adolf born
Adolf Born (12. června 1930 České Velenice – 22. května 2016 Praha) byl český malíř, ilustrátor, kreslíř a animátor. Rovněž se věnoval kostýmnímu výtvarnictví, karikaturám a propagaci královského zřízení.
Adolfa Borna v mládí inspiroval a svou láskou k cirkusu a varieté nakazil především František Tichý a tato láskka Adolfa Borna provázela po celý jeho život. Nejprve se uplatňoval především jako karikaturista, za karikaturu si odnesl i Grand Prix z Montrealu 1977, postupně se jeho tvorba vyvíjí směrem k volné, groteskní grafice. Obrazy Adolfa Borna jsou zcela nezaměnitelné a plné mnoha postavami a postavičkami, zvířátky a jedinečnými figurami.
Vedle volné grafiky, především litografie a suché jehly, je Adolf Born znám především jako ilustrátor nespočetné řady knih a animátor mnoha filmů pro děti i dospělé.
Rámy na obrazy adolfa borna
Adolf Born, Jonáš, Barevná Litografie, 43x54 cm
Protože Adolfa Borna máme rádi nejen my, ale i vy, sešlo se u nás ve Frame-it.cz tolik nejrůznějších jeho prací, že je do referencí opravdu z čeho vybírat. Vlastně myslím, že se nám je ani zdaleka nepodaří ukázat všechny, abychom Vás úplně nezahltili. Rozhodli jsme se tedy ukázat ty, které máme obzvláště rádi, nebo se objevují docela často, takže by to pro vás mohla být příjemná inspirace k rámování, nebo jsou něčím neobvyklé, výjimečné apod.
Tentokrát jsme zvolili nádhernou, ale poměrně neobvykle zarámovanou, litografii "Jonáš". Krásná barevná litografie s typickým stylem i tematikou pro pozdější dílo Adolfa Borna hraje převládajícími modrozelenými odstíny a má v sobě spoustu různých oblouků, obloučků, vlnek a oblin. Vybrali jsme pro ni proto neobvykle zpracovaný na zakázku vyrobený modelový rám, který k obrazu dokonale ladí.
Rám v sobě spojuje hnědou hranolovitou základnu, na níž je položen oblouk půlměsíce zlatého pohledového rámu. A aby obloučků bylo opravdu dost, má rám navíc ke svému obloukovému tvaru i do obloučku vypracované rohové spoje na vnitřní rohové straně.
Není to ale jen tak obyčejný rám, ale jedna z neluxusnějších kategorií rámů, které je v Praze možné na obrazy použít – je to zakázkový modelový rám s lesklým zlacením pravým zlatem. Ze všech užívaných způsobů zlacení je zde použit ten nejtradičnější a zároveň i nejnáročnější – tzv. vodové zlacení. Na vrstvenou a hlazenou křídu a vrstvu polimentu jsou kladeny plátky 22k zlata a jemně probroušeny a ručně vyleštěny do požadovaného lesku.
K obrazu se barevně výtečně hodí zelenomodrá muzeální pasparta. Aby ladila jak k rámu, tak i obrazu a vše bylo perfektní, pojali jsme i výřez pasparty se zaoblenými rohy. Zarámovaný celek tedy skvěle ladí nejen barevně, ale i převládajícími tvary.
Rámy s pravým zlatem
Barevné rámování
Adolf Born, Kohout pěvec, barevný lept, 9,5 x 14 cm
Na tisky, lepty i litografie se samozřejmě často hodí barevné rámečky, to ale neznamená, že by se muselo jednat o jednoduchý hladký barevný rám, jako je obvyklé. Totéž platí i při výběru vhodné pasparty. Přestože je naprostá většina paspart bílých, či krémových, v žádném případě to neznamená, že by to byla jediná a už vůbec ne ta nejlepší volba.
Menší lept Kohout pěvec zarámovaný v složitě ornamentálním rámu v různých odstínech červené se zlatými detaily vypadá opravdu báječně. Navíc, když je rámeček doplněný o zvláštní šedě-hnědou paspartu odpovídající barvě leptu. Kontrast pomůže obraz podpořit a výsledek je jasnější a výraznější, než by při obvyklém výběru bylo.
Barevné rámy
Luxusní modelový rám
Adolf Born, E.A.Poe, 1975, Litografie, 50 x 67 cm
Adolf Born už dávno není v kategorii malířů, jejichž obrazy by mohly být zarámované bez rozmyslu a ohledu na cenu díla a tedy i kvalitu použitých materiálů.
Nádherná litografie pro Lyru Pragensis „E.A.Poe“ signovaná jako autorský tisk proto musela ihned opustit původní rámování v lepenkové paspartě olepenou textilní páskou, s lepenkovými zády a obyčejným floatovým sklem. Neboť právě tyto materiály, které se dříve k rámování litografií i všech dalších grafik tak často používaly, jsou pro ně ve skutečnosti vysoce nebezpečné. Kombinace kyselého prostředí běžných kartonů a lepenek s UV zářením totiž způsobuje poškození obrazů na papíře, kterému by při vhodném rámování šlo velice lehce zabránit.
Obraz jsme proto nově zarámovali do archivální hnědo-šedé pasparty z čisté alafacelulózy, na archivální nekyselou podložku a pod antireflexní sklo s vysokým UV filtrem 92%. K litografii se skvěle hodil i úžasný modelový rám sice ve tvaru jednoduchého hranolu, nicméně v dokončení téměř kouzelně působícího povrchu oxidovaného pravého stříbra, které při pohledu s různých úhlů dodává nádherný až téměř perleťový efekt. Tento Luxusní rám je navíc v modelovém provedení, tedy vznikl jako jediný kus zcela na míru.
Modelové rámy
Elegantní stříbrný rám
Adolf Born, Řecký čas k obědu, litografie, 2012, 48 x 33 cm
Obrazy Adolfa Borna milujeme a jsme nadšení, když i ostatní berou rámování jeho obrazů opravdu vážně a chtějí pro ně krásné zarámování, které i litografie a tisky bude navíc i po dlouhou dobu chránit.
K obrazu „Řecký čas k obědu“ se jako ulitý hodí elegantní stříbrný rám, který je doplněný o modrou paspartu. Je to barevně velice vyrovnané rámování, které navíc působí příjemně řeckým dojmem.
Tak, jak je při rámovaných hodnotných litografií zvykem, pasparta je nekyselá a plně archivální, obraz je doplněn o archivální podložku z alfacelulózy a křišťálově průhledné galerijní sklo s UV filtrem. Díky tomu litografie vypadá zcela nádherně nejen dnes, ale bude nádherná i mnoha letech.
Proč se litografie Adolfa Borna rámují do tenkých rámů?
Adolf Born, Leopard napadený ptáky, Litografie, 38x49 cm
Litografie Adolfa Borna se v Praze opravdu velice často rámují do tenkých a jednoduchých rámečků. To je fakt. Často se dokonce setkáváme i s rámováním, do takzvaných olepovaných textilních paspart. Vládou ale obyčejné jednoduché dřevěné rámy v kombinaci s bílými, či velice často i barevnými paspartami.
U litografií a tisků je to spíše tak nějak historicky dané – častou bývají považovány za něco méněcenného a levného a pořádné individuální rámování si podle mnohých snad ani nezaslouží. Zákazníci proto často volí jednoduché levné rámy, pasparty i skla. Ve Frame-it koneckonců docela často slyšíme, že si ten a ten obraz drahé rámování nezaslouží, protože je to „jen litografie“.
V dnešní době je to, alespoň u litografií Adolfa Borna, rozhodně sporné - stačí se podívat na ceny jeho obrazů dosahovaných při prodeji na aukčních portálech a v galeriích. Spíše než cena díla je tedy rozhodující určitá tradice a kolektivní paměť – za dob našich rodičů a prarodičů se grafické listy rámovaly do jednoduchých rámovacích lišt a tak si často ani neumíme představit, že by to šlo nějak jinak…
Ze zkušenosti víme, že jak individuální litografie a obrazy Adolfa Borna jsou, tak individuální a osobité by mělo být i jejich rámování. Proto se snažíme, aby pravidlo o jednoduchých rámech alespoň v Praze neplatilo a tyto krásné obrazy byly zarámovány právě v takových rámečcích a paspartách, v jakých nejlépe vyniknou. To ale na druhou stranu vůbec neznamená, že bychom tenké rámy snad nějak programově odmítali…
Občas se totiž opravdu může stát, že nejlepší rám je opravdu právě ten nejužší. Jako důkaz tedy litografie Leopard napadený ptáky zarámovaná sice ve velice úzkém, ale přitom neobvyklé, vysoce kvalitním ručně vyrobeném rámu. Protože je rám takto neobvykle úzký, kompenzuje to jeho hloubka, která by umožnila i prostorové 3D rámování objektů a vyzdvižených obrazů. Dřevěný rám je pečlivě vykřídovaný a hlazený a je na něm naneseno plátkové stříbro s jemnými trhlinami prosvítajícími do podkladu.
Prostorové rámy
Moderní černé rámování
>Adolf Born, Učitel národů, zinkografie, 9 x 11 cm, 1984
Rozhodování jak nejlépe zarámovat malé černobílé grafiky je věčné a naštěstí ani zde není jediné správné řešení a je možné se při výběru vydat hned několika různými cestami.
Zatímco nejčastějším přáním při volbě rámu je použití bílé pasparty a černého či dubového rámu, překvapivě může být nohem vhodnějším způsobem naopak rámování ve zcela tmavých tónech. Po této stezce jsme se v případě malé zinkografie Adolfa Borna vydali i my.
Obraz jsme zarámovali hned do dvojice tmavých paspart, zcela černé horní a temně hnědo-šedé spodní pasparty. I použitý rámeček kombinuje dva barevné tóny, hlavní pohledovou stranu v drásané hluboké černé a vnější stranu v barvě hnědého ořechu. Díky této kombinaci rámování nepůsobí stroze černě, jak by se jinak při použití čistě černého rámu mohlo stát, je mnohem elegantnější a zajímavější.
hnědý rám a modrá pasparta
Adolf Born, Noe se blíží k hoře Ararat, litografie, 33 x 48 c, 2011
Obraz patřící do krásné rozsáhlejší sbírky děl Adolfa Borna je zarámovaný tak, aby nejen báječně vypadal sám o sobě, ale aby dobře ladil i s ostatními obrazy v interiéru. Moderní varianta klasického otevřeného obloučkového rámu má zajímavý hrubě působící povrch s mnoha přechody odstínů hnědé. Rám je doplněný o zajímavě modrou muzeální paspartu a galerijní plně antireflexní sklo s UV filtrem.
adolf borna a jeho svět
Adolf Born, to jméno v českém umění zní jako melodie laskavého humoru a osobité fantazie. Když se řekne Born, vybaví se nám hned jeho nezaměnitelné postavičky, zvířátka s lidskými vlastnostmi, kouzelné krajiny a vtipné glosy, které s lehkostí shazovaly vážnost světa. Ale kdo byl Adolf Born doopravdy, kromě mistra tužky a štětce?
Už od malička byl prý pěkný rošťák a vtipálek. Říkalo se, že ve škole raději kreslil, než poslouchal výklad, a že jeho sešity byly plné kreseb a karikatur spolužáků a učitelů. A tenhle smysl pro humor a lehkost ho provázel celým životem a promítl se i do jeho tvorby.
Zajímavé je, že Born nikdy netoužil po slávě a pompě. Žil skromně v Praze a svůj ateliér měl prý v obyčejném činžovním domě. Měl rád klid a pohodu a nejvíc si prý užíval čas strávený s rodinou a přáteli, ideálně někde v přírodě. Říká se, že byl tak trochu introvert a že se nejlépe cítil ve svém vlastním světě fantazie, který pak s láskou přenášel na papír.
A co se týče té „fantazie“ – ta byla u Borna opravdu bezbřehá. Jeho díla jsou plná bizarních postav, nečekaných situací a jemné ironie. Rád si pohrával s nesmysly, absurdnem a snovými motivy. Jeho humor ale nikdy nebyl zlý ani kousavý, vždycky v něm byl cítit laskavý nadhled a pochopení pro lidské slabosti.
Born nebyl jen malíř a grafik, byl i ilustrátor knih a filmový výtvarník. Jeho kresby oživily nespočet knížek pro děti i dospělé a jeho rukopis se otiskl i do mnoha animovaných filmů. Jeho práce má obrovský rozsah a záběr a je neuvěřitelné, kolik toho za svůj život stihl vytvořit.
Krásný obraz Námluvy na gondole k nám do Frame-it dorazil jako obvykle již zarámovaný, tak jak byl zakoupen na aukci. Mnoho obrazů se rámuje jen pro prodej, aby byly zarámované, ale nikdo si neláme hlavu s tím, jak celek vypadá, ani jak kvalitní materiály byly použity. Proto je vhodné obrazy krátce p nákupu zarámovat do kvalitních materiálů a samozřejmě s důrazem na estetiku.
Obraz jsme vyjmuli z nevýrazné jednoduché dřevěné lišty, obyčejné kyselé pasparty a obyčejného skla, nechali odstranit nevhodné samolepící pásky a dílo odkyselit a následně jsme pro něj vybrali moc pěknou kombinaci zajímavého profilovaného rámu ve výrazném odstínu mědi doplněného o dvojici barevných paspart, jež pomáhají zdůraznit barevné tóny litografie. Díky tomu se obraz rozzářil novým životem a skvěle vynikne každičký jeho detail.
Adolf Born, Námluvy na gondole, barevná litografie, 35 x 23,5 cm