyrus má často nepravidelné okraje, drobné dírky a další unikátní znaky, které chceme vystavit na odiv. Můžeme toho dosáhnout buď tak, že jej podložíme pěknou kontrastní paspartou, nebo jej vystavíme mezi dvě skla.
U papyru se často používá jednodušší varianta rámování mezi dvě skla. To znamená, že rám není na zadní straně nijak speciálně upravený a skla slouží pouze k průhledu a odlehčení pozadí. I když oboustranné rámování se obvykle používá proto, aby zadní strana byla vidět, u papyru se jedná spíše o estetickou záležitost.
Jeden z našich zákazníků měl velmi specifický požadavek: chtěl, aby jeho papyrus vypadal stejně jako ostatní kusy v jeho sbírce. Původní rám však již nebyl k dostání. Bylo to jako pátrat po jehle v kupce sena. Po důkladném výzkumu a spolupráci s italským dodavatelem se nám podařilo najít přesně odpovídající rám a zákazník tak mohl konečně doplnit svou sbírku.