Jaroslav Paur

(25. července 1918 – 21. prosince 1987)

Jaroslav Paur byl významný český malíř zastupující civilismus, realismus i abstrakci. Jeho práci významně ovlivnila druhá světová válka a její dopad na lidskou civilizaci a především městský prostor. Pro celou jeho tvorbu je přitom typické prolínání smyslu pro skutečnost se snovou představivostí. Od šedesátých let nastává vrchol jeho práce spočívající v obrazech abstraktních městských krajin, které jsou prostoupené monumentální a zároveň monumentálně tísnivou atmosférou neobsažitelných megalopolí. Zánik a rozpad lidské civilizace evokuje i využití výrazného prvku slunce a měsíce, krystalů, menhirů a dalších cizorodých útvarů v městské krajině.

Tmavý plovoucí rám

Bylo důležité, aby rámování menší plátno z cyklu krystalů nad městem nijak neomezovalo a zároveň mu dodávalo dostatečnou velikost. Proto jsme pro obraz volili jednoduchý, moderní plovoucí rám v elegantní černo-hnědé barvě. Oproti dalším typově podobným rámům je tento ale velmi široký, navíc se zajímavým trojúhelníkovým tvarem a k obrazu dokonale padne.

Hluboký rám s filetou

Výrazný temný obraz rozpadajících se struktur dostal zajímavý italský rám ve tvaru mimořádně hluboké kazety. Rám jsme doplili o jednoduchou šedozelenou filetu, která ladí s barevnými detaily na obraze a zdůrazňuje oddělení rámu od obrazu. Rám díky tomu získal optický výraz a hloubku a je jako stvořený pro toto plátno. Barevně i tvarem evokuje rámování, jež bylo pro díla Jaroslava Paura užíváno i dříve a obrazy mohou bez problémů viset vedle sebe.

Zamořená Krajina 2

Rámování obrazu Zamořená krajina II se ukázalo jako poměrně velký oříšek. Bylo třeba vzít v potaz mimořádně jemnou, téměř geometricky strukturovanou malbu, neobvyklé přechody mnoha tónů zelené barvy, celkové filozofické ladění obrazu a samozřejmě i styl obrazu a nutnost možnosti pověsit zarámovaný obraz mezi řadu jiných prací na výstavě.

Jako elegantní řešení se ukázal neobvyklý rám ve výrazném tvaru rovného otevřeného křídla v kombinaci tmavé černohnědé a patinovaného studeného zlata. Rám pochází ze stejné dílny jako i další rámy, které byly použité při rámování obrazů Jaroslava Para u nás v ateliéru. Nejenže s tímto obrazem vypadá naprosto báječně, ale plátno v tomto rámu může bez problémů viset vedle dalších obrazů autora.

Bílý rám na obraz

Červené Jádro, 1969, olej na plátně 67 x 93 cm

K obrazu Červené jádro, který je typický pro svou dobu vzniku jak zjednodušením techniky malby, příklonem k abstrakci i přítomností jemných škrábaných linií v malbě, které evokují grafické techniky, jsme vybrali rám, který připomíná rámování používané již dříve k široké škále obrazů Jaroslava Paura. Díky tomu se obraz může jednoduše zařadit do výstavních sbírek a zároveň vypadat výborně i jako solitér na stěně.

Na rovný základ rámu navazuje vyzdvižená fileta, která tvoří obrubu okolo samotného obrazu. Ve stejné barvě jako fileta je pak i vnější hrana rámu. Vzhledem k barevnosti samotného obrazu jsme zvolili kombinaci bílé a šedohnědé barvy, které pomáhají zdůraznit barvy obrazu. Barvy na rámu jsou jemně patinované a probrušované v elegantním voskovém lesku.

Rám na obraz Bílé město s katedrálou, J. Paur

Bílý plovoucí rám

Bílé město s katedrálou, 1982, olej na plátně, 54 x 73 cm

Mimořádně krásný obraz Bílé město s katedrálou by možná mohl být používaný jako příklad, jak vypadají obrazy pozdějšího období malby Jaroslava Paura. Mohutná, téměř monolitická megalopole křižovaná geometrickým rozdělením evokujícím ulice a vnitřní členění města a uprostřed všeho stojí vše přetrvávající symbol lidství – katedrála. Díky světlým tónům a barvám v obrazu působí město překvapivě živě a evokuje Paříž, která Jaroslava Paura v jeho tvorbě tak výrazně ovlivnila.

Obraz je zarámovaný do párového rámu k obrazu spadlého krystalu, tedy do neobvykle širokého plovoucího rámu, tentokrát ovšem ve voskově bílé barvě. I tento rám svůj obraz pouze určitým způsobem objímá, rámování přitom nezakrývá žádnou část obrazu a ukazuje jak samotnou malbu, tak i hrany a strany plátna.



Varšava 1946

V roce 1946 Jaroslav Paur odjel na studijní pobyt do válkou zničené Varšavy. Město, které bylo téměř srovnáno se zemí a ze všeho nejvíce evokovalo konec lidské civilizace, na něj mimořádně silně zapůsobilo. Inspirován nejen zdánlivě neobnovitelným zmarem a zázračnou obnovou, při které zničené město pomalu vrůstalo na svých troskách, vytvořil v následujících letech slavný soubor obrazů Varšava 1946.

Při rámování obrazu z cyklu Varšava 1946 jsme se pokusili udržet barevnou kombinaci i jednoduchost rámu odpovídající době vzniku obrazu a  zároveň jsme se rámem vyhnuli zbytečně temnému ladění obrazu.

Via Appia

Malý obraz Via Appia z roku 1950 patří do období, ve kterém se Jaroslav Paur ve své práci odvrátil od tématu válkou zničeného města a přiklonil se k běžnějším a optimističtějším tématům odpovídajících náladě doby 50. let, tedy především portrétům a lyrické krajinomalbě v sobě typickém expresivnějším pojetí malby.

Vzhledem k tradičnějšímu pojetí obrazu i celkovému tématu římské krajiny s Via Appia jsme pro tento obraz zvolili tradiční profilovaný rám ve tvaru odpovídajícím době vzniku obrazu.

Rám je v barvě červenohnědého mahagonu s patinou stáří, prodíráním na holé dřevo a efektem poškození červotočem. Tento rám je dostupný v různých šířkách i barvách.