Andy Warhol

6. srpna 1928 Pittsburgh, Pensylvánie, USA – 22. února 1987 New York City, New York, USA

Andy Warhol (původním jménem Andrew Warhola) byl americký malíř, grafik, filmový tvůrce a vůdčí osobnost amerického hnutí pop-artu. Na počátku jeho kariéry byly reklamní ilustrace na nejrůznější produkty, později se proslavil jako malíř, režisér i manažer rockové skupiny The Velvet Underground.

Volné umění - sítotisky - začal Warhol tvořit v roce 1960, jednalo se o obrazy inspirované hollywoodskými hvězdami ať již živými, jako je Marilyn Monroe tak i komiksovými jako například Superman. K nim brzy přidal díla s odkazy na různé produkty a objekty typické pro americkou konzumní společnost a reklamu včetně snad nejznámější Campbellovy polévky. Již v tomto období se plně projevuje Warholova cílená komunikační chladnost a rezervovanost, která ústí v úplné odosobnění jeho děl. Spíše než jako umělec se do jisté míry projevoval jako značka.

Andy Warhol byl jednou z nejpronikavějších osobností v americkém umění druhé poloviny 20. století. Nejenže byl jedním z hlavních představitel pop artu, byl i tvůrcem nové avantgardy, živoucím centrem uměleckého života a nadto významně podporoval mladé umělce. Ačkoli i dlouho po své smrti vzbuzuje kontroverze a diskuze, je jeho dílo zcela jedinečné a vysoce originální a oceňované i dnes.

Andy Warhol a Pop-Art Rámování obrazů

Andy Warhol, Mickey Mouse, Litografie, 40 x 50 cm, 1986

Ačkoli se Andy Warhol začal věnovat komiksu a komiksovým postavám velmi záhy, patří tato litografie k velmi pozdním dílům vzniklých krátce před Warholovou předčasnou smrtí.

Rámování tohoto obrazu do jisté míry předurčil již sám autor, neboť tisková plocha litografie je výrazně menší, než rozměr celého papíru, je proto nutné rámovat s poměrně širokou paspartou, aby se dílo do rámu hezky vešlo.

Přesto je použitá pasparta ještě výrazně větší, aby obraz měl dostatečný prostor a mnohem lépe vyzněl. Ze stejného důvodu jsme zvolili i velmi výrazný rám, který v sobě kombinuje tradiční barokní vzory a dekorativní motivy akantového listu s moderním bílým lakem ve vysokém lesku. Tato kombinace je sama o sobě výrazně „pop-artová“ a pro obrazy a litografie Andyho Warhola je jako stvořená.

Kompletní rámování obrazů Andyho Warhola je samozřejmě v archivální kvalitě. Muzeální asparta i archivní podkladová deska jsou plně nekyselé a bez obsahu ligninu, mají proto velmi dlouhou životnost a je možné je použít i pro obrazy špičkových světových muzeí a galerií. Rám je navíc doplněn o kvalitní antireflexní sklo s vysokým UV filtrem, který obraz chrání před škodlivým vlivem světla.

obrazové  rámy v barvách

Andy Warhol, (Red) Jackie

Serigrafie, 25 x 25 cm, 1964



O barevných rámech

Po smrti prezidenta Johna F. Kennedyho, Warhol představil rozsáhlou sérii obrazů a serigrafií, věnované Jackie Kennedyové. Červená verze obrazu Jackie z roku 1964 zpracovává oficiální fotografii Jackie Kennedyové z dovolené, kterou Warhol našel v knize v obchodě se suvenýry. Warhol mírně změnil účes i úhel pohledu, aby výsledek více odpovídal jeho portrétům Marilyn Monroe.

Andy Warhol využil výrazné červené a kontrastní tmavomodré a mořské modři, aby zdůraznil vyznění portrétu a rysů Jackie. Proto jsme se při rozhodování, jak tento obraz zarámovat, rozhodli jít stejným směrem a výběrem výrazného červeného rámu ještě více zdůraznit autorův záměr.

Obraz proto dostal nádherný italský červený rám ve vysokém lesku s ornamentem inspirovaným barokními vzory. Rámování tak dokonale navozuje ducha pop-art a přitom je dostatečně elegantní k výzanmu obrazu. Červený rám pochází z dílny významného italského výrobce, který získal světovou proslulost právě díky svým mimořádně kvalitním lakovaným rámům. Obraz je pak doplněn již jen klasickou bílou papírovou paspartou a samozřejmě špičkovým plně antireflexním sklem s UV filtrem.

Converse v zakázkovém rámu

Andy Warhol, Converse, Litografie, 57x38 cm

Věčný boj, jak nejlépe zarámovat popartové obrazy Andyho Warhola, tentokrát na plné čáře vyhrálo hravé rámování. Ve svém interiéru by tento obraz ve výrazném a lesklém rámu, které jsou pro Popart a Andyho Warhola typické, nevypadal dobře a nehodí se k němu ani žádné úzké a jednoduché rámečky.

Přesto jsme rámování obrazu Concerse na poměrně jednoduchém rámu založili – hladkou ostrohrannou lištu jsme zakázkově upravili tak, aby jednotlivé rohy rámu barevně zrcadlově ladily s barvami v obraze. Krásný a hravý výsledek.

Zakázkové rámy

Industriální rámování obrazu Bighorn Ram

Andy Warhol, Bighorn Ram,  Litografie a ofset, 38 x 57 cm, 1983

Andy Warhol byl velký milovník zvířat a jako takový byl požádán, aby vytvořil portréty mizejících zvířecích druhů. Výsledkem je série 15 obrazů postupně vymírajících druhů. Jedním z nich je i obce tlustorohá.

Pří rámování tohoto obrazu jsme se rozhodli zachovat jeho výrazný vzhled a nebáli jsme se proto použít nápadně industriálně působící rám, který vypadá jako by byl vytvořen ze surového železa tvaru betonářského roxoru. Tvarované výstupky na povrchu rámu korespondují s tvarem zobrazených rohů a jsou spolu v krásném souladu. Rámování je díky tomu spíše „pánské“ a působí tvrdším dojmem, ale velice dobře se uplatní i ve všech moderních interiérech, do kterých se tato kombinace obrazu a rámu skvěle hodí.

Rámování doplňuje kvalitní nekyselá bílá pasparta, odlehčená archivální podložka a antireflexní muzeální sklo s UV filtrem, které je nejen bez odlesků, ale obraz zobrazuje bez barevných zkreslení a dlouhodobě jej chrání proti škodlivým vlivům světla.

Industriální rámování

Jak správně zarámovat obraz Andyho Warhola?

>

Andy Warhol, Mick Jagger, serigrafie, 37,5 cm x 57 cm

Je to jako s mnoha jinými obrazy. Nedá se říct, že by existoval nějaký nejlepší způsob rámování obrazů, tisků či serigrafií Andyho Warhola. Je mnoho špatných a nevhodných způsobů rámování a je také mnoho způsobů jak rámovat správně. Stačí jen najít správou inspiraci a zamyslet se nad tím, co je nejdůležitější.

Vždy totiž záleží, nakolik má být obraz výrazný, zda bude viset sám, či ve skupině i jak jej máte rádi. Protože, když jej budete mít opravdu rádi, obraz může být výrazný a bude viset v dobré společnosti, je možné zvolit opravdu krásný rám a velmi neobvyklé rámování.

Při výběru rámování serigrafie ze série Mick Jagger bylo jasné hned, že majitel má svůj obraz rád a chce, aby rámování bylo prostě perfektní. Luxusní na míru vyřezávaný rám s tématem rockových pyramidek působí, jako by obraz opravdu oblékal. Rámování je doplněno o muzeální podložku a antireflexní sklo s vysokou UV ochranou. Aby zarámování bylo opravdu profesionální a obraz chránilo, je mezi sklem a dílem ještě i skrytá neviditelná mezivrstva, která zabraňuje dotyku obrazu se sklem.

Výsledkem je muzeální, vysoce kvalitní, osobité a velmi luxusní rámování. Jedním slovem – paráda. I nám se líbí tak, že jsme se s ním těžko loučili a bylo nám líto, že opouští nejen naše rámařství, ale i Prahu a hned tak obraz zase neuvidíme…



Luxusní modelové rámy

Warhol a Jagger podruhé

Andy Warhol, Mick Jagger, Litografie, 1986. Tak jak i Andy Warhol vytvořil celou sérii rozdílných portrétů Micka Jaggera, tak rozdílně lze jednotlivé obrazy i zarámovat. Hnědý rám s množstvím malých diamantů výrazně evokuje rockové motivy a s obrazem proto vypadá naprosto úchvatně. Toto rámování je navíc o něco levnější než luxusní modelové rámy, ale je díky kvalitě použitých materiálů a skla pro obraz této kvality vhodné a bezpečné.



Speciální skla

MODERNÍ RÁMOVÁNÍ obrazu andyho warhola apple DO BÍLO-ZLATÉHO RÁMU

Andy Warhol, Apple (Macintosh), litografie, 38 x 58 cm, 1985

Známý obraz Andyho Warhola Apple Macintosh patří mezi ty, které můžete vidět zarámované poměrně často, obvykle je rámování ale velice usedlé, obrazy jsou spíše v jednoduchých minimalistických rámech či dokonce v hliníku.

Při rámování obrazů se ale ve Frame-it.cz neohlížíme jen na samotné obrazy, ale samozřejmě na jejich majitele - každý je jiný a duše každého se tak může zrcadlit ve zvoleném způsobu rámování. Majitel tohoto obrazu byl naštěstí otevřený a tak jsme mohli i jeho litografii zarámovat tak, aby výsledný obraz byl elegantní i výrazný. 

Rozhodování jak nejlépe zarámovat tento obraz vlastně nebylo ani příliš dlouhé. Stupňovitý italský rám kombinující zalomenou bílou s jemným zlatem na přední straně se k litografii báječně hodí, je dostatečně klasický i moderní zároveň. Rámováno je samozřejmě s nekyselými archiválními paspartami i podložkou a kvalitním antireflexním sklem s vysokým UV filtrem.