adolf born
Adolf Born (12. června 1930 České Velenice – 22. května 2016 Praha) byl český malíř, ilustrátor, kreslíř a animátor. Rovněž se věnoval kostýmnímu výtvarnictví, karikaturám a propagaci královského zřízení.
Adolfa Borna v mládí inspiroval a svou láskou k cirkusu a varieté nakazil především František Tichý a tato láskka Adolfa Borna provázela po celý jeho život. Nejprve se uplatňoval především jako karikaturista, za karikaturu si odnesl i Grand Prix z Montrealu 1977, postupně se jeho tvorba vyvíjí směrem k volné, groteskní grafice. Obrazy Adolfa Borna jsou zcela nezaměnitelné a plné mnoha postavami a postavičkami, zvířátky a jedinečnými figurami.
Vedle volné grafiky, především litografie a suché jehly, je Adolf Born znám především jako ilustrátor nespočetné řady knih a animátor mnoha filmů pro děti i dospělé.
Rámy na obrazy adolfa borna
Adolf Born, Jonáš, Barevná Litografie, 43x54 cm
Protože Adolfa Borna máme rádi nejen my, ale i vy, sešlo se u nás ve Frame-it.cz tolik nejrůznějších jeho prací, že je do referencí opravdu z čeho vybírat. Vlastně myslím, že se nám je ani zdaleka nepodaří ukázat všechny, abychom Vás úplně nezahltili. Rozhodli jsme se tedy ukázat ty, které máme obzvláště rádi, nebo se objevují docela často, takže by to pro vás mohla být příjemná inspirace k rámování, nebo jsou něčím neobvyklé, výjimečné apod.
Tentokrát jsme zvolili nádhernou, ale poměrně neobvykle zarámovanou, litografii "Jonáš". Krásná barevná litografie s typickým stylem i tematikou pro pozdější dílo Adolfa Borna hraje převládajícími modrozelenými odstíny a má v sobě spoustu různých oblouků, obloučků, vlnek a oblin. Vybrali jsme pro ni proto neobvykle zpracovaný na zakázku vyrobený modelový rám, který k obrazu dokonale ladí.
Rám v sobě spojuje hnědou hranolovitou základnu, na níž je položen oblouk půlměsíce zlatého pohledového rámu. A aby obloučků bylo opravdu dost, má rám navíc ke svému obloukovému tvaru i do obloučku vypracované rohové spoje na vnitřní rohové straně.
Není to ale jen tak obyčejný rám, ale jedna z neluxusnějších kategorií rámů, které je v Praze možné na obrazy použít – je to zakázkový modelový rám s lesklým zlacením pravým zlatem. Ze všech užívaných způsobů zlacení je zde použit ten nejtradičnější a zároveň i nejnáročnější – tzv. vodové zlacení. Na vrstvenou a hlazenou křídu a vrstvu polimentu jsou kladeny plátky 22k zlata a jemně probroušeny a ručně vyleštěny do požadovaného lesku.
K obrazu se barevně výtečně hodí zelenomodrá muzeální pasparta. Aby ladila jak k rámu, tak i obrazu a vše bylo perfektní, pojali jsme i výřez pasparty se zaoblenými rohy. Zarámovaný celek tedy skvěle ladí nejen barevně, ale i převládajícími tvary.
Rámy s pravým zlatem
Barevné rámování
Adolf Born, Kohout pěvec, barevný lept, 9,5 x 14 cm
Na tisky, lepty i litografie se samozřejmě často hodí barevné rámečky, to ale neznamená, že by se muselo jednat o jednoduchý hladký barevný rám, jako je obvyklé. Totéž platí i při výběru vhodné pasparty. Přestože je naprostá většina paspart bílých, či krémových, v žádném případě to neznamená, že by to byla jediná a už vůbec ne ta nejlepší volba.
Menší lept Kohout pěvec zarámovaný v složitě ornamentálním rámu v různých odstínech červené se zlatými detaily vypadá opravdu báječně. Navíc, když je rámeček doplněný o zvláštní šedě-hnědou paspartu odpovídající barvě leptu. Kontrast pomůže obraz podpořit a výsledek je jasnější a výraznější, než by při obvyklém výběru bylo.
Barevné rámy
Luxusní modelový rám
Adolf Born, E.A.Poe, 1975, Litografie, 50 x 67 cm
Adolf Born už dávno není v kategorii malířů, jejichž obrazy by mohly být zarámované bez rozmyslu a ohledu na cenu díla a tedy i kvalitu použitých materiálů.
Nádherná litografie pro Lyru Pragensis „E.A.Poe“ signovaná jako autorský tisk proto musela ihned opustit původní rámování v lepenkové paspartě olepenou textilní páskou, s lepenkovými zády a obyčejným floatovým sklem. Neboť právě tyto materiály, které se dříve k rámování litografií i všech dalších grafik tak často používaly, jsou pro ně ve skutečnosti vysoce nebezpečné. Kombinace kyselého prostředí běžných kartonů a lepenek s UV zářením totiž způsobuje poškození obrazů na papíře, kterému by při vhodném rámování šlo velice lehce zabránit.
Obraz jsme proto nově zarámovali do archivální hnědo-šedé pasparty z čisté alafacelulózy, na archivální nekyselou podložku a pod antireflexní sklo s vysokým UV filtrem 92%. K litografii se skvěle hodil i úžasný modelový rám sice ve tvaru jednoduchého hranolu, nicméně v dokončení téměř kouzelně působícího povrchu oxidovaného pravého stříbra, které při pohledu s různých úhlů dodává nádherný až téměř perleťový efekt. Tento Luxusní rám je navíc v modelovém provedení, tedy vznikl jako jediný kus zcela na míru.
Modelové rámy
Elegantní stříbrný rám
Adolf Born, Řecký čas k obědu, litografie, 2012, 48 x 33 cm
Obrazy Adolfa Borna milujeme a jsme nadšení, když i ostatní berou rámování jeho obrazů opravdu vážně a chtějí pro ně krásné zarámování, které i litografie a tisky bude navíc i po dlouhou dobu chránit.
K obrazu „Řecký čas k obědu“ se jako ulitý hodí elegantní stříbrný rám, který je doplněný o modrou paspartu. Je to barevně velice vyrovnané rámování, které navíc působí příjemně řeckým dojmem.
Tak, jak je při rámovaných hodnotných litografií zvykem, pasparta je nekyselá a plně archivální, obraz je doplněn o archivální podložku z alfacelulózy a křišťálově průhledné galerijní sklo s UV filtrem. Díky tomu litografie vypadá zcela nádherně nejen dnes, ale bude nádherná i mnoha letech.
Proč se litografie Adolfa Borna rámují do tenkých rámů?
Adolf Born, Leopard napadený ptáky, Litografie, 38x49 cm
Litografie Adolfa Borna se v Praze opravdu velice často rámují do tenkých a jednoduchých rámečků. To je fakt. Často se dokonce setkáváme i s rámováním, do takzvaných olepovaných textilních paspart. Vládou ale obyčejné jednoduché dřevěné rámy v kombinaci s bílými, či velice často i barevnými paspartami.
U litografií a tisků je to spíše tak nějak historicky dané – častou bývají považovány za něco méněcenného a levného a pořádné individuální rámování si podle mnohých snad ani nezaslouží. Zákazníci proto často volí jednoduché levné rámy, pasparty i skla. Ve Frame-it koneckonců docela často slyšíme, že si ten a ten obraz drahé rámování nezaslouží, protože je to „jen litografie“.
V dnešní době je to, alespoň u litografií Adolfa Borna, rozhodně sporné - stačí se podívat na ceny jeho obrazů dosahovaných při prodeji na aukčních portálech a v galeriích. Spíše než cena díla je tedy rozhodující určitá tradice a kolektivní paměť – za dob našich rodičů a prarodičů se grafické listy rámovaly do jednoduchých rámovacích lišt a tak si často ani neumíme představit, že by to šlo nějak jinak…
Ze zkušenosti víme, že jak individuální litografie a obrazy Adolfa Borna jsou, tak individuální a osobité by mělo být i jejich rámování. Proto se snažíme, aby pravidlo o jednoduchých rámech alespoň v Praze neplatilo a tyto krásné obrazy byly zarámovány právě v takových rámečcích a paspartách, v jakých nejlépe vyniknou. To ale na druhou stranu vůbec neznamená, že bychom tenké rámy snad nějak programově odmítali…
Občas se totiž opravdu může stát, že nejlepší rám je opravdu právě ten nejužší. Jako důkaz tedy litografie Leopard napadený ptáky zarámovaná sice ve velice úzkém, ale přitom neobvyklé, vysoce kvalitním ručně vyrobeném rámu. Protože je rám takto neobvykle úzký, kompenzuje to jeho hloubka, která by umožnila i prostorové 3D rámování objektů a vyzdvižených obrazů. Dřevěný rám je pečlivě vykřídovaný a hlazený a je na něm naneseno plátkové stříbro s jemnými trhlinami prosvítajícími do podkladu.
Prostorové rámy
Moderní černé rámování
>Adolf Born, Učitel národů, zinkografie, 9 x 11 cm, 1984
Rozhodování jak nejlépe zarámovat malé černobílé grafiky je věčné a naštěstí ani zde není jediné správné řešení a je možné se při výběru vydat hned několika různými cestami.
Zatímco nejčastějším přáním při volbě rámu je použití bílé pasparty a černého či dubového rámu, překvapivě může být nohem vhodnějším způsobem naopak rámování ve zcela tmavých tónech. Po této stezce jsme se v případě malé zinkografie Adolfa Borna vydali i my.
Obraz jsme zarámovali hned do dvojice tmavých paspart, zcela černé horní a temně hnědo-šedé spodní pasparty. I použitý rámeček kombinuje dva barevné tóny, hlavní pohledovou stranu v drásané hluboké černé a vnější stranu v barvě hnědého ořechu. Díky této kombinaci rámování nepůsobí stroze černě, jak by se jinak při použití čistě černého rámu mohlo stát, je mnohem elegantnější a zajímavější.
hnědý rám a modrá pasparta
Adolf Born, Noe se blíží k hoře Ararat, litografie, 33 x 48 c, 2011
Obraz patřící do krásné rozsáhlejší sbírky děl Adolfa Borna je zarámovaný tak, aby nejen báječně vypadal sám o sobě, ale aby dobře ladil i s ostatními obrazy v interiéru. Moderní varianta klasického otevřeného obloučkového rámu má zajímavý hrubě působící povrch s mnoha přechody odstínů hnědé. Rám je doplněný o zajímavě modrou muzeální paspartu a galerijní plně antireflexní sklo s UV filtrem.
Moderní zlatý rám
Adolf Born, Krasojezdkyně, barevná litografie, 2003, 35,5 x 45,5 cm Kombinace zlatého rámu s paspartou v sytých barvách může působit mimořádně elegantním až luxusním dojmem. Kontrast obou prvků je nesmírně zajímavý, přesto je třeba obrazy rámovat s rozmyslem, protože takto výrazná kombinace rámu a pasparty by mohla samotný obraz ztulačit do pozadí. V případě obrazů Adolfa Borna je tento styl rámování ale velmi vhodný, obrázky jsou barevné, barvy poměrně syté a proto právě obrazy jako Krasojezdkyně skvěle podpoří a jejich barevnost i detaily ještě více vyniknou.
Jak zarámovat dopis Adolfa Borna?
Adolf Born, vlastnoruční dopis a obraz Futurum, litografie, 10,5 x 21 cm
Jak se vlastně rámují dopisy, které jsou oboustranné? Je možné je zarámovat tak, aby byly vidět obě strany? Žádný strach, samozřejmě ano. Jak už to v kvalitním zakázkovém rámování bývá, zarámovat je možné v podstatě cokoli a na mnoho nejrůznějších způsobů.
Když jsme vybírali vhodné rámování pro osobní dopis od Adolfa Borna doplněný o malou dvoubarevnou litografii, museli jsme vzít v úvahu především nutnost oboustranného zarámování. Byla by totiž veliká škoda ukázat jen jednu stranu dopisu. Naštěstí oboustranné rámování není žádný problém. V tomto případě jsme upřednostnili rámování se dvěma paspartami.
Pro oboustranné rámování bývá velice často využívána metoda rámování bez paspart pouze mezi dvě skla. Výsledné rámování je tak zcela průhledné a velice vzdušné. Na druhou stranu ale rámování mezi dvě skla není vhodné pro cennější díla, které by se touto adjustací dlouhodobě poškozovala. Archivální a muzeální pasparty vedle svých estetických funkcí dílu poskytují i výraznou ochranu proti případné proniknuvší vlhkosti, kyselému prostředí, otlaku od skla apod. Pro oboustranné rámování cennějších a vzácnějších děl je proto vhodnější pasparty vždy využít.
Abychom dopis ochránili, umístili jsme jej tedy mezi dvě archivální pasparty s asymetrickými výřezy a doplnili o dvě muzeální skla s UV filtrem. K obrazu i dopisu skvěle ladí tmavší odstín pasparty v kombinaci s elegantně hravým světlým rámem s jemným dekorem a kartáčováním do okrového podkladu. Rám je i na své zadní straně upraven tak, aby barevně připomínal svou přední stranu a nic nerušilo celkový dojem.
Oboustranné rámy
proč je jejich dlouhodobá obliba pro litografie Adolfa borna štěstí i neštěstí
Obrazy ve starém rámování trpí a papír se vlivem fotochemické reakce pomalu rozpadá. Ani před deseti lety nebyly materiály ještě dost dobré a byly většinou bezpečné jen po několik málo let a pak je bylo nutné vyměnit. Ale ruku na srdce, nedělá to skoro nikdo a obrazy pak stárnou a zbytečně a nevratně ztrácí svou krásu.
Stejný osud potkal i litografii Chvála Beaujolais, která byla dlouhá léta nevhodně zarámovaná v obyčejných kyselých materiálech a pod obyčejným tabulovým sklem. Postupný rozpad ligninu a tvorba kyselin způsobila nejen křehnutí papíru, ale ve spolupráci se slunečním svitem postupně začaly blednout i barvy v tiskové ploše obrazu.
Tisk ztratil většinu syté červené barvy, což je což je, dlužno podotknout, právě u červeného vína tak trochu škoda a to se při restaurování již neopraví. Litografii jsme proto alespoň zarámovali do kombinace stříbrné a zelené, která je k červené barvě kontrastní a podaří se jí díky tomu opět opticky podpořit. Celé rámování je s kvalitními archivními materiály, pro tohoto krásného Borna je ale již bohužel pozdě.
Adolf Born, Chvála Beaujolais, litografie , 39,5 x 25 cm
Adolf Born si pro své obrazy zaslouží kvalitní muzeální rámování
Ať již při výběru rámování zvolíte jakoukoli kombinaci rámu a pasparty, vždy je důležité, aby výsledek byl nejen krásný, ale rámování obraz navíc ochránilo po dlouhou dobu.
Pasparty pro litografie Adolfa Borna by vždy měly být alespoň nekyselé, mnohem raději muzeální. Ty jsou vyrobené z kvalitnějších materiálů a na rozdíl od běžných nekyselých papírových paspart s alkalickou rezervou se časem tak rychle nevyčerpávají a není je tedy nutné za několik let opět měnit. Stejné je to i s podložkou, která by nikdy neměla být z běžné vlnité ani strojní lepenky a už vůbec ne z MDF, ale vždy v archivální kvalitě.
Dnes se najde již jen málokdo, kdo by upřednostňoval obyčejné sklo, běžné matné sklo, či běžné plexisklo, všechna tato skla již dávno nahradila téměř neviditelná antireflexní skla. Přesto i ve velmi kvalitních sklech existují rozdíly, a zatímco velká většina galerijních skel je orientovaná především na bezchybný vzhled rámovaného díla, existují i skla s velmi vysokým stupněm UV ochrany, které se hodí právě pro takto cenná díla.
Tradiční zlatý rám
Adolf Born, Konec představení, litografie, 2001, 49 x 38 cm
Při výběru rámu stačí jen malé změny a celkové vyznění působí zcela jiným dojmem.
I pro obraz Konec představení jsme vybrali kombinaci zlatého rámu s tmavozelenou paspartou. Tentokrát má rám ale tradičněji tvarovaný oblouk, obvyklé zlacení s mírným prodíráním na podklad a tmavou patinou s výraznou vnitřní linkou. Rám díky tomu působí mnohem tradičnějším a klasičtějším dojmem, který se přenáší i na výsledný obraz.
Obraz vyniká stejně dobře, hodí se ale i do klasičtějších interiérů a skvěle bude ladit i s dalšími obrazy v interiéru, ať již se jedná o jiné práce autora, či mnohem starší obrazy.
Velice výraznému rámování malé litografie Pan pavián dominuje neotřelý italský rám, který v sobě kombinuje tradiční vzor akantu a neobvyklou výraznou červenou barvu. Rám tak vytváří pocit zajímavého kontrastu dvou rozdílných období, zároveň ale velmi dobře ladí k obrazu, protože jeho barva plně odpovídá detailům v litografii.
Pro takto malý obraz by nemuselo být vhodné tiskovou plochu zmenšovat tradičně pojatou paspartou s obvyklým šikmým výřezem, proto je obrázek na paspartu pouze položen a je vidět celý. Vyniknou díky tomu i jeho zajímavé nepravidelné okraje.
LITOGRAFIE VE ZLATÉM RÁMU
Adolf Born, Řecká špionka nad tureckou pevností, litografie, 1999, 48 x 33 cm
Přestože by Adolf Born byl malíř, kreslíř, ilustrátor, karikaturista i kostýmní výtvarník, objevují se z jeho děl v rámařství samozřejmě nejčastěji především jeho litografie.
Jak to už u litografií (a grafiky vůbec) bývá obvyklé, většinou je zvykem používat jen jednoduché úzké rámy, textilní olepované pasparty, či dokonce jen tzv. klip rámy. Už dlouho ale není pravda, že grafika je jen „náhražkou“ opravdového umění - dávno se stala samostatnou disciplínou a grafickými technikami vznikají úžasné obrazy, tak jako právě litografie. Adolfa Borna
A protože na předsudky a stigmata u nás v rámařství vůbec nedáme, zvolili jsme k obrazu středně mohutný moderněji pojatý zlatý obloukový rám doplněný o kvalitní muzeální paspartu v kontrastní tmavozelené a samozřejmě antireflexním sklem s UV filtrem pro dokonalou krásu a dlouhé zdraví toho krásného grafického listu.