Roman Řehák - Phone Art

Současný pražský výtvarník Roman Řehák je neobvyklý svou pracovní technikou – své obrazy totiž tvoří výhradně pomocí svého mobilního telefonu. Složitě upravené fotografie a digitální koláže nazývá Phone Artem či Photo Artem. Obrazy následně tiskne na plátno, či speciální technikou na koberec. Jeho obrazy tak jsou často jediné, na které je dovoleno nejen sahat, ale vlastně se to i doporučuje…

Obrazy Romana Řeháka jsou obvykle snové, surrealistické a nadpozemské. Zároveň jsou i vzhledově velmi výrazné a potřebují jako partnera tedy i dostatečně výrazné rámování. Většinu používaných rámů proto tvoří mimořádně široké, ornamentální až téměř barokní rámy.



Rámování obrazů



stříbrný rám

K velmi velkému obrazu na koberci, který Roman Řehák vytvořil na zakázku klientovi na míru, se výtečně hodí jednoduchý italský stříbrný rám tvaru plochého oblouku s předsazenou filetou. Tmavší stříbro a nekomplikované pojetí rámu pomáhají černobílému obrazu skvěle vyniknout a opticky podporují střední tóny obrazu.



Luxusní rámy

Luxusní vyřezávaný rám

Přestože sám Roman Řehák vždy tvrdí, že své obrazy tvoří výhradně pomocí mobilního telefonu proto, aby lidé mohli mít pocit, že podobné obrazy zvládnou vytvořit sami, jeho obrazy i technika ve skutečnosti stále zůstávají jedinečné. Díky tomu velkoformátová plátna i obrazy na kobercích Romana Řeháka stále získávají na hodnotě a jsou stále vyhledávanější.

Velký obraz na koberci s ženským portrétem, stylizovaným městem a terejem má majitelka opravdu velice ráda. Vybrala pro něj proto zcela neobvyklý luxusní modelový rám vyřezávaný do tvaru červených plamenů. Rám je vyrobený na míru pro tento obraz a jedná se o rám, který je vyřezán po spojení do jednoho kusu, nemá tedy viditelné rohové spoje a plamínkový ornament v rozích navazuje.

Protože je tento rám vyráběný na zakázku, je dostupný nejen v takto výrazné červené barvě, ale může být vyrobený i v jiných barevných odstínech, či jako černý nebo bílý rám a samozřejmě i v obvyklých odstínech stříbra, zlata a dalších dokončeních.



Luxusní rámy



Barevný ornament

Jsme hrdí, že v našem rámařství můžeme jako jedni z mála v Praze nabídnout i jedinečnou řadu obrazových rámů, které v sobě kombinují tradičně pojaté ornamenty a zcela netradiční barvy. Vlastně by se s trochou nadsázky dalo říct, že spojujeme barokní ornament a klasicistní barvy do jedinečného celku. Vznikají tak rámy jako tento modro stříbrný skvost, který dokonale ladí s obrazem aktu s pampeliškou od pražského výtvarníka Romana Řeháka.



Barevné rámy

Roman Řehák miluje rámy

Malíři většinou rámování svých obrazů berou jako nutnost a raději je prodávají a vystavují nezarámované. Ne tak Roman Řehák – jako výtvarník je neobvyklý nejen svým stylem a postupy ale i tím, že obrazové rámy miluje a své obrazy téměř vždy rámuje. Jejich rámování si dlouze rozmýšlí, aby rám s obrazem byly v naprostém souladu. Zejména neobvyklé povrchy a výrazné ornamenty a tvary jsou pro Romana Řeháka typické jako právě tento krásný barokní ornament v patinovaném zlatu.

Tradiční zlatý rám na netradiční obraz

Digitální obraz na koberci s motivem ženského portrétu v teplejších odstínech evokuje staré obrazy a díla starých mistrů, zároveň však obsahuje složitě kombinovaný repoussoir. Zlatý rám je pro obraz proto zcela ideální a skvěle podpoří jeho barevnost.

Ačkoli by první volba při výběru vhodného rámování byl zřejmě tradiční ornament, ve skutečnosti se k obrazu hodí jednodušší provedení rámu, který celek opticky zklidní. Zvolili jsme proto tradiční rám tvaru oblouku ve zlaté barvě na černém podkladu. Rám má jemnou hnědavou šelakovou patinu a je doplněn o částečné prodírání a neobvyklou kartáčovanou vnitřní filetu.







moderní černý rám

Výrazně smyslný obraz s aktem v převažujících červených tónech má i černé detaily, které dále podtrhují smyslnost červeno-černé kombinace. Ze stejného důvodu je zvolené rámování rovněž v matné černé barvě. Široký moderní italský rám má navíc i dekor, který tvoří sice malé hladké prohlubně připomínající lístky, ty je ale s trochou představivosti možné vidět i jinak a díky tomu se rám ještě lépe propojuje s tématem obrazu.



Elegantní hladký zlatý rám

Na obvyklou velikost obrazů Romana Řeháka neobvykle na koberci s motivem baletky s andělskými křídly a rájem má nezvykle malý formát. Jakmile bychom pro obraz těchto rozměrů zvolili jen malý a úzký rámeček, obraz by nebyl výrazný a dost možné by působil spíše jako plakát. Vedle ostatních obrazů na výstavě by se navíc zcela ztrácel a většina návštěvníků galerie by si ho tedy nejspíše ani nevšimla.

K obrazu s jeho jemným tématem, drobnými detaily a barvami odstínu zelené, bílé a červené se skvěle hodí zlatý rám s hladkým povrchem. Výrazné ornamenty by příliš strhávaly pozornost a rám by si s obrazem spíše konkuroval. Hladký zlatý oblouk oproti tomu pomáhá najít fokus a detaily obrazu zdůrazní. Jedinou ozdobou n rámu jsou tři řady zlatých perliček s jemnou tmavou patinou.







STŘÍBRNÝ DESIGNOVÝ RÁM

Tento obraz Romana Řeháka se sice počítá mezi ty rozměrově nejmenší, ale podle mého názoru i mezi ty nejpůsobivější a trochu mě tak mrzí, že se již dávno prodal a není jej v Praze na výstavách již možné spatřit. I se svým nádherným rámem má dnes již majitele v zámoří a tak máme my ostatní smůlu. I když totiž Roman Řehák svoje obrazy tiskne, dělá je jen v jediné autorské kopii a každý je originál. Obraz symbolizující život člověka dýchá zvláštní atmosférou, zarámovali jsme jej proto do neobvyklého až téměř elfsky působícího rámu ve kterém se prolíná nepravidelný kruhový ornament. Rám je provedený v teplém odstínu stříbra se zajímavou prachovou patinou.



Naše Rámy

rámování skoro na počkání

Protože máme rádi i Romana Řeháka i Petra Jandu, zarámovali jsme obraz, který Petr Janda měl dostat k narozeninám, bez všech prodlev v noci, neboť jak už to i s jinými narozeninovými dárky často bývá, obraz byl hotový skoro na poslední chvíli…

Obraz není velký, nebyl tedy problém vybrat i v takto krátkém termínu vhodný rám. Zvolili jsme zajímavě pojatý dřevěný italský rám s neobvyklým tvarem do špičky, který se tak báječně hodí k jedinečným křivkám opery v Sydney na obraze. Rám v sobě navíc kombinuje dvě převládající barvy a těmi je zalomená bílá s voskovou patinou a zlatý plátek, který je v případě tohoto rámečku pokládán na vodu a díky tomu je i jemně vyleštěn.



Rámování



Perla mezi rámy

Rámy tradičního tvaru hladkého oblouku jsou v rámování obrazů i v interiérovém designu neoddiskutovatelnou stálicí. V Praze je určitě jen málo obrazů a interiérů, kterým by neslušely a kam by se tyto krásné rámy nehodily. I když mohou být zcela hladké, je možné je i částečně ozdobit, jako v případě tohoto širšího oblouku v červenějším odstínu stříbra, který připomíná platinu. Vnitřní hrana rámu je osázená dekorem větších perliček, které pomáhají zdůraznit přechod mezi obrazem a rámem.



Rámy z drahých kovů

černý lesklý glamour rám

Když se zamyslím nad obrazy na plátně i kobercích od Romana Řeháka, říkám si, že glamour styl rámování a Roman Řehák by snad mohly být i synonyma. Hodí se k sobě dokonale a navzájem zdůrazňují své přednosti. Někdy až opulentní obrazy Romana Řeháka zkrátka ve výrazných bohatě ornamentálních a případně i lesklých rámech vypadají prostě úchvatně.

Právě takhle skvěle se pro sebe hodí velký obraz na koberci s nahou múzou a knihami s převládajícími výrazně ohnivými barvami a sytou černou s mohutným ornamentálním glamour rámem. Zvolený rám je neobvyklý nejen svou kombinací tradičního barokního květinového ornamentu s černým povrchem, ale především tím, že rám je dokončený výrazně lesklým lakem. Spolu s obrazem je tato kombinace naprosto uchvacující.